شرکت متا تصمیم دارد برای پیشبرد کسب و کار خود در کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا هستند و قوانین جدید حفاظت از حریم خصوصی در تبلیغات دیجیتال را به اشتراک می گذارند، هزینه های اشتراک ماهیانه 14 دلاری بگیرد.

اشتراک ماهیانه این امکان را به کاربران می دهد تا بدون دیدن تبلیغات در اینستاگرام و فیس بوک از آن ها استفاده کنند. کاربرانی که هزینه اشتراک ماهانه را پرداخت کنند، قادر به استفاده از محصولات Meta بدون تبلیغات خواهند بود.

هزینه ماهانه استفاده از اینستاگرام

کاربرانی که از اینستاگرام و فیس بوک روی دسکتاپ استفاده می کنند هزینه ماهانه 10.50 دلار و کاربرانی که از این برنامه روی موبایل استفاده می کنند، هزینه معادل 14 دلار را در نظر گرفته است. دلیل این افزایش هزینه کارمزدهایی است که اپل و فروشگاه های اپلیکیشن گوگل از دارندگان حساب‌های موبایل دریافت می‌کنند.

این پلن‌های اشتراک جدید که ممکن است در ماه‌های آینده به کاربران عرضه شوند، تلاشی است تا با سخت‌گیری اتحادیه اروپا در مورد تبلیغات شخصی‌سازی هماهنگ شوند. این اقدام به گزارش وال‌استریت ژورنال، به منظور پیروی از تدابیر اتحادیه اروپا در مورد محدودیت تبلیغات شخصی‌سازی صورت گرفته است.

قوانین اروپا تغییرات اساسی در تجارت فناوری ایجاد می‌کند

سال گذشته، مقامات اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند که به Meta اختیار دهند که به کاربران این امکان را بدهد که از تبلیغات شخصی‌سازی که بر اساس فعالیت‌های آن‌ها در پلتفرم‌های اجتماعی متا ارائه می‌شود، منصرف شوند.

مدل اشتراک پیشنهادی ممکن است باز هم تغییر کند؛ زیرا واضح نیست که آیا مقامات اتحادیه اروپا این طرح جدید را مطابق با قوانین اتحادیه اروپا ارزیابی خواهند کرد یا خیر.

نمایش تبلیغات بر اساس مشارکت کاربر یک بخش مهم از مدل کسب و کار Meta است، اما در چند سال اخیر، با فشارهای افزایشی روبه‌رو شده است.

اپل در سال 2021 امکان منصرف شدن کاربران از ردیابی تبلیغات را معرفی کرد، تغییری که Meta اعلام کرد که باعث از دست دادن 10 میلیارد دلار از درآمد آن خواهد شد.

لایه‌های احتمالی اشتراک معاملاتی آخرین نمونه از این است که چگونگی رویکرد سختگیرانه اروپا در حوزه تنظیمی، شرکت‌های فناوری را مجبور به انجام تغییرات اساسی در تجارت‌هایشان می‌کند.

Meta و چالش‌های حریم خصوصی و تنظیمی در اروپا

Meta تا ماه مه با تخلفات حریم خصوصی در اروپا مواجه شده و توسط مقامات اروپایی به پرداخت جریمه‌ای به ارزش 1.3 میلیارد دلار محکوم شده است.

این شرکت همچنین به دلیل عدم اطمینان از مسائل تنظیمی، عرضه خدمت مشابه توییتر به نام Threads خود را در اروپا به تعویق انداخته است.

یک سخنگوی شرکت Meta اعلام کرده است که “Meta به ارزش خدمات رایگانی که از طریق تبلیغات شخصی‌سازی حمایت می‌شوند اعتقاد دارد.

اما او همچنین افزوده است که “ما به دنبال گزینه‌هایی برای اطمینان از پیروی از الزامات تنظیمی در حال تکامل هستیم.”