۳۰ ژانویه ۲۰۲۵ بود که مایکروسافت تبلیغ جدیدی برای محصولات Surface Pro و Surface Laptop منتشر کرد که در ساخت آن از هوش مصنوعی بهره برده بود؛ ولی ظاهراً هیچکس تا قبل از اعلام رسمی این شرکت متوجه آن نشد!
البته این ویدیو تماماً با AI ساخته نشده است. آنطور که در وبلاگ مایکروسافت گفته شده، بهعلت خطاهای رایج هوش مصنوعی (که با نام هذیانهای هوش مصنوعی شناخته میشوند) سازندگان مجبور شدهاند حرکتهایی را که به ظرافت نیاز داشتند، مثل حرکت دست روی کیبورد را فیلمبرداری و با خروجیهای هوش مصنوعی ترکیب کنند.
در مقابل هوش مصنوعی در ساخت صحنههایی که برشهای سریع یا حرکات محدودی داشتند، بهترین گزینه بوده است.
دقیقاً مشخص نشده که سازندگان تبلیغ مایکروسافت چگونه و کدام صحنهها را با هوش مصنوعی تولید کردهاند؛ ولی طبق آنچه یکی از مدیران ارشد مایکروسافت گفته است، ابتدا فیلمنامه و استوریبورد با هوش مصنوعی ساخته شده و سپس پرامپتهای متنی و تصاویر نمونه به یک چتبات داده شده تا بهینهترین پرامپتها را برای تولید صحنههای ویدیو ایجاد کند.
پس از رفع خطاها و هذیانهای هوش مصنوعی، تصاویر نهایی به مدلهای هوش مصنوعی ویدیوسازی مثل Kling و Hailuo داده شد تا کلیپ نهایی تولید شود.
بهجز این ۲ مدل، از چتباتها و دیگر مدلهای ویدیوسازی که در ساخت تبلیغ مایکروسافت به کار رفتهاند، نامی برده نشده است.
درست است که طی ۳ ماهی که از انتشار این ویدیو گذشته، کسی متوجه استفاده از هوش مصنوعی نشده بود؛ ولی پس از اعلام مایکروسافت، نشانههایی مثل یادداشتهای عجیب در ویدیو یا شیشهی آبی که بیشازحد بزرگ بود، توجه کاربران را جلب کرده است.

آنطور که سازندگان ویدیو گفتهاند، برای رسیدن به خروجی نهایی هزاران دستور امتحان شده؛ ولی باز هم تا ۹۰ درصد در زمان و هزینهی ساخت این ویدیوی تبلیغاتی صرفهجویی شده است.
همین چند روز پیش بود که از ۲ مدل تصویرساز پیشرفتهی هوش مصنوعی firefly رونمایی شد. به نظر میآید در آیندهای نهچندان دور، صاحبان مشاغل خلاقانه بیشتر به ناظر و ویرایشگر کار هوش مصنوعی تبدیل میشوند. نظر شما چیست؟