در روز جمعه بعد از اخراج ناگهانی سم آلتمن از OpenAI، هیئت مدیره این شرکت با مدیرعامل شرکت رقیب یعنی آنتروپیک تماس گرفت و از او خواست که مدیرعامل این شرکت شود. هیئت مدیره OpenAI حتی درخواست ادغام این دو استارتاپ را هم مطرح کرد.

به گفته افراد آگاه، داریو آمودی، مدیر عامل آنتروپیک به پیشنهاداتی که از سمت OpenAI آمده، جواب رد داد و موافق همچین موردی نبود.

پلن دوم هیئت مدیره OpenAI برای انتخاب مدیرعامل

هیئت مدیره ابتدا میرا موراتی را به عنوان مدیرعامل موقت انتخاب کرد اما بعد از اینکه موراتی از سم آلتمن حمایت کرد، هیئت مدیره به سمت مدیر عامل سابق توییچ رفت و به او پیشنهاد مدیرعاملی را دارد. امت شیر، این پیشنهاد را پذیرفت و اکنون به عنوان مدیر عامل OpenAI انتخاب شده است.

بخش زیادی از کارمندان OpenAI در حمایت از سم آلتمن تهدید به استعفا کردند و اعضای هیئت مدیره را تحت فشار قرار دادند از جمله اتفاقات دیگری که با خروج سم آلتمن به وقوع پیوست، درخواست مایکروسافت از آلتمن بود تا او را به عنوان رئیس هوش مصنوعی این شرکت انتخاب کند. با خبر پیوستن سم آلتمن به مایکروسافت، احتمال برگشت او به OpenAI منتفی شد اما صبح امروز آلتمن اعلام کرد که اگه اعضای هیئت مدیره برکنار شوند، دوباره به عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت خود را شروع خواهد کرد.

سرمایه گذاران استارتاپ های هوش مصنوعی بزرگ

همانطور که OpenAI از سرمایه گذاری غول بزرگ فناوری مایکروسافت بهره می برد، آنتروپیک هم از سرمایه گذاری شرکت گوگل متعلق به Alphabet (GOOGL.O) و شرکت آمازون (AMZN.O) بهره‌مند است. هوش مصنوعی Claudeai محصول این شرکت است که برای رقابت با chatgpt OpenAI عرضه شد.