سرمایه‌گذاران انویدیا انتظار دارند که طراح چیپ، در چهارمین سه‌ماهه سال، در گزارش نتایج خود روندی بالاتر از تخمین‌ها برای درآمد پیش‌بینی کند. تنها سوال این است که این افزایش به چه میزان خواهد بود؟

شرکت انویدیا به طور عمده از صعود ChatGPT و سایر برنامه‌های هوش مصنوعی مولد بهره‌برداری کرده است، که تقریباً تمامی آن‌ها توسط پردازنده‌های گرافیکی آن تغذیه می‌شوند.

ارزش سهام انویدیا در سال جاری تقریباً سه برابر شده است و ارزش بازار این شرکت را بیش از 700 میلیارد دلار افزایش داده و آن را به اولین شرکت تراشه تریلیون دلاری تبدیل کرده است.

رالی سریع و شتابان در سهام Nvidia به این معناست که این شرکت کمترین فضایی برای هر گونه ناامیدی مرتبط با درآمد دارد و هر چیز به غیر از یک پیش‌بینی بالاتر از انتظار می‌تواند منجر به یک نزول سنگین در قیمت سهام آن شود، به گونه‌ای که برخی تحلیل‌گران هشدار داده‌اند.

نتایج همچنین می‌تواند جهت بازار گسترده‌تر را در هفته آینده تعیین کند، زیرا اکثر سودهای شاخص S&P 500 امسال از رالی موجودیت‌های هوش مصنوعی در شرکت Nvidia و سهام تکنولوژی بزرگ (Big Tech) به دست آمده‌اند.

Inge Heydorn شریک GP Bullhound که سهام هر دو شرکت Nvidia و AMD را دارد می‌گوید: “از سال ۱۹۹۴ به عنوان یک خبرنگار در حوزه فناوری فعالیت می‌کنم و من هرگز محیطی را ندیده‌ام که در آن شما اینقدر به یک شرکت وابسته باشید.

“هوش مصنوعی واقعاً آخرین ستون رشد است و همه به آن وابسته‌اند. اگر Nvidia ضعف نشان دهد، ما می‌توانیم اصلاحات اساسی در بازار داشته باشیم.”

بر اساس گزارش Refinitiv، وال استریت انتظار دارد که این شرکت برای افزایش حدود 110 درصدی درآمد سه ماهه سوم به 12.50 میلیارد دلار برسد. انویدیا تنها یک بار در دو سال گذشته درآمدی کمتر از حد انتظار پیش بینی کرده است.

تحلیلگران سیتی (Citi) در هفته گذشته اعلام کردند که تنها در حال مدل‌سازی برآورد درآمد حدود ۱۲ میلیارد دلاری هستند، اما انتظارات سمت خریداران به ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

حداقل ۱۰ کارگزاری در هفته گذشته اهداف قیمتی برای سهام را افزایش داده‌اند و این حرکت باعث شده است که میانگین به ۵۰۰ دلار برسد، که ۱۵.۵٪ بیشتر از آخرین قیمت پایانی آن است.

اگرچه نسبت قیمت به سود سال آینده شرکت برای ۱۲ ماه آینده پس از پیش‌بینی درآمد فصل دوم با رشد بیش از ۵۰٪ در ماه مه به بیش از ۸۰ به شدت افزایش یافت، اما از آن زمان به دلیل افزایش انتظارات سود توسط تحلیلگران کاهش یافته است.

در حال حاضر، این سهم تقریباً ۴۰ برابر سود مشترک برای ۱۲ ماه آینده معامله می‌شود، که بسیار بیشتر از ۲۹ شرکت AMD است.

سرمایه گذاران به دنبال فروش در واحد مرکز داده انویدیا هستند که تراشه ارزشمند H100 آن در هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد تا ببینند آیا ارزش گذاری قابل توجیه است یا خیر.

تقسیم عرضه و تقاضا درآمد Nvidia تعیین کننده خواهد بود

تحلیلگران اعلام کردند که Nvidia تنها قادر به تامین نیمی از تقاضا است و چیپ H100 این شرکت با قیمت دو برابر قیمت اصلی آن 20,000 دلار به فروش می‌رسد؛ این روند ممکن است برای چندماهه‌ها ادامه یابد.

هنوز هم برخی نگرانی‌ها درباره رشد وجود دارد، زیرا بخشی از افزایش تقاضا از چین ارائه می‌شود، جایی که شرکت‌ها به دلیل نگرانی از محدودیت‌های صادراتی آمریکا چیپ‌ها را ذخیره‌سازی می‌کنند.

هایدورن در ادامه گفت:”من فکر نمی‌کنم خطر از دست دادن کسب و کار چین در اعداد و ارقام لحاظ شده باشد و این همچنین تصویر را تا حدی آشفته می‌کند”

تقسیم عرضه و تقاضا همچنین ممکن است منجر به تصمیم برخی از خریداران برای تبدیل به رقیب AMD شود که قصد دارد با چیپ M1300X خود به چالش بکشد. این چیپ‌ها احتمالاً تا 50٪ ارزان‌تر از GPUهای Nvidia خواهند بود و شرکت‌هایی مانند Meta یا Google ممکن است بخواهند به کاهش هزینه‌های خود بپردازند.

AMD انتظار دارد که چیپ را در فصل چهارم ارسال کند و تحلیلگران معتقدند که این شرکت می‌تواند حدود 10٪ از بازار چیپ‌های هوش مصنوعی را در سال آینده کنترل کند.

اما آنها هشدار دادند که AMD در رقابت با نرم‌افزار CUDA Nvidia که در حال حاضر استاندارد صنعتی در حوزه هوش مصنوعی است و نسخه مشابهی از شرکت AMD دارد، با مشکل مواجه خواهد شد.