سونی PS5 را در سال 2020 عرضه کرد و 3 سال پس از عرضه آن، زمانی که کنسول در نهایت در دسترس همه قرار گرفت و ایرادات استوک آن هم حل شد، اولین آپدیت PS5 در قالب یک PS5 جدید با طراحی شیک‌تر، شکل کوچک‌تر و با فاکتور کوچک‌تر هم عرضه شد. در این آپدیت فضای ذخیره سازی پایه بیشتر است، اما واضح است که این آپدیت چیزی نیست که بسیاری از گیمرها مدت‌هاست منتظرش هستند.

همه شایعات پیرامون سونی ps5  پرو

این آپدیت ممکن است طراحی را تغییر داده باشد، اما بهبود قابل توجهی در عملکرد آن نداده است و اگر پلی استیشن 4 را دوباره ببینیم، آن هم در سال 2016 آپدیت شده بود؛ یعنی این سیکل 3 ساله وجود دارد. می توان حدس زد که زمان آن رسیده است که سونی هیولای raytracing خود را با مشخصات به روز و قدرتمندتر، طراحی کمی متفاوت و ویژگی های جدید منتشر کند.

در این مطلب، ما همه اطلاعات فاش شده و شایعات در مورد PS5 Pro را برایتان جمع آوری کرده‌ایم، حتی برخی اطلاعات در مورد SoC جدید هم ذکر شده، ویژگی‌های ارتقا یافته، طراحی جدید و حتی برخی نکات در مورد توسعه Sony PS5 Pro و تاریخ انتشار آن! اگر در مورد آخرین اخبار Sony PS5 Pro کنجکاو هستید یا به فکر خرید یک کنسول هستید اما می‌خواهید با  با بالاترین فریم ممکن بازی کنید، به جای درستی آمده اید.

شایعات درباره ویژگی‌های فنی سونی PS5 پرو

اخیرا اطلاعات جدیدی در مورد آپدیت کنسول جدید سونی پلی استیشن 5 پرو منتشر شده است. اکثر مشخصات این کنسول توسط یک کاربر X (توییتر سابق) به نام کپلر و افشاگر معروف، تام هندرسون منتشر شده است.

احتمالا تمام مشخصات و ویژگی‌های کنسول نسل بعدی همین روزها فاز شود؛ چراکه این غول فناوری در حال آماده شدن برای توزیع کیت های توسعه سونی PS 5 Pro خود است!

اسم رمز سونی پلی استیشن 5 پرو می تواند Project Trinity باشد و بر ارتقای سه چیز تمرکز دارد: ذخیره سازی سریع‌تر، عملکرد بهتر و تکنولوژی جدید برای افزایش مقیاس.

طراحی به روز شده

بااینکه درباره آپدیت طراحی جدید PS5 Pro شایعات زیادی وجود ندارد اما می‌توان تصور کرد که کنسول نسل بعدی سونی با مشخصات به‌روز شده می‌تواند حتی قدرتمندتر شود. در به روزرسانی جدید PS5، طراحی بسیار باریک تری را دیدیم، اما قسمت‌های داخلی به غیر از افزایش حافظه، ثابت ماندند. سونی نیازهای مشتریان خود را می‌دانست و تصمیم گرفت PS5 را مانند PS4 باریکتر و کوچکتر کند. این احتمال وجود دارد که PS5 Pro بتواند همان شاسی PS5 قدیمی را داشته باشد، اما با قطعات داخلی بهتر و سریعتر.

البته می‌توانیم انتظار یک چیز را داشته باشیم. درست مانند PS5 Slim جدید، ممکن است گزینه‌ای برای پخش‌کننده Blue Ray وجود داشته باشد، که احتمالا یعنی PS5 Pro اکنون فقط یک نسخه دیجیتالی با لوازم جانبی قابل اتصال است و هزینه نهایی داشتن کنسول را هم برای گیمرها بالا می‌برد. از طرف دیگر گیمرها این فرصت را دارند که بجای کنسول، دیوایس‌های الحاقی را تهیه کنند.

ویژگی های جدید

از آنجایی که این نسخه حرفه‌ای پلی استیشن است، می توانیم حدس بزنیم که PS5 Pro جدید هم دارای برخی ویژگی های حرفه‌ای و تخصصی باشد. برای اینکه بفهمیم سونی با PlayStation 5 Pro چه امکاناتی می‌تواند به ما ارائه دهد، بیایید نگاهی به تاریخ و گذشته بیندازیم و ببینیم PS4 Pro چه چیزی را به اسم نسخه حرفه‌ای برای ما به ارمغان آورده بود.

جواب، وضوح 4K است. PS4 Pro اولین کنسول سونی است که به ما اجازه می‌دهد تا مانند PS5 فعلی، بازی‌هایی را با وضوح 4K اصلی انجام دهیم. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که پی‌اس 5 هم به ما امکان بازی با کیفیت 8K را می‌دهد؟ خب بعید است، اگرچه بعضی از تایتل‌های انحصاری سونی را با کیفیت 8K می‌بینیم.

PlayStation 5 Pro می‌تواند دارای برخی ویژگی‌های انحصاری مانند ارتقاء هوش مصنوعی بازی‌ها و سخت‌افزار مناسب‌تر باشد. همه اینها می‌تواند به راحتی با Viola SoC جدید و GPU بهبودیافته امکان‌پذیر باشد.

وجود هوش مصنوعی در بازی های پلی استیشن پرو

همچنین می‌توانیم امیدوار باشیم که شاید نسخه حرفه‌ای کنترلر Dual Sense Edge را با Sony PS5 Pro دریافت کنیم، هرچند که بسیار بعید است زیرا کنترلر Dual Sense Edge یک لوازم جانبی ویژه برای PS5 است که فقط به صورت جداگانه فروخته می‌شود.

شایعات پیرامون تاریخ انتشار و قیمت

سال گذشته اطلاعاتی لو رفت که حاکی از آن بود که PlayStation 5 Pro در سه ماهه آخر سال 2023 عرضه خواهد شد، اما در نهایت دیدیم که سونی فقط یک PS5 بسیار باریکتر با همان قسمت داخلی به ما ارائه کرد.

اما اکنون اطلاعات جدیدی در مورد عرضه PS5 Pro سونی در اختیار داریم. همانطور که جف گراب در پادکست خود تأیید کرده است، کنسول جدید پلی استیشن احتمالا در اواخر تابستان 2024 (سپتامبر) عرضه خواهد شد.

کنسول جدید پلی استیشن احتمالا در اواخر تابستان 2024 (سپتامبر) عرضه خواهد شد.

اما درباره قیمت‌ها؟ برای درک ساختار قیمت‌گذاری سونی پلی‌استیشن 5 پرو، بیایید نگاهی به ساختار قیمت‌گذاری پلی‌استیشن 4 پرو بیندازیم.

PS4 Pro در سال 2016 با قیمت اولیه 399 دلار عرضه شد و PS5 فعلی از این قیمت فراتر رفته و با قیمت اولیه 499 دلار عرضه شد. با ارتقای ویژگی‌ها، پشتیبانی از بازی با نرخ فریم بالا 4K و حتی 8K در برخی تایتل‌ها و آپدیت های اختصاصی سخت افزاری، منطقی است که در نظر بگیریم سونی PS5 Pro را با قیمت اولیه 599 دلار عرضه کند.

چیزی که احتمال این قیمت گذاری را بسیار بالا می‌برد این واقعیت است که ما PSVR2 را با قیمتی بسیار بالاتر 549 دلار دریافت کردیم. بنابراین منطقی است که انتظار داشته باشیم سونی این ساختار قیمت‌گذاری را حفظ کند.

پی‌اس5 پرو: نسل جدید بازی‌ها

اگرچه 3 سالی از عرضه PS5 می گذرد، اما انگار که رقابت برای بازی‌های نسل جدید تازه شروع شده است. PlayStation 5 Pro می‌تواند آخرین نسخه اصلی سونی و در نتیجه آخرین کنسول این نسل باشد قبل از اینکه جهشی دیگر به سمت گرافیک و تجربه‌های بازی بهتر داشته باشیم.

با عرضه PS5 Pro، سونی یک ست کامل از یک کنسول اصلی، یک کنسول Pro، یک دستگاه بازی دستی و یک دستگاه بازی VR را تکمیل خواهد کرد. پس می‌توانیم منتظر شنیدن اخباری در مورد پلی‌استیشن 5 پرو به زودی باشیم و اگر به اطلاعات لو رفته هم دقت کنیم، PS5 Pro در آینده کاملا با عملکرد بالاتر و بیشتر ارتقا می یابد.