پارسال همین موقع‌ها بود که تصاویری از پاپ فرانسیس با کاپشن سفیدش که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود در فضای مجازی منتشر شد، و کاربران بسیاری در اینترنت فکر کردند این تصویر واقعی است! حتی پس از اینکه سازنده این تصاویر اعلام کرد که «من عکس‌ها را ساخته‌ام»،‌ بازهم عده ای باور نکردند! به همین دلیل سازندگان ابزارهای هوش مصنوعی در حال واترمارک و لیبل زدن روی محتواهای هوش مصنوعی هستند.

لزوم برچسب روی محتواهای هوش مصنوعی

این روزها تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی همه جا هستند! و اگر چندتایی از این تصاویر را دیده باشید،‌ متوجه می‌شوید که چقدر واقعی به نظر می‌رسند و تشخیص هوش مصنوعی بودن آن‌ سخت است! این موضوع نشان دهنده پیشرفت تکنولوژی و قدرت زیاد ابزارهای هوش مصنوعی است اما در عین حال می‌تواند برای افکار عمومی خطرناک و آسیب‌زا هم باشد؛ چراکه مرز بین واقعیت و دروغ را از بین برده است. غیر از تصاویر پاپ فرانسیس،‌ شاهد این بودیم که صدای ترامپ هم بابت ویدیوهای دیپ فیکی که از او ساخته بودند در آمده است.

حالا متا اعلام کرده است که از این به بعد روی تمام تصاویر تولید شده با هوش مصنوعی (AI) در پلتفرم‌های خود از جمله اینستاگرام و فیسبوک و تردز برچسب می‌زند. تا کاربران پلتفرم‌ها متوجه شوند که آنچه می‌بینند واقعی است یا جعلی.

پیش از این هم گوگل اعلام کرده بود که از یک واترمارک دیجیتالی مخفی روی محتواهای هوش مصنوعی اش استفاده می کند.