به‌محض اینکه چت‌بات‌های هوش مصنوعی به جهان معرفی شدند، خیلی‌ها دچار این اضطراب شدند که «نکند شغل ما را بگیرد؟» این ترس به‌ویژه‌ برای نیروهای پشتیبان مشتریان بسیار پررنگ بود و متاسفانه خیلی زود هم برای نیروهای شرکت کلارنا به واقعیت تبدیل شد.

به گفته gizmodo،‌ شرکت کلارنا (شرکتی مربوط به خدمات مالی و خرید اقساطی) به‌طور کامل هوش مصنوعی را جایگزین نیروهای پشتیبان خود کرد؛ ولی حالا این شرکت دوباره در حال جذب گسترده نیروی انسانی است چراکه ایده آ‌ن‌ها شکست خورده است!

ماجرای اخراج نیروهای انسانی و سپس استخدام دوباره آن‌ها

شرکت کلارنا در سال ۲۰۲۳ از آمدن هوش مصنوعی بسیار ذوق‌زده بود و گفت که می‌خواهد شرکتش «موش آزمایشگاهی مورد علاقه OpenAI» باشد! آن‌ها فرآیند استخدام را متوقف کردند و تلاش کردند تا جای ممکن به‌جای نیروی انسانی از هوش مصنوعی استفاده کنند. فقط یک سال بعد مدیرعامل شرکت با افتخار از اخراج تقریبا ۵۰ درصدی نیروهای کار خود خبر داد.

هرچند اوضاع با چت‌بات‌های هوش مصنوعی اصلا خوب پیش نرفت، این چت‌بات‌ها عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و کیفیت پشتیبانی مشتریان به‌شدت افت کرد. خیلی زود آن‌ها فهمیدند که صرفه‌جویی بیش‌از حد در هزینه‌ها، خودش باعث ایجاد یک هزینه و ضرر بزرگ می‌شود.

مطالعات زیادی نشان می‌دهد که مردم ترجیح می‌دهند «منتظر یک پشتیبان انسانی» بمانند تا این‌که یک چت‌بات هوش مصنوعی بلافاصله جوابشان را بدهد.

حالا «سباستین سیمیاتکوفسکی»، مدیرعامل کلارنا، اعلام کرده است که شرکتشان می‌خواهد گزینه «صحبت با یک پشتیبان انسانی‌» را دوباره در اختیار کاربرانش قرار دهد.

البته، نحوه اجرای این تصمیم نیز جای بحث دارد؛‌ این شرکت اعلام کرده که ساختار جدید خدمات مشتریان به روش دورکاری و با مدلی شبیه به اوبر پیاده‌سازی می‌شود. ظاهرا آن‌ها قصد دارند نیروهای قراردادی و از میان دانشجویان یا ساکنان مناطق روستایی استخدام کنند، یعنی چیزی شبیه سواستفاده از افرادی که مجبور هستند کار کنند.

به نظر می‌رسد شرکت کلارنا، صرفا برای اینکه جلوتر از زمانه به نظر برسد و هزینه‌ها را کاهش دهد، تصمیم اشتباهی گرفت که برایش گران‌ تمام شد. نظر شما درباره این اتفاق چیست؟

کاملا واضح است که یک ارتباط انسانی هرگز با یک ارتباط ماشینی جایگزین نمی‌شود،‌ حتی مدیرعامل chatgpt، آقای سم آلتمن هم در صحبت‌هایش به صراحت اعلام کرده که دوست ندارد فرزندش یک دوست از جنس هوش مصنوعی داشته باشد.