مایکروسافت در ابتدای امسال، یک رابطی مانند ChatGPT را به طور مستقیم در نتایج جستجوی موتور جستجوی بینگ خود ادغام کرد. حدود یکسال بعد از انتخاب نام تجاری Bing Chat تصمیم به تغییر نام گرفته و می خواهد نام آن را به Copilot انتقال دهد. قبلا مایکروسافت  Copilot را به عنوان یک هوش مصنوعی در بینگ، Microsoft Edge و هوش مصنوعی در ویندوز 11 معرفی کرده بود.

مایکروسافت ابتدای امسال اعلام کرد قصد رقابت با موتور جستجوی گوگل دارد و میخواهد در حوزه هوش مصنوعی هم با گوگل وارد رقابت شود. اما الان به نظر می رسد تصمیم دارد با ChatGPT رقابت کند. تغییر نامگذاری بینگ به Copilot دقیقا چند روز بعد از آن اتقاق افتاد که مدیر عامل OpenAI اعلام کرد، هر هفته حدود 100 میلیون نفر از ChatGPT استفاده می کنند. لازم به ذکر است که چند روز پیش نیز، خبر سرمایه گذاری میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI برای عرضه مدل ChatGPT5 منتشر شد. با وجود شراکت نزدیکی که این دو شرکت با یکدیگر دارند، همچنان رقابت بین آن ها هم وجود دارد و به دنبال جلب کاربران بیشتر برای هوش مصنوعی های اختصاصی خود هستند. از طرفی OpenAI در حال راه اندازی هوش مصنوعی GPT-5 است.

هدف مایکروسافت از عرضه کوپایلوت

مایکروسافت در تلاش است تا کوپایلوت را به عنوان یک هوش مصنوعی برای مصرف کنندگان و کسب و کارها معرفی کند.

Copilot chat

کولت استالبامر، مدیر کل Microsoft 365 گفت: “بینگ چت و بینگ چت اینترپرایز اکنون به سادگی Copilot خواهند شد”.

و در ادامه گفت: تغییر رسمی نام فقط چند ماه پس از اینکه مایکروسافت Copilot را به عنوان نام تجاری چت‌بات داخل ویندوز 11 خود انتخاب کرد، رخ داده است. در آن زمان مشخص نبود که نام تجاری بینگ چت به طور کامل ناپدید خواهد شد، اما امروز این اتفاق افتاده است.

رقابت مایکروسافت با OpenAI منطقی است؟

مایکروسافت اکنون Copilot را به عنوان نسخه رایگان چت بات هوش مصنوعی خود معرفی کرد. نسخه رایگان کوپایلوت همچنان در بینگ و ویندوز قابل دسترسی است و نام دامنه اختصاصی آن هم copilot.microsoft.com است. با وجود اینکه مایکروسافت قصد رقابت با چت جی پی تی را دارد، باید دید آیا این هوش مصنوعی به انداز چت جی پی تی 4 قدرتمند است یا خیر. چرا که اخیرا OpenAI برای بهبود مدل هوش مصنوعی خود، قابلیت های زیادی را به آن اضافه کرده است. مثلا امکان ساخت چت بات اختصاصی با استفاده از ابزار Chatgpt Builder و همچنین رونمایی از چت جی پی تی 4 توربو و دسترسی رایگان به هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس DallE3 برای کاربران اشتراک ChatGPT Plus از جمله این قابلیت ها است که نمی توان آن ها را در چت بات دیگری یافت.

اما عرضه این قابلیت ها، این چت بات را دچار مشکل کرده و فعلا OpenAI برای خدمت رسانی بهتر به کاربران خود، ثبتنام کاربران جدید را متوقف کرده است.

راه دسترسی به چت بات کوپایلوت

کاربران تجاری با استفاده از شناسه Entra به Copilot وارد می‌شوند، در حالی که مصرف‌کنندگان برای دسترسی به سرویس رایگان Copilot نیاز به یک حساب کاربری Microsoft دارند. در حال حاضر، پشتیبانی رسمی از Microsoft Copilot فقط در مرورگرهای Microsoft Edge یا Chrome و روی سیستم‌های عامل Windows یا macOS ارائه می‌شود.

وقتی مایکروسافت در ابتدای امسال Bing Chat را معرفی کرد، شرکت این چت‌بات را به عنوان “هوش مصنوعی همراه وب” توصیف کرد، و از آن زمان دیده‌ایم که شرکت از نام Copilot برای تعدادی از تلاش‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده است، پس از آنکه GitHub ابتدا نام Copilot را در سال گذشته استفاده کرد.

چرا مایکروسافت نام بینگ را به Copilot تغییر داد؟

این تغییر نام جدید به این معناست که Copilot بیشتر به یک تجربه مستقل تبدیل می‌شود که دیگر نیازی به ناوبری به Bing برای دسترسی به آن ندارید. Bing در حال حاضر فقط یک بخش از موتور Copilot است. اما این جابجایی از Bing یکی از نکات جالب است، زیرا مایکروسافت تلاش زیادی را برای راه‌اندازی تلاش‌های هوش مصنوعی خود در داخل موتور جستجوی خود کرد و آن را به عنوان یک راه برای سرقت بازار از گوگل معرفی کرد.

مایکروسافت در یک اظهارنظر به The Verge ادعا می‌کند که Bing هنوز هم بخش قابل توجهی از Copilot است. “Bing همچنان یک برند و فناوری برجسته است که تجارب بسیاری از Copilot را پشتیبانی می‌کند و در عین حال ادامه دادن به رهبری در صنعت جستجو باقی می‌ماند”، به گفته کیتلین رولستون، مدیر ارتباطات در مایکروسافت،