اگر یادتان باشد حدود یک ماه پیش بود که یک تراشه مغزی توسط کمپانی نورالینک در سر یک انسان کاشته شد تا علم بتواند گام بلندی در جهت رویای قدیمی بشر بردارد. پس از کاشت تراشه مغزی، ایلان ماسک با خوشحالی این خبر را در شبکه اجتماعی‌اش ایکس (توییتر سابق)‌ به اشتراک گذاشت.

حالا پس از چند هفته ایلان ماسک موسس شرکت نورالینک خبر شگفت انگیزی به ما داد: «بیماری که در سرش تراشه کاشته بودیم به جایی رسیده که با فکرش،‌ موس کامپیوتر را کنترل می‌کند.»

به نقل از CNBC ایلان ماسک گفته که: «به نظر می‌رسد که بیمار هیچ گونه عوارض خاصی ندارد و به خوبی بهبودی کامل پیدا کرده و حالا می‌تواند فقط با فکر کردن ماوس را کنترل کند.»

نورالینک چیست؟

نورالینک یک استارت آپ میلیون دلاری آمریکایی و متعلق به ایلان ماسک است. این استارتاپ ادعا دارد نوعی ایمپلنت های مغزی طراحی کرده است که به انسان کمک می کند از سیگنال های عصبی خود برای کنترل فناوری های خارجی استفاده کند. هدف این شرکت بازیابی قابلیت های از دست رفته مغزی مانند بینایی، عملکردهای حرکتی و صحبت کردن است.

ایلان ماسک، که مدیرعامل تسلا نیز هست، گفت که Neuralink تلاش می‌کند که «تا حد امکان فشار دادن دکمه‌ها را با فکر کردن» از بیمار دریافت کند. به این معنا که به جای اینکه لازم باشد فرد دکمه های چپ و راست موس را با انگشت فشار دهد،‌ در فکرش این دکمه‌‌‌‌ها را فشار دهد و حرکت دهد! البته این آغاز ماجراست و اگر واقعا انسان به فناوری اتصال ذهن به کامپیوتر برسد می‌تواند کارهایی کند که فقط در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌ایم!

آیا چنین اقدامی قانونی است؟

بر اساس پست وبلاگی Neuralink  این شرکت از سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز گرفته و چند ماه پیش فراخوان جذب داوطلب انسانی داده بود. کارآزمایی بالینی انسانی یک گام از مسیر تجاری شدن نورالینک را نشان می‌دهد. اما هنوز برای اقدامات بیشتر زود است و تا رسیدن به آن ماجراهای علمی تخیلی بسیار فاصله داریم.