هر چند پیام رسان تلگرام یکی از امن ترین اپلیکیشن های پیام رسانی محسوب می شود اما با این وجود راه هایی برای هک اکانت تلگرام وجود دارد. بنابراین در این مطلب برای شما توضیح می‌دهیم هک شدن تلگرام چگونه اتفاق می افتد و در مورد آن چه باید کرد. پس اگر نگران امنیت اطلاعات اکانت تلگرام خود هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

جدیدترین روش های هک تلگرام و  راه های جلوگیری از آن‌ها

تلگرام یک برنامه پیام رسان محبوب است که رمزگذاری سرتاسری (End-to-end encryption) و چت مخفی یا همان self-destructing messages را به کاربران خود ارائه می دهد. در واقع پیام رسان تلگرام با اقدامات امنیتی و سرویس های این چنینی میان کاربرانی که برای حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات و پیام های خود ارزش قائل هستند، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با این حال، مانند هر برنامه دیگری، به هیچ عنوان از هک شدن مصون نیست!

هک تلگرام قطعی

هکرها همیشه به دنبال راه هایی برای سوء استفاده از آسیب پذیری های این اپلیکیشن و هک تلگرام برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران هستند. فراموش نکنید آگاهی از نحوه هک کردن تلگرام باعث می شود تا هشیارتر عمل کنید و همیشه برای نجات داده های خود از دست هکرها و مخرب ها گوش به زنگ باشید! در ادامه برخی از جدیدترین راه های هک کردن تلگرام که باید از آن آگاه باشید را معرفی خواهیم کرد:

هک تلگرام از طریق فیشینگ

فیشینگ روش رایجی است که هکرها برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران از آن استفاده می کنند. آن ها صفحات لاگین جعلی را ایجاد کرده و کاربران را فریب می دهند تا کد و رمز ورود به اکانت تلگرام خود را وارد آن کنند. هنگامی که کاربر جزئیات ورود خود را وارد می کند، هکر می تواند از آن برای دسترسی به حساب تلگرام آن شخص استفاده کند.

بنابراین برای محافظت از خود در برابر حملات فیشینگ، همیشه از آدرسی که وارد آن می شوید تا رمز یا کد ورود خود را تایید کنید، اطمینان حاصل کنید که وب سایت رسمی تلگرام است و جعلی نیست. همچنین، احراز هویت دو مرحله ای (2FA) را در اکانت تلگرام خود فعال کنید. این یک لایه امنیتی اضافی به پروتکل های امنیتی برنامه تلگرام اضافه کرده و مانع از دسترسی هکرها به حساب شما می شود؛ حتی اگر رمز ورود شما را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تلگرام پرمیوم چیست

استفاده از بدافزارها برای هک کردن تلگرام

بدافزار یکی دیگر از روش های رایج مورد استفاده هکرها برای هک تلگرام و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران است. در واقع هکرها یک نرم افزار مخرب یا همان بدافزار را طراحی و ایجاد می کنند که می تواند دستگاه کاربر را هنگام دانلود فایل یا کلیک روی یک لینک آلوده کند. پس از نصب بدافزار، هکر می تواند از آن برای دسترسی به حساب کاربری تلگرام کاربر استفاده کند. یکی از جدیدترین بدافزارهایی که برای هک تلگرام مورد استفاده قرار می گیرند، کی لاگرها هستند.

کی لاگرها (Keylogger) دسته‌ای از بد افزارها هستند که کلیک های صورت گرفته روی کیبورد را ضبط کرده و اطلاعات آن را به هکر ارسال می کنند. این برنامه ها اغلب برای دستیابی به رمز عبور در برنامه های اینستاگرام و توییتر استفاده می شوند و همچنین برای هک تلگرام نیز کارآمد هستند.

هکرها اغلب تلگرام را هک می کنند تا به پیام های افراد دسترسی پیدا کنند و از طریق آن ها به اطلاعات حساسی نظیر شماره کارت و رمز عبور دسترسی یابند. بنابراین استفاده از کی لاگرها برای نفوذ به گوشی افراد و دسترسی به تمامی پیام های آن‌ها یک روش کارآمد برای این افراد سودجو محسوب می شود.

هکرها می توانند از طریق کی لاگر به شماره کارت و رمز شما دسترسی پیدا کنند.

برای محافظت از خود در برابر حملات بدافزار، همیشه روی لینک های قابل اعتماد کلیک کنید. از دانلود فایل ها یا کلیک بر روی لینک ها از منابع ناشناس خودداری کنید. همچنین، نرم افزار آنتی ویروس دستگاه خود را به روز نگه دارید تا بدافزارهای موجود در دستگاهتان را شناسایی و حذف کنید.

مهندسی اجتماعی راهی برای هک اکانت تلگرام

مهندسی اجتماعی یا Social Engineering روشی است که توسط هکرها برای دستکاری اکانت و هک تلگرام کاربران به منظور دسترسی به اطلاعات شخصی و پیام های آن ها استفاده می شود. آن ها ممکن است به عنوان یک فرد یا سازمان مورد اعتماد ظاهر شوند و از کاربر بخواهند که کد ورود به سیستم یا سایر اطلاعات شخصی خود را ارائه دهد.

هنگامی که هکر این اطلاعات را داشته باشد، می تواند از آن برای دسترسی به حساب کاربری تلگرام کاربر استفاده کند. بنابراین برای محافظت از خود در برابر حملات مهندسی اجتماعی، همیشه هنگام ارائه اطلاعات شخصی خود به هر سازمان یا سایتی محتاط باشید و اطلاعات شخصی را فقط در اختیار افراد یا سازمان های مورد اعتماد قرار دهید.

در ارائه اطلاعات شخصی خود محتاط باشید.

همچنین، تایید هویت دو عاملی  یا 2FA را در حساب تلگرام خود فعال کنید تا از دسترسی هکرها به اکانت خود جلوگیری کنید، حتی اگر اعتبار ورود شما را داشته باشند.

هک تلگرام به روش مرد میانی

روش مرد میانی یا Man in the Middle یکی از روش های شناخته شده هک تلگرام است که مشابه گوش دادن یک فرد ناشناس به گفتگوی شما با دوستتان است. در این روش، هکر در میان شما و دوستتان قرار می ‌گیرد و به تمامی اطلاعات و داده‌هایی که در این تبادل صورت می ‌گیرد، دسترسی دارد.

راه های جلوگیری از هک تلگرام تضمینی

تلگرام یک اپلیکیشن پیام رسان محبوب است که میلیون ها کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. با این حال، به دلیل محبوبیت روزافزون آن، به هدفی برای هکرها تبدیل شده است. به همین دلیل نیز برای محافظت از اطلاعات شخصی و مهم، اجرای اقدامات امنیتی موثر اهمیت بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید هکرها همیشه به دنبال راه‌هایی برای سوء استفاده از آسیب‌پذیری‌های اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران هستند. برای محافظت از خود در برابر هک تلگرام، همیشه هنگام ارائه اطلاعات شخصی خود به هر سایت یا سازمانی محتاط باشید و اقدامات امنیتی ارائه شده توسط اپلیکیشن تلگرام را دنبال کنید.

همچنین می توانید از راه های زیر نیز برای افزایش امنیت حساب کاربری خود در اپلیکیشن تلگرام و از همه مهمتر جلوگیری از هک تلگرام کمک بگیرید:

  • لینک‌های مخرب را جدی بگیرید!

همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم، حملات فیشینگ یک روش رایج برای هکرها برای دسترسی غیرمجاز به اکانت تلگرام شما است. برای خنثی کردن این حملات و جلوگیری از هک تلگرام خود مراقب پیام های حاوی لینک های مشکوک یا درخواست اطلاعات شخصی باشید و روی لینک های ناآشنا کلیک نکنید، به خصوص اگر از منابع ناشناس یا مشکوک آمده باشند. به علاوه همیشه قبل از ارائه هرگونه اطلاعات حساس و مهم، اعتبار فرستنده را بررسی کنید.

  • از فیلترشکن و پروکسی های معتبر استفاده کنید

فیلترینگ تلگرام باعث شده تا کاربران این اپلیکیشن پیام رسان ناچار به استفاده از فیلتر شکن و پروکسی باشند. این مسئله باعث شده تا برخی سودجویان از این فرصت استفاده کرده و از طریق پروکسی های ناایمن و مخرب یا وی پی ان های غیرقابل اعتماد، به راحتی اکانت تلگرام افراد را هک کنند. بنابراین بهترین کار استفاده از فیلترشکن و پروکسی های معتبر و شناخته شده است. اگر امنیت اطلاعات و پیام های خود و کسانی که با آن ها از طریق برنامه تلگرام در ارتباط هستید برایتان اهمیت دارد، همیشه مراقب استفاده از کانال های نامعتبر ارائه کننده ی پروکسی باشید!

  • دستگاه های فعال متصل به تلگرام خود را کنترل کنید

تلگرام به کاربران اجازه می دهد تا دستگاه های فعال متصل به اکانت خود را کنترل کنند. این گزینه در قسمت تنظیمات اپلیکیشن تلگرام با نام Active Sessions موجود است که نمای کلی از تمام دستگاه هایی که در حال حاضر وارد حساب کاربری شما شده اند را ارائه می دهد. این فهرست را به طور مرتب چک کنید تا هر دستگاه‌ مشکوک یا ناشناخته‌ای که به اکانت شما دسترسی دارد را شناسایی کنید. بنابراین در صورتی که هر دستگاه غیرمجاز یا ناشناسی شناسایی شد، فوراً از آن خارج شده و رمز عبور خود را تغییر دهید.

  • فعال کردن تایید هویت دوعاملی (2FA)

یکی از موثرترین اقدامات برای ایمن سازی اکانت تلگرام فعال کردن رمز دو مرحله ای یا تایید هویت دوعاملی (2FA) است. این گزینه یک لایه امنیتی اضافی را با نیاز به کد ثانویه هنگام ورود از یک دستگاه ناآشنا اضافه می کند. این کد معمولاً به شماره تلفن یا ایمیل ثبت شده شما هنگام ساختن اکانت جدید در تلگرام ارسال می شود و شما می توانید با این کار به راحتی از هک تلگرام خود جلوگیری کنید.

  • چت مخفی را فعال کنید

تلگرام قابلیتی به نام «چت های مخفی» ارائه می دهد که رمزگذاری سرتاسری یا همان end-to-end encryption نام دارد و از این طریق ویژگی های امنیتی اضافی را برای کاربر خود فراهم می کند. در چت مخفی یا Secret Chats، کاربران می توانند یک تایمر برای از بین رفتن خودکار پیام تلگرام را تنظیم کنند که به طور خودکار پیام ها را پس از یک دوره تعیین شده حذف می کند. نام این قابلیت در تلگرام self-destruct timer است و ریسک به خطر افتادن مکالمات حساس را در صورت دسترسی غیرمجاز به دستگاه شما کاهش می دهد.

  • فقط از برنامه های رسمی تلگرام استفاده کنید

برای اطمینان از حداکثر امنیت، همیشه برنامه تلگرام را از منابع رسمی مانند اپ استور اپل یا گوگل پلی استور دانلود کنید. از دانلود و نصب تلگرام از وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن های دانلود برنامه واسطه خودداری کنید، زیرا این گزینه‌ها ممکن است حاوی نسخه ‌های مخرب یا بدافزار باشند و موجب هک تلگرام شما شوند.

  • فعال کردن اقدامات امنیتی برای دستگاه دیجیتال خود

از آنجایی که تلگرام عمدتاً از طریق دستگاه های تلفن همراه یا لپ تاپ قابل دسترسی است، لازم است اقدامات امنیتی کافی برای محافظت از خود دستگاه خود اعمال کنید. به طور منظم سیستم عامل دستگاه خود را به روز کرده و وصله امنیتی یا security patches را روی دستگاه دیجیتال خود نصب کنید. همچنین برای جلوگیری از هک تلگرام، یک نرم افزار آنتی ویروس قابل اعتماد و به روز را برای اسکن و جلوگیری از فعالیت بدافزار یا جاسوس افزاری که می تواند حساب تلگرام شما را به خطر بیندازد، فعال کنید. 

یکی از بهترین نرم افزارها، برای بالا بردن امنیت حساب کاربری تلگرام استفاده از گوگل آتنتیکیتور است. Google Authenticator یک اپلیکیشن مخصوص تلفن همراه است که توسط گوگل توسعه یافته و با نصب روی گوشی همراه شما، یک لایه امنیتی اضافی به حساب های آنلاین شما اضافه می کند.

بیشتر بخوانید: Google authenticator چیست؟

گوگل آتنتیکیتور رمزهای عبور یک بار مصرف (OTP) مبتنی بر زمان تولید می کند که برای احراز هویت دو مرحله ای استفاده می شود. هنگامی که احراز هویت دو مرحله‌ای را در تلگرام یا سایر اپلیکیشن های خود فعال می ‌کنید، می‌ توانید از Google Authenticator برای دریافت کد منحصربه‌فردی استفاده کنید که هنگام ورود به سیستم باید علاوه بر رمز عبور خود، آن را نیز وارد کنید. این موضوع به محافظت از حساب‌های کاربری شما در برابر هکرها و به طور کلی جلوگیری از هک تلگرام، کمک شایان توجهی می کند.

  • به روزرسانی منظم اپلیکیشن تلگرام

هکرها اغلب از آسیب‌پذیری‌های نسخه‌های قدیمی نرم‌افزار تلگرام سوء استفاده می ‌کنند. برای جلوگیری از چنین حملاتی، مهم است که برنامه تلگرام خود را با آخرین نسخه به روز نگه دارید. توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن محبوب و پرطرفدار اغلب به‌روزرسانی‌هایی را منتشر می‌ کنند که آسیب‌پذیری‌های امنیتی را اصلاح کرده و از این طریق ثبات کلی امنیت کاربران خود را افزایش می‌ دهند.

  • استفاده از رمز عبور قوی

آخرین و شاید بدیهی ترین راه برای جلوگیری از هک تلگرام، استفاده از یک پسوورد قوی برای امانت تلگرام است. فراموش نکنید که ایجاد یک رمز عبور قوی اولین خط دفاع در برابر هک است. یک رمز عبور قوی باید منحصر به فرد و ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص باشد. بنابراین هوشیار باشید و از استفاده از رمزهای عبور رایج یا اطلاعات شخصی که به راحتی می توان حدس زد یا از طریق مهندسی اجتماعی به دست آورد، خودداری کنید.

خلاصه‌ای از روش‌های هک تلگرام

ایمن سازی حساب تلگرام برای محافظت از اطلاعات شخصی و حساس شما در برابر هکرها ضروری است. با رعایت اقدامات پیشگیرانه ذکر شده در این مطلب، از جمله استفاده از رمز عبور قوی، فعال کردن تایید هویت دوعاملی، عدم استفاده از لینک‌های مشکوک و اجرای اقدامات امنیتی دستگاه، می ‌توانید خطر قربانی شدن در برابر هک تلگرام را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. همیشه از آخرین شیوه های امنیتی آگاه و به روز بمانید تا از پیام رسانی ایمن و مطمئن تلگرام، اطمینان حاصل کنید.