برای همه ما پیش آمده که در اپلیکیشن واتساپ اشتباها پیام یا چتی را پاک کنیم و بلافاصله پس از پاک کردن پیام‌ها، پشیمان شویم. در این مقاله قصد داریم به این مسئله بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا امکان بازیابی پیام‌های واتساپ وجود دارد یا خیر؟ بازیابی پیام‌های حذف شده در واتساپ نیازمند عملیات پشتیبان‌گیری به شکل دوره‌ای در نرم‌افزار است. ما در این مقاله فعال کردن فرایند پشتیبان‌گیری را توضیح‌ داده‌ایم و نحوه برگرداندن پیام‌های واتساپ به کمک پشتیبان‌هایی که گرفتیم را بیان کردیم. با ما همراه باشید.

آیا می‌توان پیام‌های حذف شده واتساپ را برگرداند؟

ممکن است با یک سرچ ساده در گوگل برنامه‌هایی را بیابید که ادعا کنند می‌توانند پیام‌های حذف شده و قدیمی شما را برگردانند؛ اما آیا این ادعا درست است؟ آیا از نظر تکنیکی این قابلیت وجود دارد که بتوان این پیام‌ها را برگرداند؟ در پاسخ باید گفت بله، می‌توان برگرداند اما نه به سادگی چیزی که این برنامه‌ها ادعا می‌کنند. اگر اقدام به نصب این برنامه‌ها کنید متوجه می‌شوید که برخی از آن‌ها قابلیتی که مورد انتظار شماست را ندارند و برخی دیگر که امکان بازگرداندن پیام‌های شما را فراهم می‌کنند به اطلاعات شخصی شما در گوشی دسترسی دارند. البته برخی از افراد ممکن است با این مسئله مشکلی نداشته باشند؛ اما بعضی دیگر به سراغ چنین برنامه‌هایی نمی‌روند.

 شرط اصلی مشاهده پیام‌های حذف شده واتساپ این است که به طور مکرر از پیام‌ها و محتویات داخل اپلیکیشن خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. پشتیبان‌گیری بسیار ساده بوده و از طریق خود نرم‌افزار و به صورت دوره‌ای امکان‌پذیر است. سعی کنید این عملیات را به صورت روزانه انجام دهید. چرا که اگر پیش از عملیات پشتیبان‌گیری (بکاپ‌گیری) پیامی را حذف کنید دیگر نمی‌توانید آن را برگردانید.

چگونه می‌شود پیام‌های واتساپ را ریکاوری کرد؟

شرط اصلی ریکاوری پیام‌های واتساپ انجام عملیات پشتیبان‌گیری (بک آپ‌گیری) به شکل دوره‌ای هم در گوشی‌های آیفون و هم اندروید است.

فعال‌سازی پشتیبان‌گیری از طریق سرویس icloud برای آیفون

برای بازیابی پیام‌های واتساپ در گوشی‌های آیفون باید ابتدا سرویس Icloud را برای پشتیبان‌گیری مداوم از واتساپ فعال کنید.

به این منظور مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد تنظیمات گوشی شده و روی Apple ID ضربه بزنید و سپس icloud را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد گزینه icloud drive را فعال کنید.
  • حال لیستی از برنامه‌ها که اجازه استفاده از iclud Drive دارند به نمایش درمی‌آید. در این لیست برنامه واتساپ را فعال کنید.
  • وارد اپلیکیشن واتساپ شده و صفحه تنظیمات را باز کنید.
  • حال به قسمت Chat رفته و گزینه Auto Backup را لمس کنید و انتخاب کنید که واتساپ به صورت روزانه/ هفتگی/ ماهانه پشتیبان‌گیری شود.

فعال‌سازی پشتیبان‌گیری از طریق سرویس google drive برای اندروید

همانند آیفون گوشی‌های اندروید هم برای بازیابی پیام‌های واتساپ نیاز به علیات پشتیبان‌گیری دارند که از طریق خود نرم‌افزار و به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. به این منظور مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد اپلیکیشن واتساپ در گوشی اندروید خود شده و به بخش تنظیمات بروید.
  • از قسمت Chat به بخش Chat Backup بروید.
  • حال روی گزینه Back up to Google Drive را انتخاب کنید.
  • در مرحله آخر انتخاب کنید که بازه پشتیبان‌گیری روزانه/ هفتگی/ ماهانه باشد.

بازیابی پیام‌های واتساپ در گوشی‌های آیفون و اندروید

همانطور که در قست قبل توضیح دادیم برای بازیابی پیام‌های واتساپ چه در گوشی‌های آیفون و چه در گوشی‌های اندروید باید به شکل دوره‌ای پشتیبان‌گیری را انجام دهید. در مرحله بعد باید یک ‌بار نرم‌افزار را از گوشی خود حذف کرده و مجددا نصب کنید. مراحل انجام این کار را در ادامه توضیح می‌دهیم:

برگرداندن پیام‌های واتساپ در اندروید

بهترین روش‌ بازیابی پیام‌های واتساپ نصب مجدد این نرم‌افزار روی گوشی تلفن همراهتان است. برای این کار باید پیش از حذف و نصب مجدد برنامه ابتدا یک بک‌آپ از آن تهیه کنید. مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  • در برنامه واتساپ به قسمت تنظیمات (setting) رفته گزینه چت (Chat) را انتخاب کنید و روی چت بک‌آپ (Chat backup) ضربه بزنید.
  • در این مرحله باید انتخاب کنید چگونه بک‌آپ گیری انجام شود. مثلا بک‌آپ‌گیری از طریق گوگل درایو، انتخاب اکانت، نوع اینترنت و … . در آخر اجازه فرایند بک‌آپ را می‌گیرد.
  • پس از پایان عملیات بک‌آپ‌گیری باید نسخه فعلی اپلیکیشن واتساپ که روی تلفن همراهتان نصب است را حذف کنید.
  • حال به گوگل پلی استور رفته و نسخه جدید اپلیکشن واتساپ را دانلود کنید.
  • در مرحله نصب نرم‌افزار باید شماره تلفن قبلی را وارد کنید.
  • حال در این مرحله باید برای اینکه بتوانید پیام‌های حذف شده‌تان را ببینید گزینه Restore را انتخاب کنید تا تمام پیام‌هایتان نمایش داده شود.

توجه کنید که در این روش تمام اطلاعات شما در گوگل درایو ذخیره می‌شود. پس حتما از داشتن رمز اکانت جیمیل خود اطمینان حاصل کنید.

مسئله مهم در این روش این است که حتما حین نصب مجدد نرم‌افزار گزینه Restore را انتخاب کنید.

ریکاوری پیام‌های واتساپ در گوشی آیفون

در قسمت‌ قبل نحوه بازیابی پیام‌های حذف شده در گوشی‌های تلفن همراه اندروید را ارائه دادیم. باید گفت روش بازیابی پیام‌های واتساپ در گوشی‌های آیفون هم به همین صورت است. با این تفاوت که بک‌آپ‌گیری بجای گوگل درایو از طریق iCloud انجام می‌شود. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • در اپلیکیشن واتساپ به setting رفته وارد بخش Chat شده و گزینه Chat Backup را انتخاب کرده و فرایند بک‌آپ‌گیری از طریق iCloud را شروع کنید.
  • پس از پایان بک‌آپ‌گیری، نرم‌افزار را حذف کرده و مجددا آن را دانلود کنید.
  • در مراحل نصب حتما شماره قبلی را وارد کرده و گزینه Restore را انتخاب کنید.

چطور می‌توانیم پیام‌های حذف شده واتساپ را برگردانیم؟

یکی دیگر از روش‌های بازیابی پیام‌های واتساپ استفاده از بک‌آپ‌های قدیمی و داخلی خود نرم‌افزار است نه بک‌آپ گوگل درایو. برای این منظور باید ابتدا وارد گوگل درایو شده و تمام بک‌آپ‌هایی واتساپ که در این برنامه وجود دارد را پاک کنید.

حال در گوشی تلفن همراه خود وارد file manager شده و در بخش حافظه داخلی (Internal Storage) واتس اپ را انتخاب کرده و وارد پوشه databases شوید. در این پوشه فایل‌های زیر را تغییر نام دهید. برای تغییر نام کافیست آن را لمس کرده و گزینه Rename را انتخاب کنید.

  • فایل msgstore.db.crypt12 را به mgstore- lastest.db.crypt12 تغییر دهید.
  • فایل YYYY-MM-DD.1.db.crypt12 را به msgstore.db.crypt12 تغییر دهید.
  • حال برنامه واتساپ را از گوشی خود پاک کرده و مجددا نصب کنید.
  • در مراحل نصب مجددا باید نسخه پشتیبان را بازیابی کنید. پس از بازیابی، تمام چت‌های قبلی شما بالا می‌آید.

بازیابی پیام‌های واتساپ از طریق نرم‌افزار

اگر در تنظیمات گوشی خود عملیات پشتیبان‌گیری را روی گزینه never قرار داده باشید، در این صورت نمی‌توانید از طریق سرویس‌های google drive یا icloud پیام‌های حذف شده را بازیابی کنید. روش دیگری که مطرح می‌شود نصب نرم‌افزاهایی است که به این منظور طراحی شده‌اند. در این بخش ما سه نمونه از این نرم‌افزارها را معرفی می‌کنیم. البته باید بدانید که نصب نرم‌افزارهای این‌چنینی به افراد دیگر کمک می‌کند تا به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین توصیه ما این است که تا جای ممکن عملیات پشتیبان‌گیری را به صورت روزانه انجام دهید.

دیدن پیام‌های حذف شده واتساپ از طریق +WhatsRemoved

یکی از اپلیکیشن‌های طراحی شده در این حوزه WhatsRemoved+ است. سازندگان این اپلیکیشن مدعی هستند که از طریق نصب این اپلیکیشن می‌توانید تمام پیام‌های حذف شده، عکس‌ها و ویدئوهای حذف شده و حتی پیام‌های حذف شده از طرف فرستنده را هم برگردانید. برای نصب این نرم‌افزار کافی است از طریق گوگل پلی استور اقدام به دانلود و نصب آن کنید.

از آن‌جایی که رابط کاربری این اپلیکیشن بسیار ساده بوده و یادگیری آن آسان است هر شخصی با هر سطحی از دانش می‌تواند از آن استفاده کند.

دیدن پیام‌های حذف شده واتساپ از طریق Auto RDM

یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که به این منظور طراحی شده، اپلیکیشن Auto RDM است که این امکان را فراهم می‌کند تا  پیام‌های حذف شده در واتساپ را ریکاوری کنید. علاوه بر آن، اپلیکیشن Auto RDM امکان ذخیره استاتوس دیگران را هم برای شما فراهم می‌آورد.

برگرداندن پیام‌های حذف شده واتساپ از طریق Dr.Fone

سومین نرم‌افزاری که در این بخش برای بازگرداندن پیام‌های پاک شده در واتساپ پیشنهاد می‌کنیم اپلیکیشن Dr.Fone است که می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید.

یکی از ادعاهای سازندگان این اپلیکیشن این است که حریم خصوصی افراد را حفظ می‌کند و افراد دیگر نمی‌توانند از طریق آن به اطلاعات شخصی گوشی تلفن همراه شما دسترسی داشته باشند.

چگونه پیام‌های حذف شده واتساپ خودم را برگردانم؟

ممکن است برایتان سوال پیش آید که آیا می‌توان بدون پشتیبان گیری از نرم‌افزار پیام‌های حذف شده واتساپ را دید؟ در پاسخ باید بگوییم نرم‌افزارهای معرفی شده این امکان را فراهم می‌کنند اما توصیه می‌کنیم برای حفظ حریم شخصی‌تان و جلوگیری از هک نم‌افزار تا حد امکان از نصب این نرم‌افزارها بپرهیزید. باید بدانید که درصورت نبود نسخه پشتیبان، هرگز و تحت هیچ شرایطی به اطلاعات حذف شده واتساپ دسترسی نخواهید داشت. بنابراین بهتر است در قسمت تنظیمات واتساپ پشتیبان‌گیری روزانه را فعال کنید.

جهت بازیابی پیام‌های واتساپ کافی است از نرم‌افزار نسخه پشتیبان تهیه کنید. این پشتیبان برای اندروید از طریق سرویس google drive و در آیفون از طریق سرویس icloud انجام می‌گیرد.

سخن آخر

در این مقاله روش‌های مختلفی که امکان بازیابی پیام‌های واتساپ را در اختیارمان قرار می‌دهد معرفی کردیم. برخی از این روش‌ها به کمک سرویس‌های گوگل درایو و آی کلود بوده و بر اساس بک‌آپ‌هایی است که به شکل دوره‌ای از نرم‌افزار تهیه کردیم و برخی دیگر از برنامه‌های دیگری استفاده می‌کند که به این منظور طراحی شده‌اند. پیشنهاد ما این است که تا جایی که ممکن است از نصب برنامه‌های ناآشنا خودداری کنید و سعی کنید پیام‌های واتساپ را به کمک پشتیبان‌هایی که گرفته‌اید بازگردانید.

اگر اطلاعات و تجربه بیشتری در این زمینه دارید، خواهشمندیم نظرات ارزشمندتان را با ما و همراهان ما در میان بگذارید.