حالا این روزها که هوش مصنوعی حضوری فعال در اکثر عرصههای زندگی ما دارد، کاربران میتوانند در فرآیند خرید آنلاین، از قابلیتهای هوش مصنوعی بهرهمند شوند. برای مثال میتوانند محصولات را با هم مقایسه کنند، پیشنهادات متناسب با علایقشان را دریافت کنند و در زمان خریدشان صرفهجویی کنند.
براساس گزارشی از techcrunch، با نزدیک شدن به زمان حراج بزرگ Prime Day آمازون، استفاده از دستیارهای هوش مصنوعی در فرآیند خرید آنلاین افزایش یافته است. این دستیارها در موتورهای جستوجو، فروشگاههای آنلاین و مرورگرها ادغام شدهاند و امکاناتی در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهند که تجربهی خرید را برای آنها دلپذیر و بهصرفه میکند.

با کمک هوش مصنوعی چه امکاناتی به دست میآورید؟
خریداران بهجای اینکه دهها صفحهی محصول را بالا و پایین کنند، فقط از هوش مصنوعی سوالاتشان را میپرسند؛ زیرا:
۱. مقایسهی حرفهای محصولات با هم
شاید بخواهید مشخصات فنی و نظرات کاربران را دربارهی چند مدل ایرپاد بدانید. میتوانید از دستیار هوش مصنوعی موردنظرتان بپرسید: «کدام ایرپاد با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون مناسب است؟» هوش مصنوعی فوراً لیستی از گزینهها به همراه مزایا و معایب و حتی بررسی کاربران را به شما نمایش میدهد.
۲. پیشنهاد خرید متناسب با نیاز شما
میخواهید یک لپتاپ برای تدوین ویدیو بخرید؟ هوش مصنوعی نیاز شما را تحلیل میکند و گزینهها را براساس فاکتورهای موردنظر شما ارائه میدهد. سپس شما تصمیم میگیرید که کدام یک همان چیزی است که شما دنبالش بودید.
۳. صرفهجویی در زمان
ساعتها جستوجو و مقایسهی محصولات قطعا زمان شما را برای فعالیتهای دیگر کم و کمتر میکند. اما دستیار هوش مصنوعی با چند سوال در کوتاهترین زمان شما را به گزینهی نهایی میرساند.
۴. راهنمایی ۲۴ ساعته و همیشگی
فرقی ندارد که از مرورگر استفاده کنید یا گوگل سرچ یا حتی اپلیکیشنها. دستیار هوش مصنوعی به شما در خرید و مقایسهی محصولات کمک میکند و همهجا و همیشه در دسترس شماست.
غولهای فناوری در توسعهی دستیار هوش مصنوعی خرید حضور دارند
شرکتهایی چون آمازون، گوگل و مایکروسافت و OpenAI در حال توسعهی دستیار هوش مصنوعی خرید در محصولات خود هستند. آمازون از ابزارهایی مانند Rufus برای مشاوره خرید بهره میبرد، در حالیکه گوگل قابلیتهای مشابه را مستقیماً در نتایج جستوجو گنجانده است. مایکروسافت نیز Bing را به فناوریهای زبانی پیشرفته مجهز کرده است تا تجربهی جستوجو و خرید را هوشمندتر کند.
در جدیدترین اخبار دربارهی قابلیت مطالعهی گروهی ChatGPT خواندیم. قابلیتی که برای درس خواندن در یک فضای آنلاین و مباحثه با هوش مصنوعی بسیار کاربردی است.