گزارش جدیدی در vox منتشر شده که نشان می‌دهد همه کارمندان  Open‌AI مجبور بوده‌اند یک توافق‌نامه عدم افشا (NDA) امضا کنند و هرگز از سیاست‌ها و عملکردهای این شرکت انتقاد نکنند؛‌ وگرنه سهام و دارایی‌های خود را از دست می‌دهند.

بند موسوم به عدم افشا در قراردادهای کارمندان OpenAI

این گزارش از بند ترسناک و زورگویانه قراردادها در حالی منتشر شد که به تازگی تیم بررسی خطرات هوش مصنوعی منحل شده و مدیر این تیم در استفعای خود عنوان کرده بود اوضاع در شرکت خوب نیست! در پی این اتفاقات،‌ مدیر عامل Open‌AI آقای سم آلتمن پستی در X گذاشت و اعلام کرد که خبر نداشته چنین بندی در قرارداد وجود دارد و البته بابت وجود این بند عذرخواهی کرد.

خبرنگار Vox کلسی پایپر درباره این گزارش گفت:

من متن قرارداد کارمندان Open‌AI را خوانده‌ام،‌ بسیار محدود کننده و تهدیدآمیز است و تمام کارمندان را مجبور می‌کند تا آخر عمر نتوانند از مدیر سابق خود انتقاد کنند. حتی اگر کارمندی این بند را امضا نکند،‌ ممکن است تمام سهام و سرمایه‌ای که در شرکت داشته را از دست بدهد!

چنین گزارشی یک رسوایی بزرگ برای این کمپانی سرشناس به حساب می‌آید و آقای سم آلتمن مجبور به توضیحات فراوان شد. او همچنین گفت که: «این موضوع تقصیر من است که از آن خبر نداشتم و یکی از معدود دفعاتی است که واقعاً از مدیریت OpenAI خجالت‌زده هستم. من نمی‌دانستم چنین چیزی وجود دارد ولی باید می‌دانستم. اگر کارمند سابقی که یکی از آن قراردادهای قدیمی را امضا کرده نگران این موضوع است، می‌تواند با من تماس بگیرد و ما مشکل را برطرف خواهیم کرد. از این بابت بسیار متأسفم.»