قبلا هم بشر در ساخت ربات انسان نما، شاهکارهایی را داشته اما به تازگی نمونه جدیدی از ربات انسان نما ساخته شده که قابلیت های شگفت انگیزی دارد. بدون شک، پیشرفت هوش مصنوعی در این اواخر، تاثیر زیادی روی ساخت چنین رباتی داشته است. هرچند به طور مستقیم در وبسایت این ربات به چنین چیزی اشاره نشده است.

ربات انسان نمای نادیا

HMC یک موسسه تحقیقاتی در فلوریدا است و با همکاری Boardwalk Robotics در حال توسعه یک ربات انسان نما است رفتارهای خودمختار و نیمه مختار دارد و با سایر قابلیت هایش می تواند بوکس کار کند و حتی در مسابقات هم حضور داشته باشد. نام این ربات Nadia است و به افتخار ژیمناست معروف Nadia Comăneci نامگذاری شده است.

نادیا یک پروژه سه ساله است و قصد دارد در محیط های داخلی مانند انسان رفتار کند و با چالش های مختلفی که در هر محیط وجود دارد، مقابله کند. این ربات انسان نما می تواند در زمینه هایی که برای انسان خطرناک است، مفید باشد؛ مثلا در زمینه اطفا حریق، واکنش به بلایای طبیعی و سایر محیط ها.

همانطور که در ویدیو می‌بینید این ربات به خوبی استایل  خود را در بوکس حفظ کرده و می تواند به خوبی به حریف انسانی خود ضربه بزند و حرکاتی که در بوکس لازم است را به خوبی ایفا می کند. لازم به ذکر است که این ربات توسط یک مهندس رباتیک که عینک واقعیت مجازی بر چشم دارد، کنترل می شود. ربات نادیا دستورات و کنترل های خود را به طور مستقیم از طریق کابل ارتباطی که به دست و پاهایش متصل است، دریافت می کند. کنترل کردن این ربات توسط یک اپراتور انسانی اتفاق خوبی است، چرا که می توان روی تمامی کارهای ربات تمرکز کند. نادیا نسبت به سایر ربات هایی که وجود دارد، بالاترین دامنه حرکتی را در مفاصل خود دارد.