شرکت انویدیا در مسیر پیشرفت قرار دارد و به نظر نمی‌رسد که انگیزه‌ای برای توقف داشته باشد.

انویدیا تولیدکننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی یا GPU است که برای ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT نیاز است. به ویژه، تقاضای فوق‌العاده‌ای برای تراشه برترین AI خود، یعنی H100، در میان شرکت‌های فناوری وجود دارد.

در گزارش مالی دومین سه‌ماهه‌ی مالی انویدیا که تا 30 ژوئیه به پایان رسید، کل فروش این شرکت به نسبت سال قبل 171٪ افزایش یافت و به 13.51 میلیارد دلار رسید. تراشه هوش مصنوعی انویدیا سودآوری بیشتری دارد. در واقع، حاشیه ناخالص شرکت در این دوره نسبت به سال گذشته به طور قابل توجهی با افزایش بیش از 25 درصد به 71.2 درصد افزایش یافته است. این برای یک محصول فیزیکی بسیار واقع‌گرایانه است.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

علاوه بر این، انویدیا اعلام کرده است که تقاضا تا سال آینده به شدت بالا خواهد بود و قادر است تراشه‌های بیشتری را هم تامین کند. این مورد این امکان را فراهم می‌کند که تعداد تراشه‌های موجود برای فروش در ماه‌های آتی افزایش یابد.

بلافاصله پس از اعلام این خبر، سهم انویدیا بیش از 6٪ در ساعات پس از تعاملات بازار افزایش یافت و افزایش قابل ملاحظه‌ای از بیش از 200٪ در این سال تا به حال به سود آن افزوده شد.

از گزارش ارائه‌شده در روز چهارشنبه مشخص است که انویدیا به طور بیشتری از انفجار هوش مصنوعی نسبت به هر شرکت دیگری سود می‌برد.

انویدیا در این دوره 6.7 میلیارد دلار سود خالص گزارش کرد، که نسبت به همان دوره در سال گذشته 422٪ افزایش داشته است.

انویدیا با فروش تراشه‌های هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی به مشتریان خود، جریان نقدی بالایی را تجربه می‌کند. از سوی دیگر، مشتریان اصلی این تراشه‌ها و سخت‌افزارهای هوش مصنوعی، مانند شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مدل‌های هوش مصنوعی چندمیلیون‌دلاری را ایجاد می‌کنند، تاکنون به طور معقولی درآمدی از این فناوری به دست نیاورده‌اند.

تقریباً نیمی از درآمد مرکز داده‌های انویدیا از ارائه‌دهندگان خدمات ابری به دست می‌آید، به‌دنبال آن شرکت‌های بزرگ اینترنتی می‌آیند. رشد کسب‌وکار مرکز داده‌های انویدیا در زمینه “محاسبات” یا تراشه‌های هوش مصنوعی در این دوره 195٪ رشد کرد، که بیشتر از رشد کلی کسب‌وکار 171٪ است.

مایکروسافت و متا روی تراشه‌های انویدیا برای توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند!

شرکت مایکروسافت که مشتری بزرگی از تراشه‌های H100 انویدیا برای آزور ابری و همکاری با OpenAI است، هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را برای ایجاد سرورهای هوش مصنوعی خود افزایش داده است. البته انتظار نشانه درآمدی مثبت را تا سال آینده ندارد.

همچنین، شرکت متا (پیشینه فیس‌بوک) اعلام کرده است که امسال تا 30 میلیارد دلار برای مراکز داده هزینه خواهد کرد و احتمالاً در سال آینده نیز بیشتر کار خواهد کرد تا به هوش مصنوعی بپردازد. انویدیا افزوده است که متا با افزایش درگیری کاربران به عنوان بازده از این هزینه‌ها بازگشت مشاهده می‌کند.

حتی برخی از استارتاپ‌ها بدهی ایجاد کرده‌اند تا تراشه‌های انویدیا را خریداری کنند و امیدوارند که در ماه‌های آینده آن‌ها را به منظور کسب سود اجاره دهند.

در تماس با تحلیل‌گران، مقامات انویدیا توضیحاتی در مورد دلایل سودآوری فراوان تراشه‌های مرکز داده‌ای خود ارائه دادند.

انویدیا اظهار کرد که نرم‌افزار آن به بهره‌وری سودآور کمک می‌کند و این شرکت محصولات پیچیده‌تری نسبت به محصولات تنها از سیلیکون ارائه می‌دهد. نرم‌افزار هوش مصنوعی انویدیا به نام Cuda به عنوان دلیل اصلی اینکه مشتریان نمی‌توانند به راحتی به رقبایی مانند AMD تغییر دهند، توسط تحلیل‌گران مورد اشاره قرار می‌گیرد.

ژنسن هوانگ، مدیر عامل نویدیا، در یک تماس با تحلیل‌گران گفت: “محصولات مرکز داده‌ی ما شامل مقدار قابل توجهی نرم‌افزار و پیچیدگی هستند که همچنین به سود ناخالص کمک می‌کند”