بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط NPR، نیویورک تایمز و OpenAI، در هفته‌های اخیر گفت‌وگوهایی سنگینی برای دستیابی به یک مجوز داشتند. هدف از این مذاکرات، رسیدن به یک توافق برای استفاده قانونی از محتوای نیویورک تایمز به منظور آموزش مدل ChatGPT توسط OpenAI بوده است.

نیویورک تایمز و نگرانی‌های آن نسبت به هوش مصنوعی ChatGPT

اولین بار نیست که OpenAI سعی در برقراری یک قرارداد با یک واحد خبری دارد. در گذشته، این شرکت با آسوشیتدپرس، یکی از معتبرترین خبرگزاری‌ها، توافق کرده بود. ولی گزارش‌های NPR نشان می‌دهند که مذاکرات بین نیویورک تایمز و OpenAI  مطابق میل سازنده ChatGPT پیش نرفته بود.

منابع ناشناس به NPR گفته‌اند که نیویورک تایمز حالا دنبال راه‌های قانونی است. بر اساس گفته یکی از این منابع، تایمز نگران استفاده از هوش مصنوعی در موتورهای جستجو می‌باشد. با وجود تکنولوژی هوش مصنوعی، کاربران به جای مطالعه کامل مقالات، می‌توانند آن‌ها را خلاصه کنند، و این موضوع «بازدیدهای وب‌سایت نیویورک تایمز را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.».

مدل‌های هوش مصنوعی در اکثر موارد از طریق مرور وب‌سایت‌ها و استخراج داده‌های مورد نیاز خود اطلاعات را یاد می‌گیرند، و این اغلب بدون دریافت اجازه از منبع اصلی صورت می‌پذیرد. این موضوع نگرانی‌ها و سؤالاتی در خصوص اصول اخلاقی و قانونی چنین عملی را مطرح می‌سازد.

مجازات قاضی فدرال برای OpenAI  چیست؟

در صورتی که نیویورک تایمز در شکایت خود علیه OpenAI پیروز شود و مشخص شود که OpenAI قوانین حق تکثیر را زیر پا گذاشته است، ممکن است یک قاضی فدرال از OpenAI بخواهد کل داده‌های GPT را حذف کند. در این حالت، OpenAI می‌بایست پایگاه داده ChatGPT را دوباره ایجاد کند، ولی این‌بار فقط با داده‌هایی که مجوز استفاده از آن‌ها را دارد.

همچنین، قوانین فدرال حق تکثیر پیامدهای مالی را نیز در نظر گرفته‌اند. اگر این موارد تایید شود، OpenAI ممکن است تا 150 هزار دلار جریمه پرداخت کند.

نیویورک تایمز تنها نهادی نیست که با یک شرکت هوش مصنوعی در دادگاه روبرو شده است. در ابتدای امسال، Getty Images نیز شرکت Stability AI را به دلیل استفاده غیرمجاز از تصاویر خود در مدل Stable Diffusion مورد اتهام قرار داد.