غول تکنولوژی دنیا یعنی گوگل، به همراه کوالکام امروز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرد که نسخه بهینه شده مرورگر محبوب کروم برای سیستم عامل ویندوز با معماری Arm از امروز به تدریج در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

در دسترس قرار گرفتن نسخه بومی کروم برای کاربران رایانه‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌های Arm، یک خبر مهم و تحولی بزرگ محسوب می‌شود. این کاربران اکنون می‌توانند به جای استفاده از نسخه x64 کروم که پیش از این به صورت شبیه‌سازی شده و با کارایی پایین اجرا می‌شد، به یک مرورگر بومی و سریع‌تر دسترسی داشته باشند. البته کاربران Arm می‌توانستند از مرورگر Edge مایکروسافت که از مدت‌ها پیش برای دستگاه‌های ویندوز مبتنی بر Arm در دسترس بود، استفاده کنند.

نسخه ARM مرورگر گوگل برای چه سیستم‌هایی در دسترس است؟

به گزارش theverge نسخه بهینه شده کروم برای آرم از نظر فنی روی هر رایانه ویندوزی مبتنی بر Arm، صرف نظر از سازنده پردازنده، قابل اجرا خواهد بود، اما در حال حاضر کوالکام تنها تولیدکننده پردازنده‌های Arm برای ویندوز است.

هیروشی لاکهایمر، مدیر ارشد بخش Android و Chrome OS در گوگل، در این باره گفت: «ما مرورگر کروم را با هدف سرعت، امنیت و سهولت استفاده در رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های موبایل طراحی کرده‌ایم. همکاری نزدیک ما با کوالکام به ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران کروم هنگام گشت و گذار در وب با رایانه‌های سازگار با Arm کمک خواهد کرد.»

این اولین باری نیست که گوگل نسخه بهینه شده Arm از کروم را عرضه می‌کند. پیش از این در سال 2020 هم گوگل نسخه بومی مرورگر خود را برای رایانه‌های مک مبتنی بر Arm منتشر کرده بود. گوگل همچنین از مدت‌ها پیش از پردازنده‌های مبتنی بر Arm در Chromebookها و سیستم عامل ChromeOS پشتیبانی می‌کند.