گوگل تصمیم گرفته تمام محصولات امنیتی که تا به حال داشته را با هوش مصنوعی خود ترکیب کند تا امنیت سایبری خود را بسیار بالاتر ببرد! شرح کامل این خبر مهم را در نامبرلند بخوانید.

برنامه‌های گوگل برای بالا بردن امنیت سایبری

گوگل در پست وبلاگی جدیدش محصول جدید امنیت سایبری خود، Google Threat Intelligence را معرفی کرد که به نوعی کار واحد امنیت سایبری Mandiant و محصول VirusTotal را با مدل هوش مصنوعی Gemini ترکیب می‌کند!

محصول جدید از مدل هوش مصنوعی Gemini 1.5 Pro استفاده می کند که به گفته گوگل زمان مورد نیاز برای مهندسی معکوس حملات بدافزارها را کاهش می‌دهد.

گوگل ادعا می‌کند که Gemini 1.5 Pro توانست تنها در 34 ثانیه کد ویروس WannaCry را تجزیه تحلیل کند و راه مقابله با آن را هم پیدا کند. با توجه به مهارت مدل‌های زبانی بزرگ در خواندن و نوشتن کدهای برنامه نویسی، این امر قابل توجه است اما تعجب آور نیست.

اما یکی دیگر از کاربردهای احتمالی Gemini در بحث امنیت سایبری، خلاصه کردن گزارش‌های تهدید به زبان طبیعی در Threat Intelligence است تا شرکت‌ها بتوانند خیلی سریع تهدیدات پیش رو را ارزیابی کنند و برای یک واکنش مناسب،‌ تصمیم بگیرند.

گوگل می گوید Threat Intelligence همچنین دارای شبکه گسترده ای از اطلاعات برای نظارت بر تهدیدات احتمالی قبل از رخ دادن حمله سایبری است. یعنی شرکت‌ها می‌توانند در جریان وضعیت امنیت سایبری شرکت خود باشند و اولویت بندی کنند که روی چه چیزی تمرکز کنند.

Mandiant هم متخصصان انسانی را دورهم جمع کرده تا روی امنیت سایبری شرکت‌ها نظارت کنند. انجمن VirusTotal همچنین به طور منظم نشانگرهای تهدید را بررسی می‌کند.

تا چه حد می‌توان به هوش مصنوعی در امنیت سایبری اطمینان کرد؟

البته لازم به ذکر است در حالی که مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند نسبت به تهدیدها هشدار دهند یا به مهندسی معکوس حملات بدافزار کمک کنند، اما خود مدل‌ها گاهی اوقات می‌توانند طعمه عوامل مخرب شوند. این تهدیدها گاهی اوقات شامل «data poisoning» می‌شود که یعنی مدل هوش مصنوعی توسط داده‌های مسموم آلوده می‌شود و نمی‌تواند وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد.

البته گوگل تنها شرکتی نیست که هوش مصنوعی را با امنیت سایبری ادغام می کند. مایکروسافت هم قبلا Copilot for Security را راه‌اندازی کرده بود که توسط GPT-4 و مدل هوش مصنوعی مخصوص امنیت سایبری مایکروسافت پشتیبانی می‌شود و به متخصصان امنیت سایبری اجازه می‌دهد نسبت به تهدیدات سایبری هوشیار باشند.