طبق آماری که مجله‌ی نیویورک منتشر کرده، ۹۰ درصد دانشجویان اعلام کرده‌اند که از هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله، تحلیل مطالب علمی و ارائه‌های کلاسی و… استفاده می‌کنند. این آمار اساتید و معلمان را به فکر واداشته؛ زیرا آن‌ها معتقدند که هوش مصنوعی تمرکز دانشجویان را کم می‌کند و تقلب و تنبلی در مدارس به‌مرور بیشتر می‌شود. 

طبق گزارش سایت axios، یکی از اساتید دانشگاه سنت‌پیترز، در شبکه‌ی X توضیح داده که یکی از دانشجویانش از AI برای نوشتن مقاله استفاده کرده و زمانی که از او خواسته تا این اشتباه را جبران کند، دانشجو در ایمیل عذرخواهی هم از هوش مصنوعی استفاده کرده است. این پست بیشتر از ۱۴ میلیون بازدید گرفت. این استاد گفته است:

«دانشجویان برای تکالیفی که زمان زیادی داشته باشند، احتمالا از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و به نتیجه‌ای که ارائه می‌دهند باید شک کرد.»

البته داستان جالب دیگری هم وجود دارد. یکی از دانشجویان دانشگاه نورث‌ایسترن وقتی متوجه شد که استاد اسلایدهای تدریس را با هوش مصنوعی ساخته، از دانشگاه درخواست کرد که شهریه‌اش را به او بازپرداخت کند.

البته هستند دانشجویانی که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند و باز هم متهم می‌شوند. در این مواقع باید مدارک و شواهدی ارائه دهند تا استاد قانع شود و صفر نگیرند.

چگونه این چالش حل می‌شود؟

نهادهای آموزشی و علمی باید طرز صحیح استفاده از هوش مصنوعی را به افراد آموزش دهند و براساس علاقه‌ی آن‌ها، یک حوزه‌ی تخصصی به آن‌ها پیشنهاد بدهند تا در آن عمیق شوند. 

در همین ارتباط، رئیس موسسه‌ی تخصصی هوش مصنوعی گفته است:

«وقتی دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند، از آن‌ها می‌پرسیم: «چند نفر از معلم‌های دبیرستانتان گفته‌اند از هوش مصنوعی استفاده نکنید؟» بیشترشان دست بلند می‌کنند. ما هم بهشان می‌گوییم: «اینجا برعکس است؛ از امروز باید با هوش مصنوعی کار کنید.»

در همین راستا کشور چین قوانین استفاده از هوش مصنوعی را منتشر کرده. در این خبر خواندیم که دانش‌آموزانِ هر دوره از تحصیل، مجاز به استفاده‌ی محدود از هوش مصنوعی هستند.