شبکه اجتماعی X (یا همان توییتر سابق)‌ یک راهکار عجیب برای خلاص شدن از دست ربات‌های مزاحم پیدا کرده است.

ایکس مدت‌هاست که از انبوه اکانت‌های جعلی مزاحم رنج می‌برد. این ربات‌ها (اکانت‌های فیک) نه تنها فضا را برای کاربران واقعی مسموم می‌کنند و کیفیت تعامل‌ در ایکس را پایین می‌آورند، بلکه نام‌های باارزش را هم گروگان می‌گیرند و باعث نارضایتی کاربران می‌شوند. حالا به نظر می‌رسد ایلان ماسک تصمیم گرفته یک راه حل جدید و البته عجیب برای مقابله با این ربات‌ها امتحان کند،‌ و آن دریافت هزینه از همه کاربران،‌ (حتی کاربران غیر پرمیوم) است!

هزینه سالانه،‌ فقط برای فعالیت در X !

ابتدا این اکانت X Daily News بود که درباره تغییرات جدید این پلتفرم در خصوص سیاست پرداخت هزینه از کاربران جدید خبر داده بود. این اکانت در اطلاعات وب سایت ایکس متوجه شده که احتمالا کاربران مجبور باشند سالانه یک هزینه اندک بپردازند که ثابت کنند پشت این حساب،‌ یک شخص واقعی حضور دارد.

سپس ایلان ماسک، مدیر عامل شبکه اجتماعی X در توییتی به این اکانت پاسخ داد و گفت روش‌های سنتی تشخیص ربات مانند CAPTCHA اکنون بی‌فایده شده‌اند و خیلی راحت توسط هوش مصنوعی و مزارع ترول‌ها دور زده می‌شوند. و به نظرش پرداخت هزینه توسط کاربران جدید تنها راه مقابله با نفوذ بی‌امان ربات‌هاست.

دریافت هزینه از همه کاربران جدید،‌ خوب یا بد؟

این توییت ایلان ماسک واکنش‌ها و انتقادات مختلفی را در پی داشت؛‌ بسیاری معتقد هستند که اجباری کردن پرداخت هزینه نمی‌تواند جلوی اکانت‌های جعلی را بگیرد چراکه یک سری کلاهبرداران حاضر هستند هر پولی بپردازند! و همچنین این سیاست می‌تواند باعث کاهش رشد کاربران شود.

ایلان ماسک هم در پاسخ گفت که فقط قرار است برای فعالیت در ایکس پرداخت هزینه اجباری شود و هنوز مطالعه پست‌ها یا فالو کردن اکانت‌های دیگر رایگان خواهد بود.

البته فعلا هنوز اطلاعات دقیقی درباره این سیاست وجود ندارد و حتی ممکن است این سیاست اصلا به مرحله عملی شدن نرسد. نظر شما در این باره چیست و آیا حاضر هستید برای ساخت اکانت و فعالیت در توییتر هزینه بپردازید؟

فارغ از خوب یا بد بودن این تصمیم،‌ این سیاست‌ها نشان می‌دهد که چقدر مدیران شبکه‌های اجتماعی به آسایش کاربرانشان اهمیت می‌دهند. پیش از این هم دیدیم که گوگل در آپدیت جدید Gmail می‌خواهد بالاخره ما را از شر انبوه ایمیل‌های تبلیغاتی مزاحم خلاص کند.