تحقیقات جدید نشان میدهد ChatGPT برای بسیاری از کاربران، به موتور جستجوی اصلی تبدیل شده است. اگرچه مدیران OpenAI از ابتدای مسیر میخواستند ChatGPT بهعنوان یک دستیار هوشمند همهکاره باشد، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان میدهد اکثر کاربران این ابزار را تنها برای جستجوی ساده اطلاعات استفاده میکنند؛ درست مثل گوگل!
آمارهای کلیدی درباره نحوه استفاده کاربران از ChatGPT
براساس گزارشها، آمارهای زیر نشان میدهد که چگونه این ابزار هوش مصنوعی به یکی از محبوبترین روشهای جستجو و تصمیمگیری روزمره تبدیل شده است:
- ۷۷ درصد از کاربران ChatGPT در آمریکا از آن بهعنوان موتور جستجو استفاده میکنند
- ۲۵ درصد از کاربران گفتهاند ChatGPT اولین انتخابشان برای جستجو است (جایگزین گوگل)
- ۵۵ درصد از کاربران از ChatGPT برای پاسخ به پرسشهای عمومی استفاده میکنند
- ۵۳ درصد از کاربران برای ایدهپردازی خلاقانه به سراغ ChatGPT میروند
- ۲۰ درصد از کاربران از آن برای مشاوره مالی استفاده میکنند
- ۱۳ درصد برای تصمیمگیری خرید آنلاین به ChatGPT رجوع میکنند
- ۳۰ درصد گفتهاند به پاسخهای ChatGPT اعتماد بیشتری نسبت به گوگل دارند
- ۴ برابر رشد تعداد کاربران ChatGPT در مقایسه با سال گذشته
- ۵۰۰ میلیون کاربر به ۷۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی تبدیل شده است (مارچ تا آگوست ۲۰۲۵)
کاربران دلیل این محبوبیت ChatGPT را پاسخهای خلاصه و مستقیم میدانند. آنها بدون نیاز به کلیک روی لینکها و صفحات مختلف، میتوانند به آنچه که میخواهند برسند. اما سم آلتمن (مدیرعامل OpenAI) این جمله کلیدی را گفته است:
«دنیا به یک نسخه دیگر از گوگل نیاز ندارد، چون این کار خستهکننده است.»
شاید این اتفاق نشاندهندهی آن باشد که یک فناوری بزرگ و پیشرفته دارد به یک ابزار روزمره و ساده تبدیل میشود؛ زیرا کاربران دنیای دیجیتال، امروزه بهدنبال سادگی و سرعتاند. در جدیدترین خبرها خواندیم که رشد چشمگیر کاربران هفتگی ChatGPT آنقدر بوده که در یک قدمی ۷۰۰ میلیونی شدن است.