هوش مصنوعی مولد یکی از مبحث‌های پرطرفدار در دنیای فناوری است. شرکت های بزرگ در سراسر دنیا اقدامات زیادی را انجام داده اند؛ مایکروسافت یکی از شرکت هایی است که علاوه بر سرمایه گذاری میلیاردی در OpenAI، چت بات هوش مصنوعی خود را هم راه اندازی کرده است. چت بات کوپایلوت که قبلا با عنوان بینگ چت، رونمایی کرد توانست توجه زیادی از کاربران را به خود جلب کند. علاوه بر این مایکروسافت در حال اضافه کردن هوش مصنوعی به سرویس های خود است.

هزینه لازم برای اداره کردن چت بات هوشمند

لازم است بدانید اداره کردن یک چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی کار ساده ای نیست. OpenAI علاوه بر اینکه روزانه 700,000 دلار هزینه می‌کند، منابع آبی را هم به خطر می اندازد؛ طوریکه به ازای هر چت با ChatGPT و کوپایلوت، یک بطری آب کامل  برای خنک کردن تراشه مصرف می‌کند.

تامین آب مورد نیاز برای خنک کردن تراشه های هوش مصنوعی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که وجود دارد و هر 2 شرکت، OpenAI و مایکروسافت مقدار آب زیادی برای خنک کردن تراشه های هوش مصنوعی خود است.

طبق گزارشی از بلومبرگ، مایکروسافت اقدامات خوبی برای خارج شدن از این وضعیت خطرناک انجام داده است. این شرکت در ماه گذشته تراشه جدید خود به نام تراشه Maia 100 را رونمایی کرد که برای رقابت با محصولات برتر NVIDIA طراحی شده است. مایکروسافت در این تراشه از یک صفحه سرد استفاده کرده است و این صفحه دارای مایع سرد است که از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.