دومین پرتاب آزمایشی بزرگترین موشک فضایی که بشر تاکنون ساخته، یعنی استارشیپ اسپیس ایکس، اگرچه موفقیت بزرگی بود اما بهرحال منفجر شد!

ماجرای انفجار موشک

مدت کوتاهی پس از جدا شدن از ایستگاه، بوستر Super Heavy در راه بازگشت از هم پاشید، و خود استارشیپ هشت دقیقه بعد از پرتاب منفجر شد.

“سیستم خاتمه پرواز” سیستمی است که قرار است وقتی اوضاع طبق برنامه پیش نرود، موشک را از هم بپاشاند. پس از منفجر شدن استارشیپ هم درباره علت و نقش سیستم خاتمه پرواز گمانه زنی های زیادی منتشر شد ولی دلیل این انفجار مشخص نشد. حالا بعد از دو ماه، ایلان ماسک دلایل این ناکامی را فاش کرد. دلیلش چه بود؟ ایلان ماسک در توضیحاتش اینطور گفت:

«به طور خلاصه بگویم، سنگین ترین موشک جهان بیش از حد سبک بود!»

«پرواز دوم در واقع تقریباً به مدار هم رسید. در واقع، اگر محموله‌ای داشت، کاملا به مدار می‌رسید. دلیل اینکه نتوانست واقعا به مدار برسد این بود که ما اکسیژن را تخلیه کردیم و اکسیژن مایع در نهایت منجر به آتش سوزی و انفجار شد.

چیزی که ما هنوز نمی دانیم علت دقیقی است که باعث شد Super Heavy در طول بوست بک از کار بیفتد.»

پرتاب‌های ناموفق و گران اما آقای میلیاردر از هزینه‌ها نمی‌ترسد

هر پرتاب استارشیپ حدود ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار هزینه دارد اما ایلان ماسک برای سریعتر عملیاتی شدن Starship به قیمت نابود کردن چند موشک دیگر و هزینه کردن برای آن‌ها مشکلی ندارد، چرا که معتقد است «همیشه بهتر است سخت افزار را فدا کنیم تا زمان».

پیش از این هم ایلان ماسک گفته بود برای سال ۲۰۲۴ برنامه های زیادی دارد و از بلندپدوازی‌های عجیبش، مثل پرتاب موشک هر ۳ روز یکبار صحبت کرده بود!

پرواز بعدی بدون انفجار

نقطه کلیدی برای سومین پرواز آزمایشی این است که سوخت موتور از یک مخزن هدر تامین شود و به طور ایمن از فضاپیما خارج شود. SpaceX همچنین می‌خواهد اولین آزمایش‌ها را برای فناوری انتقال پیشران انجام دهد و درب محموله و مکانیسم آن را برای استقرار ماهواره‌های Starlink خود آزمایش کند. این پرواز در حال حاضر برای فوریه برنامه ریزی شده است و در انتظار مجوز پرتاب از اداره هوانوردی فدرال (FAA) است.

عملکرد اسپیس ایکس در سال گذشته

در سال 2023، اسپیس ایکس 96 ماموریت موفقیت آمیز را به پایان رساند، 12 فضانورد را با خیال راحت به مدار برد، دو آزمایش پروازی Starship را انجام داد و تعداد افرادی که در سرتاسر جهان با Starlink متصل هستند را بیش از دو برابر کرد.

در این جلسه ماسک درباره استارلینک هم صحبت‌هایی داشت و گفت که اسپیس‌ایکس اکنون به 2.3 میلیون کاربر در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهد. او گفت که تا اواخر سال 2024 اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در کشورهای بیشتری در دسترس خواهد بود.