در یکسال اخیر هوش مصنوعی پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته و چت بات ها، ابزارهای ساخت عکس با هوش مصنوعی و ابزارهای ساخت ویدیو با هوش مصنوعی محبوبیت زیادی بین کاربران پیدا کرده اند. اینبار مایکروسافت ابزار جدیدی را راه اندازی کرده که با استفاده از آن می‌توان متن را به آهنگ تبدیل کرد. چت بات هوش مصنوعی مایکروسافت کوپایلوت ( بینگ مایکروسافت) با همکاری یک اپلیکیشن موسیقی ژن آی به نام “سانو” قادر به ساخت آهنگ است. کاربران می‌توانند برای کوپایلوت یک پیام بفرستند، مثلا “یک آهنگ پاپ درباره ماجراجویی‌های خانوادگی بساز” و از طریق یک پلاگین، سانو ایده های موسیقی را به واقعیت تبدیل می کند. سانو تنها با یک جمله می تواند یک آهنگ کامل بسازد.

لازم به ذکر است که این ابزار بیشتر جنبه سرگرمی دارد و برای استفاده حرفه ای مناسب نیست.

راه دسترسی به ابزار تبدیل متن به آهنگ

راه دسترسی به این ویژگی وارد شدن به Microsoft Edge> Copilot.Microsoft.com<حساب کاربری Microsoft است. در مرحله بعد روی پلاگین سانو تحت عنوان “ساخت موسیقی با سانو” کلیک کنید.

مایکروسافت معتقد است که این همکاری افق های جدیدی برای خلاقیت و سرگرمی ایجاد خواهد کرد و امکان ساخت موسیقی برای همه کاربران فراهم خواهد شد. در یک وبلاگ پست مایکروسافت کوپایلوت اعلام کرد که “این تجربه از امروز برای کاربران راه‌اندازی می‌شود و در هفته‌های آینده به تدریج گسترش خواهد یافت.”

استفاده سایر شرکت ها از هوش مصنوعی ساخت آهنگ

شرکت های فناوری و سایر استارتاپ ها هم از فناوری ساخت موسیقی با استفاده ژن‌آی سرمایه گذاری می کنند. در ماه نوامبر نیز آزمایشگاه هوش مصنوعی گوگل دیپ مایند و یوتیوب یک مدلی را ارائه دادند که به ساخت آهنگ هوش مصنوعی در یوتیوب کمک می کند. شرکت هایی مانند Stability AI و Riffusion پلتفرم ها و اپلیکیشن هایی برای ساخت آهنگ راه اندازی کرده اند. اما بسیاری از مسائل اخلاقی و حقوقی مربوط به موسیقی تولید شده توسط هوش مصنوعی هنوز برطرف نشده‌اند.

الگوریتم های هوش مصنوعی برای تولید موسیقی از موسیقی های موجود آموزش می بینند. هنرمندان و کاربران ژن‌آی به این موضوع واکنش منفی نشان می دهند؛ مخصوص زمانی که هنرمندان از این الگوریتم هوش مصنوعی در خلق موسیقی شخصی مخالفت کنند و بدون دریافت جبران مالی از آن استفاده شود.