هفته گذشته برای تلگرام بسیار پرچالش بود. دستگیری پاول دورف و بلافاصله تشکیل دادگاه برای اتهامات عجیب غریب و همچنین لیست شدن داگز باعث شده تلگرام مدام در صدر اخبار باشد.

اما در این بین فایننشال تایمز نگاهی به وضعیت مالی تلگرام در سال 2023 انداخته است و می‌گوید نه تنها اوضاع مالی این شرکت در سال گذشته خیلی خوب نبوده،‌ بلکه آن‌ها ضررهای سنگینی داشته‌اند.  

نگاهی به گزارش‌های مالی تلگرام – چرا تلگرام در ضرر است؟

چند ماه پیش مدیرعامل تلگرام آقای پاول دورف گفته بود شاید در آینده سهام تلگرام را بفروشد و با توجه به اینکه این پیام رسان ۹۰۰ میلیون کاربر دارد، ارزشی در حدود ۳۰ میلیارد دلار دارد.

البته این صحبت او برای پیش از دستگیری و اتهاماتش بود،‌ اما به گفته فاینشال تایمز بازهم تلگرام این عدد بزرگ (۳۰ میلیارد)‌ دلار نمی‌ارزد.

این گزارش می‌گوید درآمد تلگرام در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰۴ میلیون دلار بوده اما بابت هزینه‌های سنگین در بخش پشتیبانی و توسعه، ۱۰۸ میلیون دلار ضرر کرده‌اند.

رمزارزها در تلگرام!

طبق این گزارش 60% درآمد تلگرام از تبلیغات و فروش تلگرام پرمیوم بوده اما 40٪ درآمد هم از خدمات ارز دیجیتال می‌آید. تلگرام یک «کیف پول دیجیتال» دارد که کاربران می‌توانند ارز دیجیتال خود را در بستر تلگرام ذخیره کنند یا بفروشند و اغلب این معاملات با ارز تون (Ton coin) انجام می‌شود که رمز ارز خود تلگرام است.

اینکه 40٪ درآمد تلگرام به خدمات ارز دیجیتال وابسته است آن را در یک موقعیت آسیب پذیر قرار داده،‌ مثلا با بازداشت پاول دورف رمز ارز تون سقوط شدیدی را تجربه کرد.

به نظر می رسد که تلگرام یک شرکت مربوط به رمزارزهاست که در کنارش پیام رسانی را هم ادامه داده!