جف بزوس بار دیگر به لطف فروشگاه بزرگش، ایلان ماسک را کنار زد و ثروتمندترین فرد جهان شد!

بیش از دو سال از زمانی که جف بزوس، بنیانگذار آمازون، ثروتمندترین فرد جهان بود می‌گذرد، اما او اکنون دوباره در صدر جدول « ثروتمندترین فرد جهان»‌ گرفته است.

 بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ در روز دوشنبه، دارایی خالص بنیانگذار آمازون 200 بیلیون دلار شده، در حالی که ماسک با 198 بیلیون دلار پشت سرش قرار گرفت. همچنین بر اساس این شاخص، ماسک در سال گذشته حدود 31 میلیارد دلار ضرر کرده است، در حالی که بزوس 23 میلیارد دلار درآمد داشته است. به این ترتیب جف بزوس عنوان «ثروتمندترین فرد روی زمین» را از ایلان ماسک پس گرفت!

سهام تسلا در روز دوشنبه بیش از 7 درصد سقوط کرده بود

ایلان ماسک که مدیرعامل ایکس (توییتر)‌،‌ اسپیس ایکس،‌ استارلینک‌، نورالینک و تسلا است در ماه مه 2023 عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از آقای برنارد آرنو گرفته بود. برنارد آرنو مدیر عامل برندهای بزرگی مثل لویی ویتون،‌ دیور و سلین است؛‌ از طرفی جف بزوس به عنوان مدیر عامل بزرگترین فروشگاه جهان یعنی آمازون حدود ۲ سال پیش صاحب عنوان ثروتمندترین فرد جهان بود. این سه میلیاردر ماسک، آرنو و بزوس ماه‌هاست که برای کسب مقام اولی با یکدیگر رقابت می‌کنند و چند سال است که مقام اول تا سوم پولدارترین فرد دنیا فقط بین این سه نفر جابجا می‌شود.

حالا دوباره روزگار چرخیده و این عنوان به جف بزوس رسیده است!

بیشتر بخوانید: جف بزوس کیست؟

چرا ثروت ایلان ماسک کم شده است؟

در اوایل سال جاری، قاضی دادگاه ایالتی دلاور پاداش سال 2018 ماسک به ارزش بیش از 50 میلیارد دلار، که به او کمک کرده بود به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود، باطل کرد. سهام تسلا نیز نسبت به سال گذشته حدود 24 درصد سقوط کرده است.

از طرفی سهام آمازون از ۲ سال پیش تا کنون مرتب بیشتر و بیشتر شده بود تا امسال که دوبرابر شده است. به این ترتیب ایلان ماسک از جف بزوس با اختلاف اندکی (۲ بیلیون دلار) عقب ماند و در جایگاه دومی جهان قرار گرفت تا جف بزوس دوباره به تخت پادشاهی ثروتمندترین فرد جهان تکیه بزند!

این موضوع بین میلیاردرها عادی است

البته، بسته به عملکرد بازار، عنوان ثروتمندترین فرد روی زمین هر چند ماه یکبار تعویض می‌شود. ماسک و آرنو هنوز هم دارایی زیادی دارند – بر اساس گزارش سالانه نابرابری آکسفام، از سال 2020، دارایی خالص پنج ثروتمندترین فرد روی زمین با در نظر گرفتن تورم، 114 درصد افزایش یافته و به مجموع 869 میلیارد دلار رسیده است.

در حال حاضر چهارمین ثروتمند جهان مارک زاکربرگ آمریکایی با ۱۷۹ بیلیون دلار و بیل گیتس آمریکایی هم با ۱۵۰ بیلیون دلار در مقال پنجم هستند.