این روزها فقط شرکتهای تکنولوژی مشغول توسعه مدلهای هوش مصنوعی خود نیستند، بلکه شرکتهای غیرتکنولوژی هم مدل هوش مصنوعی اختصاصی خود را میسازند و توسعه میدهند!
شرکت مککینزی اند کمپانی (McKinsey & Company) یک شرکت بزرگ آمریکایی است که به دیگر شرکتهای بزرگ خدمات مشاورهای مدیریتی ارائه میدهد. این شرکت یک چتبات هوش مصنوعی به نام Lilli ساخته که روی ۱۰۰ سال دادههای مختلف این شرکت آموزش دیده است!

هوش مصنوعی اختصاصی و محرمانهای به نام Lilli
به نقل از officechai، چتبات هوش مصنوعی Lilli نخستین بار در سال ۲۰۲۳ راهاندازی شد و مدام آپدیت دریافت میکند و اکنون ۷۰ درصد از چهلوپنج هزار کارمند شرکت از آن استفاده میکنند. کارمندان مککینزی که از چتبات Lilli استفاده میکنند، به طور متوسط هفتهای ۱۷ بار از آن بهره میبرند.
جالب اینجاست که مشاوران مککینزی بهعلت مسائل امنیتی به ChatGPT دسترسی ندارند؛ بنابراین طبیعی است که این شرکت چتبات هوش مصنوعی خود را ساخته تا کارمندانش از آن استفاده کنند.
کارمندان مککینزی درخواستهای خود را در چتبات Lilli وارد میکنند و این چتبات با جمعبندی نکات کلیدی که پیش از این آموزش دیده، کاربرش را به کارشناسان مناسب در داخل شرکت هدایت میکند. همچنین Lilli قادر است فایلهای PowerPoint را تجزیه و تحلیل کند، جایی که بیشتر دادههای شرکت ذخیره شده است.
مشاوران مککینزی از هوش مصنوعی Lilli برای تحقیق، خلاصهسازی اسناد، تحلیل دادهها و بارش فکری استفاده میکنند.
شرکت مککینزی اعلام کرده است که استفاده از چتبات Lilli به کارمندان امکان داده ۳۰ درصد در وقت خود صرفهجویی کنند و ۲۰ درصد کیفیت و دقت کارشان را بالا ببرند. درحالحاضر، Lilli ماهانه نیم میلیون درخواست را پاسخ میدهد.
Lilli تنها ابزار هوش مصنوعیای نیست که مککینزی به کار گرفته است. این شرکت همچنین یک عامل هوش مصنوعی به نام Tone of Voice دارد که متن گزارشهای شرکت را اصلاح میکند تا با سبک نوشتاری شرکت همخوانی داشته باشد.
نظر شما چیست؟
پیش از این هم دیده بودیم که مدیرعامل مایکروسافت در تحسین مدل هوش مصنوعی خودشان گفته عملکرد هوش مصنوعی مایکروسافت هر ۶ ماه یکبار، دو برابر میشود!