اگر به خاطر داشته باشید دوازده ماه پیش Space X با فهرستی از اهداف بلندپروازانه وارد سال 2023 شد که مهم ترینشان وعده شکستن رکورد پرتاب‌های سال 2022 و پرتاب 100 موشک در سال بود. اکنون با پایان سال 2023 دیدیم که اسپیس ایکس دقیقا به این هدف نرسید اما بسیار نزدیک شد؛ چراکه توانست 98 پرتاب در سال گذشته داشته باشد که شامل 91 پرتاب موشک فالکون 9، پنج پرتاب فالکون هوی و دو پرواز آزمایشی موشک استارشیپ-سوپر سنگین بود.

آیا ایلان ماسک دوباره برای عدد جادویی “100” در سال 2024 تلاش می‌کند؟

بله، ولی نه فقط  100 پرتاب، بلکه ایلان ماسک بسیار بلندپروازانه برای 144 پرتاب در سال 2024 هدف گذاری کرده است!

بیل گرستن مایر (مدیر سابق ناسا برای اکتشافات و عملیات انسانی) در اظهارات خود گفت Space X قصد دارد هر 2.5 روز یک بار در سال 2024 یک موشک پرتاب کند؛ یعنی 12 بار در هر ماه، یا 144 بار در کل سال!

بیشتر این پرتاب‌ها شامل موشک‌های فالکون9 هستند که ماهواره‌های استارلینک را به مدار می‌برند. درست است که SpaceX در حال حاضر بزرگترین صورت فلکی ماهواره را در مدار دارد – یعنی تقریباً 5000 استارلینک – بااین حال این شرکت از دولت اجازه گرفته تا 12000 ماهواره بفرستد و همچنین به دنبال مجوز برای پرتاب مجموعا 42000 ماهواره است.

در نتیجه، حتی با وجود بسیاری از ماهواره‌ها که در حال حاضر در مدار هستند، Space Xدر واقع باید مأموریت‌های بیشتری را عملی کند و سرعت پرتاب خود را هم بیشتر کند.

دیگر اهداف آقای میلیاردر در سال 2024

در همین حین امسال اسپیس‌ایکس ماموریت‌های زیاد دیگری هم بجز «استارلینک» دارد، ماموریت‌هایی مثل:

  • سومین پرتاب فضانوردان خصوصی Axiom با فالکون9 برای کار روی ایستگاه فضایی بین‌المللی (برای ساخت ایستگاه فضایی خصوصی) در اواخر این ماه
  • پرتاب Falcon9 برای جستجوی آب در ماه در فوریه
  • اولین مورد از سه ماموریت برنامه ریزی شده Polaris (پروازهای خصوصی)
  • و Europa Clipper Falcon Heavy برای جستجوی حیات در اقیانوس‌های قمر مشتری
  • و سپس Starship را برای سال 2024

ماسک رویای ساخت یک سفینه فضایی کاملاً قابل استفاده مجدد که بتواند در بالای یک تقویت کننده فوق سنگین به مدار پرتاب شود و سپس هر دو تقویت کننده و سفینه فضایی را بر روی زمین فرود آورد، همچنان در ذهن می‌پروراند. سال گذشته، اسپیس‌ایکس دو بار پروازهای آزمایشی انجام داد که منجر به انفجارهای مهیبی در هر دو starship  و super heavy شد.

آیا بار سوم موفق خواهد شد؟ به زودی متوجه خواهیم شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اسپیس ایکس را یک قدم به کاهش 40 برابری هزینه‌های پرتاب فضایی نزدیک می کند. قبل از اینکه کمپانی اسپیس ایکس متولد شود کمپانی های بوئینگ (NYSE: BA) و لاکهید مارتین (NYSE: LMT)  برای هر پرتاب موشک 400 میلیون دلار هزینه می‌کردند. اما اسپیس ایکس به خود می بالد که استارشیپ برای هر پرتاب فقط حدود 10 میلیون دلار هزینه می‌کند.

ایلان ماسک با همین بلندپروازی‌هایش ایلان ماسک شده است!

مسلماً ایلان ماسک به دلیل دادن قول‌‎های بیش از حد بزرگ و عدم اجرای وعده‌هایش شهرت دارد، اما این موضوع آنقدر هم چیز بدی نیست! هدف گذاری‌های بزرگ، مثل پرتاب ۱۰۰ موشک در سال، و نرسیدن به آن فقط با اختلاف 2 عدد، به یک استراتژی بسیار موفق برای رسیدن به اهدافش تبدیل شده است.

این روش هدف گذاری SpaceX را به ارائه‌دهنده اصلی خدمات پرتاب در جهان تبدیل کرده است.

در نظر داشته باشید که اسپیس ایکس بااینکه به هدف خود یعنی 100 پرتاب در سال 2023 نرسید اما هنوز از عملکرد رقبایش بسیار بسیار جلوتر است.

به عنوان مثال، در سال 2023، Roscosmos روسیه امیدوار بود تا 22 پرتاب داشته باشد، اما به کمتر از نصف این عدد رسید. کل کشور چین با چندین شرکت فضایی عظیمش، 67 پرتاب در سال 2023 داشت. Arianespace اروپا نیز به طور مشابه تنها سه بار پرتاب داشت. این اعداد در مقایسه با عملکرد کمپانی ایلان ماسک اصلا قابل توجه نیستند.

از آنجایی که اسپیس ایکس همچنان ۱۰ برابر شرکت‌های فضایی رقیب پرتاب ماهواره داشته و قصد دارد پیشتازی خود را در سال ۲۰۲۴ همچنان افزایش ‌دهد، به نظر می‌رسد که هیچ‌کس نمی‌تواند رهبر بلامنازع پرتاب فضایی را متوقف کند!