اگرچه از زمان ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان‌ها، ChatGPT سروصدا و هیاهوی عمیقی به راه انداخت، اما آمارها نشان می‌دهد که همچنان گوگل سلطان عرصه‌ی جست‌وجوی آنلاین است. این فاصله کم هم نیست، حتی می‌توان گفت بسیار زیاد است.

براساس گزارش «Visual Capitalist» که از داده‌های Similarweb به دست آمده، گوگل روزانه  1.8 میلیارد بازدید دارد؛ اما ChatGPT فقط ۲۰۰ میلیون بازدید را به خود اختصاص داده است. یعنی گوگل ۹ برابر بیشتر از ChatGPT استفاده می‌شود و کاربران گسترده‌تر از آن بهره می‌برند.

میزان سرچ ChatGPT و دیگر پلتفرم‌های جست‌وجو

اگرچه ChatGPT سریع رشد کرد، اما گوگل هنوز پادشاه است. این اختلاف در مقیاس ماهانه نیز چشم‌گیر است:

  • سهم گوگل: هشتادوسه‌ونه میلیارد بازدید ماهانه
  • سهم ChatGPT: یک‌وشش میلیارد بازدید ماهانه

درست است که ChatGPT تنها طی چند ماه پس از راه‌اندازی، با سرعتی ۵.۵ برابر بیشتر از گوگل توانست به مرز یک میلیارد جست‌وجو در روز برسد؛ اما رشد انفجاری این مدل هوش مصنوعی خیلی زود دچار افت شد. کاربران از ChatGPT بیشتر برای تولید محتوا، برنامه‌نویسی، کمک در نوشتار و رفع اشکال استفاده می‌کنند، نه برای دریافت پاسخ‌های فوری یا اطلاعات زنده.

در این وضعیت، گوگل با ارائه قابلیت‌های کاربردی و متنوع، توانسته موقعیت خود را به‌عنوان ابزار شماره یک جست‌وجوی جهانی حفظ کند. به این دو مورد توجه کنید:

  • نمایش پاسخ‌ها بدون نیاز به کلیک (Zero-Click Search)
  • ادغام عمیق در سرویس‌هایی نظیر مرورگر کروم، اندروید، و حتی دستیار Gemini

اما ChatGPT نیز به‌عنوان یک مدل زبانی پیشرفته، مزایای منحصربه‌فردی دارد:

  • توانایی درک دستورهای پیچیده
  • تولید متون خلاقانه یا ساختاریافته
  • شبیه‌سازی مکالمه انسانی

اما خوب است بدانید که گوگل همچنان در یافتن اطلاعات دقیق، لحظه‌ای و چند منبعی بی‌رقیب است. کاربران همچنان برای خرید، اخبار، ترجمه، مسیرها و هزاران نیاز روزمره‌ی دیگر از گوگل کمک می‌گیرند.

معیارGoogleChatGPT
بازدید روزانه۱.۸ میلیارد ۲۰۰ میلیون
بازدید ماهانه۸۳.۹ میلیارد۱.۶ میلیارد
رشد اولیهآهسته و پایدارانفجاری اما ناپایدار
مورد استفادهجست‌وجوی لحظه‌ای، خرید، تولید محتوا، برنامه‌نویسی، آموزش
دسترسی به وبداردندارد یا بسیار محدود

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر ChatGPT، گوگل هنوز تاج پادشاهی جست‌وجو را بر سر دارد. البته آینده‌ی رقابت بین موتورهای جست‌وجوی کلاسیک و دستیارهای هوشمند قطعا تغییر می‌کند. شما روزانه بیشتر از گوگل استفاده می‌کنید یا ChatGPT؟ کدام یک از این دو موتور جست‌وجو را محبوب‌تر می‌دانید؟

همچنین در خبرها درباره‌ی مدل‌های جدید هوش مصنوعی Mistral خواندیم. مدل‌هایی که استدلالی‌تر از قبل‌ هستند و پاسخ‌های دقیق‌تری به کاربران می‌دهد.