در حالی که رئیس‌جمهور بایدن در سان فرانسیسکو به اختتام یک توافق بین ایالات متحده و چین برای شروع گفتگو درباره هوش مصنوعی و مسائل دیگر مشغول بود، یک گروه از برجستگان حوزه هوش مصنوعی و نظامی به تعداد حدود ۸۰۰ مایل دورتر، در کوه‌های یوتا به یک رویداد مخفیانه دیگر گرد هم آمده بودند.

کنفرانس مخفیانه در کوه های یوتا

یک گروه از برجستگان حوزه هوش مصنوعی و نظامی که شامل بیش از ۱۰۰ مدیر اجرایی و افراد داخلی حوزه هوش مصنوعی، سرمایه‌گذاران و مقامات دولتی بودند در کوه‌های یوتا به یک رویداد مخفیانه دیگر گرد هم آمدند. در این رویداد مخفی آن‌ها در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی ممکن است توسط افراد نادرست استفاده شود، صحبت کردند و شیب‌های ممکن در صنعت را نیز مورد بحث قرار دادند. همچنین آن‌ها در مورد هوش مصنوعی انسان گونه AGI نیز صحبت کردند.

آیا این کنفرانس دلیل برکناری سم آلتمن بود؟

درست بعد از برگزاری این کنفرانس، سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI و چهره شناخته شده در صنعت هوش مصنوعی، از موقعیت خود برکنار شد. البته رویترز اعلام کرده بود که برخی محققان پی برده اند که سم آلتمن در حال کار بر روی AGI است و این را به هیئت مدیره اعلام کردند و دلیل اخراج سم آلتمن هم همین موضوع گزارش کرد. اینکه این کنفرانس دلیلی بر اخراج آلتمن بوده یا خیر، در منبعی به طور مستقیم اشاره نشده است.

چه کسی این رویداد را برگزار کرد؟

رویداد “AI Security Summit” (سمینار امنیت هوش مصنوعی) توسط شرکت Scale AI Inc. برگزار شد. Scale یک هتل را برای این رویداد سه روزه اجاره کرد و بیشتر شرکت‌کنندگان را پوشش داد. بلومبرگ به عنوان یک مهمان پرداخت‌کننده در این رویداد شرکت کرد. برای شرکت Scale، این سمینار می‌تواند به بهبود اعتبار آن به عنوان رهبر در چنین بحران‌هایی کمک کند و آن را در میانه رابطه بین دنیای هوش مصنوعی و دفاع قرار دهد.

Scale موافقت کرد که بلومبرگ بتواند نام برخی از سخنرانانی که در این رویداد حضور داشته‌اند، را اعلام کند. این افراد شامل مت نایت، رئیس امنیت OpenAI؛ اندره کارپاتی، تحقیق‌گر OpenAI و مدیر سابق هوش مصنوعی تسلا؛ کریگ مارتل، رئیس دیجیتال و امنیت مصنوعی پنتاگون؛ و ژنرال جیمز رینی، فرمانده ارتش آینده ایالات متحده بودند. همچنین الکساندر وانگ، مدیرعامل و هم‌موسس Scale که به او “زمزمه‌گر هوش مصنوعی واشنگتن” نیز گفته شده است و به ویژه در برجسته کردن تهدیداتی که توسط چین ایجاد می‌شوند، فعالیت داشت.