رئیس شرکت واتساپ، ویل کاتکارت، در آخرین مصاحبه خود اعلام کرده که این پلتفرم می خواهد تبلیغات را در کنار ویژگی Status مشابه اینستاگرام راه اندازی کند. کاتکارت اظهار کرد که ممکن است تبلیغات در بخش های مختلف اپلیکیشن نمایان شود، مثلا در بخش Channels و Status. اما زمان مشخصی برای این تغییر اعلام نشده است.

در یک مصاحبه با نشریه برزیلی Folha De S.Paulo، از کاربر پرسیدند که آیا واتساپ به صورت رایگان و بدون تبلیغات می ماند؟ و او در پاسخ گفت: واتساپ تبلیغات را درون صندوق دریافت پیام یا در “تجربه پیام‌رسانی” ارائه نخواهد داد.

همچنین گفت: ممکن است کانال ها هزینه ای برای اشتراک داشته باشند و مالکان می توانند تبلیغات را درون Channels برای آن فراهم کنند.

هدف واتساپ از راه اندازی بخش تبلیغات

با اضافه شدن تبلیغات به واتساپ، کاربران با یک کلیک، می توانند با کسب و کارهای مختلف در واتساپ ارتباط داشته باشند. واتساپ می خواهد از طریق تبلیغات و جذب کاربران عادی برای پیوستن به کانال خاصی، درآمد بیشتری کسب کند. علاوه بر این، واتساپ سالیانه، 10 میلیارد دلار از واتساپ بیزینس و از طریق ابزارهای مختلف مثل API کسب درآمد دارد.

واتساپ، یکی از محبوب ترین برنامه ها و متعلق به شرکت متا است که از سال 2018 به دنبال راه هایی برای نمایش تبلیغات در اپلیکیشن بود. در سال 2020 نگرانی هایی برای فعال کردن تبلیغات وجود داشت و این نگرانی ها در مورد واکنش کاربرانی بود که به حریم خصوصی توجه داشتند. بنابراین پلن اضافه کردن تبلیغات به تاخیر افتاد اما همچنان اضافه کردن آن در دستور کار بود.

چشم انداز شرکت های متا برای ایجاد کانال تبلیغاتی

حددود یک ماه پیش، متا اعلام کرد که قرار است نسخه اشتراکی اینستاگرام و فیس بوک را راه اندازی کند، تا کاربران تبلیغات را مشاهده نکنند. باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا بعد از اضافه شدن بخش تبلیغات به واتساپ، این پلتفرم هم برای درآمد زایی بیشتر، نسخه اشتراکی ارائه می دهد یا خیر.

البته به نظر می رسد کاربران ایرانی، تبلیغاتی را در اینستاگرام و فیس بوک مشاهده نمی کنند و تبلیغاتی که متا از آن صحبت می کند مخصوص برخی از کاربران اینستاگرام است.

پیش تر نیز ارائه نسخه اشتراکی پیام رسان‌ها، استارت خورد و پلتفرم هایی مانند تلگرام و ایکس نسخه های اشتراکی خود را ارائه دادند.

جدیدترین نسخه واتساپ هم منتشر شده و قابلیت “مخفی کردن آدرس IP” در حین تماس و ” بی صدا کردن تماس ناشناس” به آن اضافه شده است.