بالاخره بعد از یک هفته پرتنش، سم آلتمن به OpenAI برگشت و به طور رسمی مدیر عامل این شرکت شد. او تصمیم گرفته هیئت مدیره را با اعضای جدید تشکیل دهد. آلتمن، میرا موراتی را به سمت قبلی خود یعنی مدیر ارشد فناوری منصوب کرد. اعضای جدید هیئت مدیره OpenAI، «برت تیلور»، مدیرعامل سابق Salesforce، «آدام دی‌آنجلو» مدیرعامل Quora که در هیئت مدیره قبلی نیز حضور داشت و «لری سامرز»، اقتصاددان و کهنه‌کار سیاسی هستند.

رویترز گزارش کرده، OpenAI قصد ندارد به سرمایه گذران مایکروسافت کرسی‌های هیئت مدیره بدهد. مایکروسافت بزرگترین سرمایه‌گذار OpenAI است و برای پروژه جدید سم آلتمن، یعنی طراحی هوش‌ مصنوعی GPT-5 بیشترین سهم را داشت. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت اعلام کرده که مایکروسافت حدود 10 میلیارد دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرده است.

کرسی های خالی هیئت مدیره برای کیست؟

احتمال اینکه بزرگترین حامیان OpenAI، بتوانند کرسی های هیئت مدیره را به دست آورند، بعید است. بر اساس گزارشی از یک منبع آگاه، هیئت مدیره فعلی OpenAI قصد ندارد کرسی هایی را به سرمایه گذاران خارجی اعم از مایکروسافت، Thrive Capital و Khosla Ventures  اختصاص دهد. این حرکت OpenAI نشان می‌دهد که برای سم آلتمن، حفظ هوش مصنوعی مهم تر از سود سرمایه گذاران است.

تصمیمات سم آلتمن برای تشکیل هیئت مدیره جدید

علاوه بر مایکروسافت که 10 میلیارد دلار برای این شرکت سرمایه گذاری کرده، حامیان دیگری مانند Khosla Ventures  و Thrive Capital در افزایش سهام این شرکت نقش کلیدی داشتند.

سم آلتمن به محض برگشت دوباره خود به OpenAI، نفر از اعضای هیئت مدیره را که در برکناری او نقش مهمی داشتند، از هیئت مدیره برکنار کرد. البته برخی احتمال دادند که چون سم آلتمن به صورت پنهانی بر روی هوش مصنوعی انسان گونه AGI کار میکرده و در این موضوع شفافیت نداشته، از شرکت اخراج شد.

بعد از اینکه سم آلتمن اعلام کرد قرار است هیئت مدیره جدید تشکیل دهد، ساتیا نادلا هم گفت، بعد از برکناری آلتمن خواهان ایجاد تغییر در مدیریت OpenAI بوده است. ساتیا نادلا به داشتن یک صندلی هیئت مدیره در OpenAI امیدوار بود.