این روزها تب و تاب بازی‌های کریپتویی و ایردراپ های تلگرامی بسیار بالاست! تا همین چند ماه پیش هم کسی فکرش را هم نمی‌کرد که یک ایردراپ‌ تلگرام واقعا در صرافی لیست شود و قابلیت نقد شوندگی داشته باشد (مثل نات کوین)‌ ولی حالا همه این ربات‌ها و بازی‌های کریپتویی تلگرام را جدی گرفته‌اند و مشغول بازی هستند. اما واقعا ایردراپ تلگرام چیست و چگونه می‌تواند به پول تبدیل شود؟‌ در این مقاله نامبرلند برایتان کامل توضیح داده ایم.

ایردراپ تلگرام چیست؟

ایردراپ (یا همان airdrop) به زبان ساده یعنی توکن رایگان یک پروژه ارز دیجیتال! خیلی اوقات صاحبان پروژه‌‌های ارز دیجیتال، توکن رایگان به مردم اهدا می‌کنند تا کاربران زیادی را در مدت کوتاهی جذب کنند و پروژه‌‌شان در دنیای ارز دیجیتال مطرح شود. ایردراپ تلگرام هم دقیقا چنین سازوکاری دارد: اهدای توکن رایگان یک بازی کریپتویی در پلتفرم تلگرام! ایردراپ‌های تلگرامی این روزها بسیار بسیار محبوب و پرطرفدار شده‌اند و کاربران زیادی را هم جذب کرده‌اند.

توجه: این مطلب یک توصیه اقتصادی یا مالی نیست و تنها جنبه اطلاع رسانی دارد!

لیست جدیدترین پروژه‌های ایردراپ که تا به حال معرفی شده‌اند

در ادامه لیستی از مهم‌ترین و معروف‌ترین ایردراپ‌های تلگرام را برایتان آورده‌ایم. همه این ربات‌ها به نوعی بازی کریپتویی هستند که کاربر باید یک سری تسک (وظیفه)‌ را انجام دهد و در ازای آن امتیاز می‌گیرد به این امید که در آینده تبدیل به پول واقعی شود! ولی دقت کنید هنوز هیچکدام (بجز نات کوین) در هیچ صرافی لیست نشده‌اند!

تقریبا تسک همه ایردراپ‌ها مشابه است:‌ دعوت از دوستان،‌ فالو کردن اکانت این ربات‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف و بعضی‌ هم شامل تپ کردن (ضربه زدن به صفحه)

همستر کامبت Hamster combat

قبلا در یک مقاله مجزا درباره همسترکامبت،‌ مفصل توضیح داده بودیم. این ربات توانست در مدت خیلی کوتاهی ۲۰۰ میلیون کاربر جذب کند و به موفقیت خیره کننده‌ای برسد. بااینکه از همان ابتدا ادعا داشت که قرار است لیست شود و به توکن باارزشی تبدیل شود، ولی هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است!

تپ سواپ Tapswap

تپ سواپ هم یک بازی کلیکی تلگرامی و خیلی شبیه همستر کامبت است؛ در این بازی شما باید روی ربات تپ سواپ کلیک کنید (ضربه بزنید) و سکه جمع کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره tapswap

ماسک امپایر Musk Empire

ایردراپ تلگرامی ایلان ماسک که به اسم ماسک امپایر هم شناخته می‌شود، یک مینی اپ جالب و سرگرم کننده، الهام گرفته از موفقیت‌های ایلان ماسک در دنیای واقعی است و بیشتر از اینکه یک ایردراپ باشد، شبیه یک بازی موبایلی ساده‌ است. خلاصه بخواهیم بگوییم شما باید کاراکتر ایلان ماسک را رشد دهید تا سکه بگیرید. همچنین وظایفی مثل دعوت از دوستان یا پیدا کردن جواب معمای امپایر ماسک و یا وارد کردن دیلی کمبو امپایر ماسک به صورت روزانه را هم دارید که باعث دریافت سکه‌های بیشتری می‌شود.

 لاست داگز LOST dogs 

ایردراپ بعدی که این روزها بسیار سروصدا کرده، ایردراپ لاست داگز است که توسط تیم نات کوین عرضه شده است. به گفته سازندگانش قرار است فقط برای مدت کوتاهی (6 هفته) برگزار شود و سپس لیست شود. این ایردراپ نسبت به بقیه بازی‌های تلگرامی فرق دارد و لازم نیست روی صفحه ضربه بزنید، بلکه باید کارت های روزانه را انتخاب کنید.

داگز dogs 

ایردراپ داگز هم این روزها بسیار سر زبان‌ها افتاده و محبوب است و مثل دیگر ایردراپ‌ها، وعده لیست شدن و به پول رسیدن به کاربرانش را می‌دهد (هرچند که فعلا تا این لحظه خبری نشده) ایردراپ داگز dogs، نیاز به ضربه زدن روی صفحه (تپ تپ کردن) ندارد بلکه بر اساس طول عمر اکانت تلگرامتان، به شما کوین می‌دهد.

سی‌ای‌اکس Cex

ایردراپ سی‌ای‌ایکس (CEX) را صرافی ارز دیجیتال CEX برای جذب کاربران بیشتر ایجاد کرده و در ازای کلیک کردن، انجام تسک‌ها و دعوت دوستان،‌ به کاربرانش توکن رایگان CEX می‌دهد. طبق اعلام صرافی CEX، آن‌ها 200 میلیون توکن CEX را به صورت رایگان بین کاربرانش توزیع خواهند کرد و سپس قرار است در صرافی‌ها لیست شود. بااینکه ایردراپ CEX توانسته در روزهای کمی،‌ کاربران زیادی جذب کند و به مقبولیت بالایی برسد اما هنوز در فاز استخراج است و جایی لیست نشده.

پیکسل تپ pixeltap

پیکسل تب، ایردراپ مجموعه Pixelverse است که کمی از بازی کلیکی بودن فراتر رفته و به نوعی مینی گیم است. در این مینی گیم، کاربران غیر از کلیک کردن و انجام تسک‌ها،‌ یک سری مبارزه یا نبرد انجام می‌دهند و بابت موفقیت در این مبارزه‌ها،‌ پاداش می‌گیرند. پاداش‌ها هم به صورت سکه است و به ادعای توسعه دهندگان این بازی (یعنی تیم پیکسل ورس) در آینده قرار است در برخی صرافی‌ها لیست شود. طبق وایت پیپر این بازی،‌ حداکثر تعداد توکن‌های عرضه شده در پیکسل تب 5 میلیارد واحد خواهد بود که نشان می‌دهد احتمال باارزش شدن این ایردراپ وجود دارد!

دبلیو-کوین W-coin

دبلیو-کوین هم یک بازی تلگرامی کلیکی است که گیم پلی و سازوکار امیتاز گرفتنش مثل نات کوین و همستر است،‌ یعنی کاربران از طریق کلیک کردن، دعوت دوستان و انجام وظایف ساده می‌توانند امیتاز بگیرند. این بازی سازندگان ناشناسی دارد و مشخص نیست که دقیقا چه کسانی پشت این پروژه هستند و قرار است چه اتفاقی برایش بیفتد،‌ بااین حال تا امروز تعداد قابل توجهی کاربر جذب کرده است.

بلوم Blum

بازی کریپتویی بلوم، در یکی از کمپین‌های ایردراپ صرافی بلوم عرضه شد و به نظر می‌رسد کمی فراتر از یک بازی کریپتویی باشد و واقعا آینده‌ خوبی داشته باشد! صرافی بلوم خودش را یک صرافی غیرمتمرکز هیبریدی نامیده‌ که اجازه انواع معاملات را به کاربر می‌دهد. نحوه ورود به این بازی کمی متفاوت است. کاربر یا حتما باید لینک دعوت داشته باشد یا با ایمیل خود در ربات ثبت نام کند و در لیست انتظار بماند تا نوبتش شود و وارد شود (حدود یک هفته انتظار).

میم‌فای Memfi

بازی میم‌فای یا ممفی،‌ بازی کریپتویی جدیدی است که به علت داشتن گیم پلی سرگرم کننده،‌ اعتبار تیم سازنده، و رابط کاربری ساده‌ای که دارد توانست در مدت کوتاهی بالای ۲۰ میلیون یوزر جذب کند! میم‌فای هم مثل بازی‌های قبلی شامل کلیک کردن، دعوت از دوستان و انجام تسک و وظیفه است تا کاربر،‌ امیتاز بگیرد.

سازندگان بازی میم فای اعلام کرده‌اند که در مجموع ۲ تریلیون توکن رایگان از طریق بازی عرضه می‌کنند و هنگام لیست شدن در صرافی به ۲ میلیارد ارزMEFI  تبدیل خواهد شد. اما فعلا چنین اتفاقی نیفتاده است.

ورتوس Vertus

ربات تلگرامی ورتوس، یک بازی کریپتویی سرگرم کننده است که روی بلاکچین ton به وجود آمدهو تنها راه دسترسی به آن،‌ از طریق تلگرام است. این بازی هم به کاربرانش در ازای تسک‌های مختلفی،‌ امتیاز vertus می‌دهد اما هنوز هیچ صرافی ارز دیجیتالی از این ارز پشتیبانی نمی‌کند. اما با این حال،‌ ممکن است این پروژه به سرانجام خوبی برسد پس شاید بد نباشد فرصتش را از دست ندهید.

تایم فارم TimeFarm

تایم فارم بازی کریپتویی تلگرامی بعدی است و سازوکارش کمی متفاوت است و اصلا کلیکی نیست. در این بازی،‌ کاربران برای دریافت توکن‌های رایگان بجای کلیک کردن و ضربه زدن به گوشی،‌ لازم است هر ۵ ساعت یکبار به این ربات برگردند و سکه‌هایی که برایشان ماین شده (استخراج شده) را دریافت کنند. از آنجا که تیم Chrono.tech از حامیان این بازی است و پیش‌تر رمزارزهای موفقی به بازار عرضه کرده،‌ احتمالا این بازی هم آینده خوشی خواهد داشت.

راکی ربیت RockyRabit

در نهایت به ایردراپ راکی ربیت می‌رسیم که مشابه دیگر ایردراپ‌های تلگرامی، به خصوص همستر است اما گرافیک قوی‌تر و ظاهر سرگرم‌ کننده‌تری دارد. مثلا کاربران می‌توانند جنسیت خرگوش خود را انتخاب کنند که دختر باشد یا پسر!

مثل دیگر ایردراپ های تلگرام،‌ کاربران راکی رابیت در ازای انجام وظایف مختلفی،‌ توکن رایگان می‌گیرند که قرار است به زودی قابل برداشت شود (اما هنوز نشده).

بازی‌های تلگرامی به چه کسانی سود می‌رساند؟

بازی‌های تلگرامی و ایردراپ‌ها این روزها بسیار پرطرفدار هستند و کاربران زیادی به هوای کسب سود یک شبه یا درآمد دلاری، سراغ این بازی‌ها می‌روند. اما بیایید ببینیم این بازی‌ها اصلا سودده هستند و به چه کسانی سود می‌دهند؟

بازی‌های تلگرامی به چند گروه اصلی سود می‌رسانند:

توسعه‌دهندگان بازی

توسعه دهنده بازی یا صاحب پروژه،‌ اولین شخصی است که سود می‌کند و سود بسیاری هم نصیبش می‌شود! همین که پروژه در سطح کلان معرفی می‌شود برای توسعه دهندگان نوعی موفقیت است چراکه می‌توانند درآمد مستقیم از طریق تبلیغات داشته باشند یا سرمایه گذار جذب کنند. گاهی اوقات هم صاحب پروژه آیتم‌های مجازی یا واقعی را در کنار پروژه اصلی می‌فروشد و درآمد بیشتری کسب می‌کنند!‌ مثل همستر که همان روزهای اول شروع به فروش تی‌شرت و کلاه با لوگوی همستر کرد!

پلتفرم تلگرام

همه این پروژه‌ها به طور قطع به پلتفرم تلگرام سود می‌رسانند! همین که زمان حضور و تعامل کاربران با اپلیکیشن تلگرام بیشتر می‌شود به نفع تلگرام است! اما سود اصلی اینجاست که کاربران جدیدی به تلگرام جذب می‌شوند و تلگرام تبدیل به پلتفرم قدرتمندتری در بین رقبایش تبدیل می‌شود.

بازیکنان

اما در نهایت ممکن است به بازیکنان هم سود برسد. می‌گوییم «ممکن است» چون دنیای بازی‌های کریپتویی و ارز دیجیتال کاملا غیرقابل پیش بینی است و مشخص نیست که سرانجام هر بازی تلگرامی چه شود! ممکن است مثل نات کوین واقعا به پول برسد،‌ و ممکن است مثل دیگر بازی‌ها به هیچ پولی نرسد! اکثر بازیکنان عادی معمولاً سود مالی قابل توجهی از این بازی‌ها نمی‌برند و بیشتر برای سرگرمی بازی می‌کنند.

معایب بازی‌های تلگرامی

ایردراپ تلگرام و همه این بازی‌ها، با وجود جالب و سرگرم کننده بودن، معایبی هم دارند. مهم‌ترین نکته منفی در مورد بازی‌های تلگرامی، بی‌سرانجام بودن آن است! چراکه اصلا مشخص نیست که این بازی‌ها به سرانجامی برسند یا نه و اگر برسند،‌ آیا ارزشش را داشت؟ کاربر باید وقت زیادی برای بازی صرف کند و تمام مدت در ابهام باشد که ممکن است این بازی موفقیتی در پی داشته باشد یا نه!

چنین وضعیتی باعث تلف شدن زمان و انرژی و حتی انگیزه کاربران در زندگی می‌شود.

عیب مهم دیگر این بازی‌ها، جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران توسط توسعه‌دهندگان و احتمال سوءاستفاده از داده‌های کاربران است! اگر رباتی درخواست اطلاعات شخصی یا رمز کیف پول دیجیتال شما را داشت،‌ آن را متوقف کنید و به هیچ وجه اطلاعاتی وارد نکنید.

فاکتورهای تاثیرگذار برای لیست شدن ایردراپ

هر ربات و بازی کریپتویی،‌ ممکن است روزی در یک صرافی لیست شود و ممکن است هرگز چنین اتفاقی نیفتد. دقت کنید که این موضوع را هیچکس نمی‌داند و فقط در گذر زمان متوجه خواهیم شد. اینکه یک ایردراپ واقعا لیست شود یا نه،‌ به دو عامل بستگی دارد:

مقبولیت یک ایردراپ

هرچه استقبال به یک ایردراپ بیشتر باشد و در بین جامعه کاربران،‌ پرطرفدارتر شود،‌ احتمال لیست شدنش بیشتر است. این موضوع نشان می‌دهد که توسعه دهندگان بازی،‌ احتمالا توانایی به درآمد رساندن و رشد را داشته باشند؛ اما این موضوع فقط احتمال است.

ارزش توکن

هر بازی یک سری توکن ارائه می‌دهد و این توکن‌ها تا از نظر اقتصادی ارزشمند نشوند،‌ امکان لیست شدن و به پول رسیدن ندارند. یک پروژه تا زمانی که مدل اقتصادی پایداری نداشته باشد،‌ ارزشی هم نخواهد داشت. مواردی مثل نقدینگی کافی پروژه و وضعیت مارکت هم قطعا تاثیرگذار است.

نتیجه گیری

بازی‌های کریپتویی و ایردراپ‌های تلگرامی،‌ هم جذاب هستند و هم سرگرم کننده! در عین حال ممکن است عایدی مالی هم داشته باشد و تبدیل به یک ارز دیجیتال باارزش شوند مثل نات کوین! در این مقاله نامبرلند چند مورد از این بازی‌ها را نام بردیم و درباره اینکه نحوه کسب سود و سودرسانی این بازی‌ها چگونه است صحبت کردیم.