در روز جمعه، هیئت مدیره OpenAI اعلام کرد که Sam Altman به عنوان مدیر عامل استعفا داده و میرا موراتی، رئیس فناوری، جایگزین او شده است.

هیئت مدیره اعلام کرده که یک ” فرآیند بررسی دقیق” انجام داده و نتیجه گیری کرده که در ارتباطات خود با هیئت مدیره صادقانه عمل نکرده است که منجر به محدود شدن توانایی هیئت مدیره در اجرای وظایف خود شده است

برکناری سم آلتمن از سمت مدیر عاملی

هیئت مدیره OpenAI شامل دانشمند اصلی ایلیا سوتسکور و مدیران مستقلی همچون مدیر عامل Quora، آدام دانجلو، کارآفرین فناوری تاشا مک‌کالی و هلن تونر از مرکز امنیت و فناوری ناشئه دانشگاه جورجتاون است. هیئت مدیره در این اظهارنامه اعلام کرده که دیگر به سم آلتمن و توانایی او برای ادامه رهبری اعتمادی ندارد.

جایگزینی میرا موراتی به جای سم آلتمن

OpenAI در مورد جایگزینی میرا موراتی اعلام کرد: ” به عنوان رهبر تحقیقات، محصول و عملکردهای ایمنی شرکت، میرا به طور استثنایی صلاحیت دارد که وارد نقش مدیر عامل موقت شود. ما به بالاترین اطمینان در قابلیت او برای رهبری OpenAI در این دوره گذرا اعتقاد داریم.”

پست مدیر عامل سابق OpenAi در X

“زمانی که در OpenAI بودم، عاشق تیمم بودم. این برای من شخصاً تحول‌آفرین بود و امیدوارم که این احساس به نحوی برای دنیا هم وجود داشته باشد. بیشتر از همه، از کار با افراد با استعداد لذت می‌بردم. در آینده بیشتر درباره آن صحبت خواهم کرد.”

استعفای سم آلتمن

سرمایه گذاری مایکروسافت در OpenAI

OpenAI امسال میلیاردها دلار از مایکروسافت جذب کرده و در رتبه اول قرار گرفته است و حتی چند روز پیش خبر سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری مایکروسافت برای ساخت هوش مصنوعی GPT-5 منتشر شد.

سخنگوی مایکروسافت در یک اظهارنامه اعلام کرد: ” مایکروسافت همکاری طولانی مدتی با OpenAI دارد و به میرا و تیم او پایپند می‌ماند در حالی که این دوره جدید هوش مصنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهیم.”

مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلا یک پست در X منتشر کرد و درباره “توافق طولانی‌مدت با OpenAI” شرکت خود نظر داد و توضیح داد که “به همکاری ما پایبند خواهیم ماند و به Mira و تیم او ادامه خواهیم داد.”

برکناره گیری سم آلتمن

استعفای براکمن همزمان با برکناری سم آلتمن

براکمن هم‌بنیان‌گذار و رئیس OpenAI، با انتشار یک پست در X اظهار کرد که این شرکت را ترک می کند و تصمیم  هیئت مدیره هر دو آن ها را تحت تاثیر قرار داده است.

سم آلتمن یکی از افراد تاثیر گذار در انقلاب هوش مصنوعی بود که با معرفی ChatGPT رقم خورد. در آخرین کنفرانسی که چند روز پیش برگزار شد، سم آلتمن از آپدیت ها و قابلیت هایی که قرار است به چت جی پی تی اضافه شود، صحبت کرد. از این رو، برکناری براکمن و سم آلتمن اقدام غیر منتظره ای بود.