بعد از ماجرای اخراج سم التمن از OpenAI، قرار بود مدیرعامل جدید، امت شیر، دلیل اخراج او را بررسی کند اما این مورد در حد یک خبر باقی ماند، چرا که سم آلتمن با تهدید و درخواست 700 کارمند و سرمایه گذاران دوباره سم آلتمن به سمت مدیرعاملی نائل شد. اکنون رویترز یک گزارشی را منتشر کرده که می تواند یکی از دلایل اخراج سم آلتمن باشد.

به گزارش رویترز، 4 روز قبل از اخراج سم آلتمن، چندین پژوهشگر OpenAI به هیئت مدیره نامه ای نوشتند و در مورد توسعه یک هوش مصنوعی قدرتمند به نام  *Qکه می تواند تهدیدی برای بشر باشد، ابراز نگرانی کردند. رویترز گفته که این نامه می تواند یکی از دلایل اخراج سم آلتمن بوده باشد.

هوش مصنوعی *Q عامل برکناری سم آلتمن شد؟

برخی از کارمندان OpenAI معتقدند که *Q می‌تواند یک پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی عمومی باشد (AGI) باشد؛ همان هوش مصنوعی که در مقاله “هوش مصنوعی چیست” توضیح دادیم که هوشی در سطح انسان دارد و می‌تواند هر وظیفه فکری را که یک انسان می‌تواند انجام دهد، اجرا کند. OpenAI این مدل از هوش مصنوعی را به عنوان سیستم‌های خودمختاری تعریف می‌کند که در بیشتر وظایف اقتصادی ارزشمند، از انسان‌ها فوق‌العاده تر است.

نظر محققان در مورد هوش مصنوعی *Q

*Q به منابع محاسباتی گسترده‌ای دسترسی دارد و می‌تواند مسائل ریاضی خاصی را حل کند. هرچند این مدل در سطح یک دانش آموز مدرسه مسائل را حل می کند اما محققان نسبت به آینده این هوش مصنوعی خوشبین هستند.

پژوهشگران همچنین به کار تیمی به نام “دانشمندان هوش مصنوعی” اشاره کردند، که وجود آن را چندین منبع تأیید کردند. این گروه، با ترکیب تیم‌های قبلی “Code Gen” و “Math Gen” شکل گرفته بود و داشتند به بررسی چگونگی بهینه‌سازی مدل‌های موجود هوش مصنوعی برای بهبود استدلال آنها و در نهایت انجام کارهای علمی می‌پرداختند.

آلتمن سعی کرد تا ChatGPT را یکی از سریع‌ترین برنامه‌های نرم‌افزاری در تاریخ کند و سرمایه‌گذاری و منابع محاسباتی لازم را از مایکروسافت جلب کند تا به هدف دستیابی به هوش مصنوعی عمومی (AGI) نزدیک‌تر شود.

علاوه بر اعلام یک مجموعه از ابزارهای جدید در یک نمایش در این ماه، آلتمن هفته گذشته در یک کنفرانس سران جهانی در سانفرانسیسکو، اظهار کرد که او به تازگی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است.

آلتمن بارها گفته که قصد دارد پرده جهل را کنار بزند و مرزهای کشف را جابجا کند.