هفته گذشته خبرهایی منتشر شد که OpenAI در حال کار بر روی یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام Q* است. کیو استار همان هوش مصنوعی عمومی است که نزدیک به هوش انسانی است. شایعاتی هم منتشر شد که دلیل اخراج سم آلتمن از OpenAI، همین هوش مصنوعی قدرتمند و خطرناک است.

به نقل از بلومبرگ، OpenAI توضیحاتی را در مورد مدل هوش مصنوعی جدید ارائه نداده است و فقط آن را به عنوان یک رفتار ناخوشایند توصیف کرده است. گفته می شود که معرفی کیو استار باعث شد که توجه مردم از سمت جنجال ها و اتفاقات اخیر این شرکت به توانایی های مهندسی جلب شود.

طبق گزارش های موجود، گویا Q* مشابه هوش مصنوعی Gemini گوگل است. جالب است بدانید Gemini یک رقیب قدرتمند برای ChatGPT است و می تواند در تولید متن و تصویر، برنامه ریزی و استراتژی هم موفق عمل کند.

هدف OpenAI از ساخت Q*

با این وجود می توان گفت، کیو استار شباهت هایی هم به چت بات معروف، ChatGPT دارد ولی تفاوتی که این 2 ابزار با یکدیگر دارند این است که OpenAI در حال کار بر روی توانایی های ریاضی Q* است، دقیقا همان بخشی که ChatGPT در انجام آن ناتوان است.

از آنجایی که حل مسائل ریاضی نیازمند فهم مساله و برنامه ریزی است و این فرآیند به نحوه تفکر و حل مسائل انسان نزدیکتر است، دستیابی به آن می تواند منجر به بهبود در حل مسائل شود.