پس از رونمایی از مدل هوش مصنوعی قدرتمند و بزرگ جمینای، گوگل دو مدل هوش مصنوعی متن باز جدید را معرفی کرد که نسخه کوچک‌تر و سبک‌تر جمینای هستند و «جما» نام دارند! مدل‌های جما که برای انجام یک سری وظایف به خصوص آموزش داده شده‌اند،  Gemma 2B  و Gemma 7B نام دارند.

توضیحات رسمی گوگل درباره جما

گوگل در وبلاگ رسمی خود درباره Gemma 2B و Gemma 7B اینطور توضیح داده:

«ما در گوگل معتقدیم که هوش مصنوعی باید برای همه مفید باشد. امروز هیجان‌زده هستیم که نسل جدیدی از مدل‌های متن باز از Google را معرفی کنیم که به توسعه‌دهندگان و محققان کمک های ویژه‌ای می‌کند.»

آنچه که درباره مدل‌های متن باز Gemma می‌دانیم

Gemma عضو خانواده‌ مدل های متن باز سبک وزن و پیشرفته است که با همان فناوری جمینای ساخته شده است. Gemma که توسط Google DeepMind و سایر تیم‌ها در سراسر Google توسعه داده شده است، از جمینای الهام گرفته شده و نام آن نشان‌دهنده کلمه لاتین gemma به معنای “سنگ قیمتی” است.

این دو مدل کوچک‌تر و سبک‌تر به کاربران در انجام وظایف ساده‌تری مثل خلاصه کردن محتوا یا ساخت چت بات‌های ساده کمک می کنند.

البته گوگل با قاطعیت اعلام کرده که بااینکه مدل‌های جدید جما کوچک‌تر هستند، اما در بعضی موارد به طرز چشمگیری از مدل‌های بزرگ‌تر بهتر عمل می کنند!

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی Gemini

Gemma برای چه کسانی در دسترس است؟

Gemma از امروز در سراسر جهان برای همه کاربران در دسترس است.

Gemma 2B و Gemma 7B از طریق پلتفرم‌های Hugging Face ،NeMo، Kaggle و Vertex AI در دسترس هستند. این دو مدل فعلا از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کنند اما به گفته مدیران گوگل در آینده برای زبان‌هایی غیر از انگلیسی هم ارائه می‌شود.

اینطور که به نظر می‌رسد غول های تکنولوژی در حوزه هوش مصنوعی و ارائه ابزارهای کاربردی بسیار شدید در حال رقابت هستند و هرروز هرکدام یک ابزار جدیدتر و بهتر به کاربران ارائه می‌دهند؛ مثلا کمپانی Openai هم اخیرا بر سر موتور جستجوی جدید با گوگل وارد رقابت شده و در حال ساخت نوعی موتور جستجوی اختصاصی خودش است!

نظر شما درباره رشد این همه مدل‌های هوش مصنوعی چیست و بهترینشان برای شما کدام است؟