ایلان ماسک، مدیر عامل میلیاردر نورالینک و استارلینک و استارشیپ و تسلا، در توییتی که همین چند ساعت پیش منتشر کرده خبر مهمی را اعلام کرد: اولین داوطلب انسانی روز یکشنبه ایمپلنت سایبرنتیک Neuralink را دریافت کرده و اکنون در حال ریکاوری است!

نورالینک چیست و قصد دارد چه معجزه‌ای رقم بزند؟

نورالینک یک شرکت آمریکایی در حوزه فناوری عصبی است که تراشه‌های قابل کاشت در مغز انسان تولید می کند و صاحب آن (ایلان ماسک)‌ درباره کاشت تراشه‌های خیلی پیچیده به قصد درمان بیماری‌ها یا ارتقا بشریت بسیار رویاپردازی کرده است!

این استارت‌آپ سال گذشته اعلام کرد که برای آزمایش انسانی، تأییدیه های لازم را کسب کرده است و پس از آن برای فاز انسانی کاشت تراشه مغزی فراخوان داد.

فناوری Neuralink از طریق ایمپلنتی به نام “Link” کار می‌کند؛ دستگاه کوچکی به اندازه چند سکه که از طریق یک عمل جراحی تهاجمی در داخل مغز انسان قرار می گیرد. این تراشه‌ها قرار است به بیماران مختلف برای درمان کمک کنند،‌ مثلا به افراد دچار معلولیت اجازه می‌دهد عملکردهای حرکتی خود را بازیابی کنند.

کاشت تراشه های مغزی ایلان ماسک:‌ مرز بین خطر و پیشرفت کجاست؟

ایلان ماسک که همیشه شیفته علم و تکنولوژی و علاقه مند به انجام کارهای بزرگ است، قبلا گفته بود که با خواندن یک مجموعه رمان علمی تخیلی که داستانش درباره نوعی “توری عصبی” بوده به ایده «کاشت تراشه مغزی»‌ در انسان‌ها علاقه مند شده و درباره اتفاقات شگفت انگیزی که می تواند رقم بزند،‌ بسیار امیدوار است. و حالا در ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی ایده جالبش وارد فاز انسانی شده و اینطور که معلوم است تا به اینجا موفقیت آمیز بوده.

این فناوری در صورت موفقیت، حتی ممکن است توانایی های هوش مصنوعی را با توانایی‌های انسانی (از طریق استفاده از تراشه مغزی) ترکیب کند. ماسک گفته امیدوار است این کار به درمان بیماری های مغزی مانند پارکینسون، زوال عقل و آلزایمر کمک کند. اما عده‌ای از جامعه شناسان از جنبه تاریک و خطرناک این فناوری نگران هستند و می‌ترسند که مورد سواستفاده قرار گیرد. اما فعلا باید منتظر باشیم تا ببینیم آینده چه برایمان دارد!

پیش از این هم ایلان ماسک با ساخت یک ربات تسلا که می‌توانست لباس‌هایش را تا کند ما را شگفت زده کرده بود! نظر شما درباره ایلان ماسک و دستاوردهای جالبش چیست؟