دولت ایالت مونتانا در ایالات متحده به عنوان یک اقدام بدون سابقه، تصمیم به ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن  “TikTok” گرفته است. وکیل عمومی ایالت مونتانا از یک قاضی فدرال درخواست کرده که تا تاریخ 1 ژانویه از اجرای این ممنوعیت پیشگیری کند.

تیک تاک توسط شرکت چینی “ByteDance” متعلق به چین مدیریت می‌شود. این شرکت در ماه مه دادخواستی به دادگاه ارائه کرده تا این ممنوعیت اولین نوع خود را در یک ایالت ایالات متحده مسدود کند. دلایلی که توسط TikTok ارائه شده، شامل نقض حقوق آزادی بیان مطابق با تبصره اول قانون اساسی آمریکا برای خود شرکت و کاربران است. همچنین، یک دادخواست جداگانه توسط کاربران TikTok در ایالت مونتانا نیز به دادگاه ارائه شده است.

وکیل عمومی آستین کنودسن، یک جمهوری‌خواه، در روز دوشنبه اعلام کرد که مجلس ایالت و فرماندار “کار درستی انجام دادند. اقدام آن‌ها این بود که TikTok از فعالیت در مونتانا منع شود تا زمانی که تحت کنترل یک دشمن خارجی قرار دارد.”

کنودسن در یک دادخواست حقوقی اظهار کرد که مونتانا می‌تواند محصولات مضر را منع کند و این امر حقوق آزادی بیان را نقض نمی‌کند.

او در دادخواستی که در آخر هفته ارسال کرد، نوشت: اگر وضعیت دیگری بود، مونتانا ناتوان می‌شد تا فقط به خاطر اینکه یک رادیوی باعث ایجاد سرطان است، آن رادیو را منع می‌کرد. حتی اگر آن رادیو همچنین سخنان محافظه‌کارانه‌ای انتقال می‌داد، یا از اینکه فقط به خاطر اینکه برنامه‌های شرط‌بندی ورزشی اطلاعات ویدیویی آموزشی درباره جزئیات شرط‌بندی ورزشی را با کاربران خود به اشتراک می‌گذاشت، آن برنامه‌ها را منع کند”،

“آسیب‌های هدفمند – جلوگیری از سرطان، شرط‌بندی غیرقانونی یا جمع‌آوری داده توسط یک دولت دشمن خارجی – به طور ذاتی غیربیانی هستند.”

دادگاه ممنوعیت تیک تاک در آمریکا به کجا رسید؟

یک جلسه دادگاه درخصوص درخواست TikTok برای اخذ دستور تعیین موقت برای ممنوعیت اجرای تصمیم ممنوعیت در تاریخ 12 اکتبر برگزار خواهد شد. در این جلسه دادگاه، TikTok به دادگاه درخواست کرده است تا تصمیم ممنوعیت اجرایی در مورد تحریم‌های ایالت مونتانا را تعطیل کند.

TikTok، که توسط بیش از 150 میلیون آمریکایی استفاده می‌شود، با فشارهای روز به روز بیشتری از سوی نمایندگان کنگره آمریکا مواجه شده است تا به دلیل نگرانی‌ها در مورد تأثیر دولت چینی احتمالی، در سراسر کشور ممنوع شود.

TikTok در پاسخ به این ادعاها اظهار می‌کند که “اطلاعات کاربران آمریکایی را با دولت چین به اشتراک نگذاشته و نخواهد گذاشت” و “اقدامات قابل توجهی برای حفاظت از حریم شخصی و امنیت کاربران TikTok را انجام داده است.”

ایالت مونتانا از تیک‌تاک می‌تواند به ازای هر تخلف جریمه‌ای به ارزش 10,000 دلار اعمال کند.

تخمین‌زده شده است که حدود 380,000 نفر در ایالت مونتانا از خدمات ویدیویی تیک‌تاک استفاده می‌کنند، که بیش از یک سوم از جمعیت 1.1 میلیون نفری این ایالت را تشکیل می‌دهد.

در سال 2020، رئیس‌جمهور آن زمان، دونالد ترامپ، تلاش کرد دانلودهای جدید از تیک‌تاک و یک اپلیکیشن دیگر متعلق به چین به نام وی‌چت (WeChat) که تابعی از شرکت تن‌سنت (Tencent) بود، ممنوع کند. اما تصمیمات قضایی متعدد منجر به تعلیق اجرای این ممنوعیت‌ها شد. برخی اعضای کنگره نیز تلاش می‌کنند تا وسایل حقوقی دولت بایدن را برای مسدود کردن تیک‌تاک تقویت کنند، اما این تلاش متوقف شده است.

آستین کنودسن (وکیل عمومی مونتانا) اظهار می‌کند که تیک‌تاک به نظر می‌رسد موظف به رعایت قوانین نیست و نمی‌تواند توسط هیچ‌کس کنترل شود.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) در این ماه ممنوعیت تیک‌تاک را غیرقانونی اعلام کرده و آن را “محدودیت مستقیم بر عبارات و انجمن‌های محافظه‌کارانه محفوظ” می‌داند.