اگرچه هوش مصنوعی در عرصهی نوشتن کد، تحلیل و تفسیر محتوا بهطور چشمگیری پیشرفت کرده است، اما اخیرا در یک بازی سادهی آتاری شکست خورده. این یعنی نباید محدودیتهای فعلی هوش مصنوعی را نادیده بگیریم.
رابرت کاروسو، متخصص فناوری و فعال رسانهای، با انتشار پستی در لینکدین از عملکرد ضعیف یکی از مدلهای هوش مصنوعی (احتمالاً Copilot که بر پایهی ChatGPT ساخته شده) در بازیهای ساده انتقاد کرده است.
رابرت کاروسو ضمن اشاره به شکست هوش مصنوعی در یک بازی شطرنج ساده، گفته است:
«این مدل حتی نتوانسته بازی کلاسیک Breakout روی کنسول قدیمی Atari 2600 را درست انجام دهد.»

این فعال رسانهای تأکید میکند که تبلیغات نباید باعث شود که تصور کنیم هوش مصنوعی امروز همهفنحریف است. ما باید با نگاهی واقعگرایانه به پیشرفتها و محدودیتهای آن نگاه کنیم.
باید به خاطر داشته باشیم که مدلهای زبانی مانند ChatGPT بهصورت مستقیم نمیتوانند با محیطهای واقعی مثل بازی تعامل داشته باشند. آنها بر اساس متن آموزش دیدهاند و بدون اتصال به سیستمهای خارجی یا محیط شبیهسازیشده، نمیتوانند چیزی را «بازی» کنند.
در همین وضعیت، متوجه شدیم پژوهشگران دریافتهاند که هوش مصنوعی میتواند در ماموریتهای فضایی نیز بهعنوان کمکخلبان عمل و موارد فنی را به فضانوردان گوشزد کند. در خبر حضور هوش مصنوعی در ماموریتهای فضایی در این باره بیشتر بخوانید.