متا در رویداد Connect، جدیدترین مدل هدست واقعیت مجازی خود را با قیمت پایه 499 دلار، 200 دلار گرانتر از مدل قبلی خود معرفی کرد. Quest 3 نسبت به مدل قبلی خود یعنی کوائست 2 تراشه کوالکام قدرتمندتری دارد، صفحه نمایش آن بهتر است و از یک قابلیت جدید به نام passthrough پشتیبانی می کند. پیش بینی می شود همین ویژگی موجب شود که کوائست 3 رقیب جدی هدست Vision Pro قرار گیرد.

پیش‌سفارش‌ها از چهارشنبه باز می‌شود و در 10 اکتبر ارسال می‌شود.

یکی از ویژگی های مهمی که باعث تمایز هدست کوائست 3 شده، قابلیت سریع آن برای مشاهده دنیای خارج از هدست است. این عامل باعث می شود دستگاه کمتر ایزوله شود. به همین دلیل در زمان طولانی تری می‌توان از آن استفاده کرد. در حالتی که در یک برنامه در Quest 3 هستید، با دو بار ضربه زدن به هر قسمتی از هدست، شما از دنیای مجازی خارج شده و وارد حالت “گذرا” یا passthrough می‌شوید.

سایر قابلیت ها و تغییراتی که در هدست جدید متا مشاهده شده، وجود «لنزهای پنکیک» است. نوعی اپتیک که برای اولین بار در Quest Pro 1499  متا استفاده شد. این ویژگی تصاویر را با وضوح بالاتر نشان می دهد.

جدیدترین هدست واقعیت مجازی متا با رقابت با اپل در عرصه واقعیت مجازی برابر شد. بسیاری از افراد در صنعت فناوری معتقدند که ورود اپل می‌تواند بازار کلی را گسترش دهد و برندگان جدیدی را بوجود آورد، مشابه اینکه آیفون بازار گوشی‌های هوشمند را تحریک کرد.

تا کنون، شرکت متا، از دیگران پیشی گرفته است. هدست VR Quest 2 آن به طور چشمگیری پرفروش‌ترین هدست واقعیت مجازی است و بر اساس تخمینی از صنعت، در سال گذشته تقریباً 10 میلیون واحد از آن فروخته شده است، که کمی کاهش نسبت به اوجی که در زمان پاندمی به آن دست یافته بود، داشته است. هدست Vision Pro اپل تا سال آینده به فروش نخواهد رفت و قیمت آن نسبت به هدست‌های متا بسیار بیشتر است،

با وجود موفقیت فعلی متا در فروش، هنوز مشخص نیست چقدر از مالکان Quest 2 آن را به صورت روزانه یا هفتگی استفاده می‌کنند، و نرم‌افزار یا سناریوی ضروری واقعیت مجازی هنوز مبهم است. متا تاکنون بیش از 21 میلیارد دلار در واحد لابراتوار واقعیت خود (Reality Labs) سرمایه‌گذاری کرده است که هدست‌ها و نرم‌افزارهای واقعیت مجازی را توسعه می‌دهد.

تغییرات کوائست 3 نسبت به کوائست 2

سخت‌افزار به طور قابل توجهی به‌روز شده است، با یک بند سر جدید و شکلی نازکتر برای هدست. بند سر، بند بالایی را به دو بخش تقسیم می‌کند تا وزن را بهتر توزیع کند. با این حال، کل هدست یک کم سنگین‌تر از نسل قبلی خود است و وزن آن 515 گرم می‌باشد. بلندگوهای دستگاه نیز بهبود یافته‌اند و تجربه‌ی صدای باکیفیتی ارائه می‌دهند.

متا همچنین دو کنترلر ضروری را با بازخورد هاپتیک بهتر به‌روز کرده است. از تراشه Snapdragon XR2 Gen 2 از کوالکام استفاده می‌کند، که بر اساس معماری Arm است و در توان و مصرف انرژی نزدیک‌تر به یک پردازنده موبایل نسبت به یک پردازنده کامپیوتری است.

هدست واقعیت ترکیبی Quest 3 از یک صفحه نمایش LCD با وضوح ۲۰۶۴ در ۲۲۰۸ پیکسل برای هر چشم استفاده می‌کند. این صفحه نمایش باعث ارائه تصاویر با وضوح بسیار بالا می‌شود. Quest 3 دارای زاویه دید افقی ۱۱۰ درجه و زاویه دید عمودی ۹۶ درجه است، که به مقداری حدود ۱۵ درصد بیشتر از نسل قبلی آن است. این ویژگی‌ها باعث تجربه‌ی واقعیت مجازی غنی‌تری برای کاربران می‌شود. مقدار آن از وضوح 1,832×1,920 پیکسل برای هر چشم در Quest 2 بالاتر است. پیکسل‌های اضافی کمک می‌کنند تا متن درون هدست بهتر قابل خواندن باشد. کاربران می‌توانند حدوداً دو ساعت و 12 دقیقه عمر باتری داشته باشند.

هدست متا با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۴۹۹.۹۹ دلار عرضه می‌شود و همچنین نسخه مجهز به ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی با قیمت ۶۴۹.۹۹ دلار موجود است. شارژدهی باتری این هدست به توجه به نوع استفاده، می‌تواند از ۹۰ دقیقه تا ۳ ساعت طول بکشد.

passthrough، در حال حاضر یک ویژگی کاربردی است که می‌تواند برای کاربران مفید باشد، هرچند در واقعیت، بخشی اساسی از تجارب واقعیت مختلط است که گرافیک‌های کامپیوتری را با دنیای واقعی ادغام می‌کند. در عمل، این بدان معناست که کاربران می‌توانند با لبه گذاشتن بازی یا تجربه‌ای درون هدست Quest 3، بدون برداشتن هدست از سر، توقف کنند.

عرضه‌ی هدست Quest 3 از متا به مقایسه با هدست گران‌قیمت‌تر Vision Pro اپل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما در حالی که اپل تمام فناوری‌های گران قیمت ممکن را در هدست خود بسته کرده تا امکان حالت گذرا خود را به نام “محاسبات فضایی” فعال کند، متا در تلاش است که بسیاری از ویژگی‌های آن را، حداقل نزدیک به آنها، با یک قیمت بسیار کمتر مطابقت دهد. هدست Quest Pro با قیمت 1,499 دلاری متا یک محصول با حجم کمتر است.

اما اگر یک تفاوت اصلی بین متا و اپل در این لحظه وجود دارد، آن این است که متا در اصل Quest را به عنوان یک دستگاه بازی معرفی می‌کند، در حالی که اپل دستگاه خود را به عنوان یک کامپیوتر معرفی می‌کند. متا می‌گوید که 500 بازی و برنامه برای هدست را آماده کرده است، از جمله یک عنوان Ghostbusters، یک بازی Assassin’s Creed و یک تجربه Stranger Things که به همراه Netflix توسعه یافته است.