گوگل در حال کار بر روی یک مدل هوش مصنوعی جدیدی است که توانایی اجرای بازی‌های ویدیویی از جانب شما را داشته باشد، به شرطی که به آن بگویید می‌خواهید چه کاری انجام دهد! نام این هوش مصنوعی SIMA مخفف Scalable Instructable Multiworld Agent است.

درباره SIMA چه می‌دانیم؟

دپارتمان هوش مصنوعی گوگل یعنی Google DeepMind مدل هوش مصنوعی جدیدشان را در یک پست وبلاگی و توییتر معرفی کرده است. به گفته Google DeepMind، این هوش مصنوعی اولین هوش مصنوعی عمومی است که می‌تواند دستورالعمل های زبان طبیعی را در محیط های سه بعدی اجرا کند. به عبارت دیگر، می تواند بر اساس دستورات شما بازی های ویدیویی انجام دهد. شما می گویید «به چپ بپیچ» و SIMA، کاراکتر را به چپ می‌پیچاند!

Google DeepMind با هشت استودیوی بازی های ویدیویی برای آموزش SIMA کار کرده، از جمله استدیوی No Man’s Sky Hello Games و Teardown’s Tuxedo Labs.

تیم توسعه قصد داشته تا حد امکان انواع بازی‌های مختلف را به SIMA آموزش دهد، زیرا هر متغیر جدید مهارت جدیدی را به توانایی‌های مدل اضافه می‌کرد؛‌ آن‌ها حتی یک محیط مثل sandbox ساخته‌اند، جایی که SIMA باید ساختارهایی بسازد تا درک خود از فیزیک و تغییر اشیا را آزمایش کند.

آیا SIMA موفق می‌شود؟

چیزی که SIMA را حداقل در تئوری بسیار موفق می کند این است که نیازی به اطلاعات فنی در مورد خود بازی ویدیویی (مانند کد منبع یا API) ندارد. او می تواند فقط بر اساس تصاویر بازی های ویدیویی و دستورات زبان طبیعی شما عمل کند. گوگل می گوید SIMA می تواند بیش از 600 «مهارت اساسی» مانند چرخش در یک جهت خاص، تعامل با اشیاء و استفاده از منوهای بازی را اجرا کند و البته هنوز در حال کار روی دستورات پیچیده‌تر هستند.

دسترسی به هوش مصنوعی گوگل و کاربردهایش

SIMA هنوز در دسترس عموم نیست، اما می‌توانیم کاربردهای بالقوه این تکنولوژی را تصور کنیم. برای بازیکنانی که در استفاده از کنترل‌کننده‌های سنتی مشکل دارند، این هوش مصنوعی بسیار خبر فوق‌العاده‌ای است. البته، هدف نهایی گوگل در اینجا فراتر از این کاربردها به نظر می رسد، و انگار آن‌ها می‌خواهند هوش مصنوعی بتواند کل بازی را به تنهایی انجام دهد. این هدف برای کسب درآمد شاید عالی باشد اما این سوال را نیز مطرح می‌کند: «اگر کسی می خواهد یک ربات تمام بازی را برایش انجام دهد، چرا در وهله اول اصلا بازی را انجام می دهد؟» هنوز چیزی نمی‌دانیم!

به هرحال این فناوری دومین دستاورد بزرگ گوگل در حوزه بازی‌ها و هوش مصنوعی است؛‌ ماه گذشته هم دیدیم گوگل روی مدلی کار می‌کند که می‌تواند بازی دوبعدی از روی دستورات متنی کاربران طبیعی بسازد. شاید در آینده‌ای نزدیک، گوگل Google Gaming را هم راه‌اندازی کند؛‌ طوری که فقط به هوش مصنوعی بگویید که چه نوع بازی را می‌خواهید؟ و گوگل درجا برایتان بازی را تولید کند و بازی کند.