میلیون‌ها بیننده روزانه وقت زیادی را صرف تماشای برنامه استریمرهای مورد علاقه خود می ‌کنند. از سوی دیگر افراد زیادی به کسب درآمد از استریم روی آورده اند، چرا که محبوبیت استریم در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

اما آیا استریم ارزش آن را دارد که به عنوان یک گزینه شغلی روی آن فکر کنید؟ اساساً چگونه می توان از این راه درآمد کسب کرد؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا راه و چاه کسب درآمد از محتوا و استریمینگ را با هم بررسی کنیم.

فهرست:

راهنمای کامل کسب درامد از استریم کردن

در سال‌های اخیر، رشد تصاعدی سرویس های آنلاین فرصت‌های جدیدی را برای تولیدکنندگان محتوا باز کرده است تا نه تنها به دنبال علاقه خود باشند، بلکه درآمد قابل توجهی نیز کسب کنند. پلتفرم‌های استریم، مانند توییچ، یوتیوب و غیره این راه را برای افراد با استعداد باز کرده اند.

این روزها راه های کسب درآمد دلاری مختلف است و افراد می‌توانند بنابر علاقه خود به کسب درآمد بپردازند. در ادامه این مطلب به بررسی روش‌ها و استراتژی‌های مختلف می پردازیم که از طریق آن استریمرهای مشتاق می ‌توانند از محتوای خود درآمد خوبی کسب کرده و استعداد و اشتیاق خود را به یک تلاش سودآور تبدیل کنند.

انتخاب بستر مناسب

اولین قدم برای کسب درآمد از استریم، انتخاب یک پلتفرم مناسب است که با اهداف خاص و مخاطبان هدف شما همسو باشد. با پلتفرم هایی مانند Twitch، می توانید محتوای بازی را به صورت زنده پخش کنید. از سوی دیگر تطبیق پذیری یوتیوب به شما این امکان را می دهد تا محتواهای مختلفی از جمله بازی، وبلاگ، آموزش و موارد دیگر را تولید کنید. بنابراین پیش از هر چیزی تعیین کنید که کدام پلتفرم با نوع محتوای شما و جمعیت مخاطبان شما مناسب است تا تعامل و درآمد بالقوه خود را به حداکثر برسانید.

ایجاد یک جامعه هدف پر تعامل

یک استریمر موفق نیاز به پرورش یک جامعه اختصاصی از دنبال کنندگان خود دارد که با محتوای او در سطح شخصی ارتباط برقرار کنند. با پاسخ دادن به نظرات آنها، شرکت در چت زنده و دریافت بازخورد آنها، با بینندگان خود تعامل برقرار کنید. با تقویت حس تعلق، وفاداری و فراگیر بودن، حفظ و جذب کاربر را افزایش داده و بینندگان جدیدی را جذب ‌کنید. در نتیجه راه را برای فرصت‌های کسب درآمد هموار می ‌کنید.

درآمد از راه تبلیغات و حمایت مالی

هنگامی که یک پایگاه بیننده وفادار و قابل توجه ایجاد کردید، می توانید از طریق تبلیغات و حمایت های مالی از محتوای خود درآمد کسب کنید. پلتفرم هایی مانند یوتیوب و توییچ به استریمر ها اجازه می دهند درصدی از درآمد حاصل از تبلیغات نمایش داده شده در استریم خود را کسب کنند. فراموش نکنید که حفظ یکپارچگی و اعتبار، حصول اطمینان از همسویی محتوای تولیدی با برند و ارزش های شما، بسیار مهم است.

دریافت هزینه اشتراک و کمک های مالی

بسیاری از پلتفرم های استریم  سرویس اشتراک یا عضویت در برنامه های استریم را ارائه می دهند. با ارائه هدیه‌ یا خدمات انحصاری، می‌ توانید بینندگان خود را تشویق کنید تا مشترکین پولی شما شوند!

اغلب استریمرها درصدی از هزینه اشتراک را دریافت می ‌کنند که درآمد ماهانه ثابتی را برای آن ها به ارمغان می آورد. علاوه بر این، بینندگان اغلب از طریق کمک‌های مالی مستقیم، تیپ یا ارز دیجیتال با شما مشارکت کرده و از این طریق قدردانی خود را از محتوای شما نشان می ‌دهند.

بینندگان می توانند از طریق کمک‌های مالی مستقیم، تیپ یا ارز دیجیتال با شما مشارکت کنند.

برند سازی

ایجاد هویت برند به استریمرها این امکان را می دهد تا ارتباط متمایزی با مخاطبان خود برقرار کنند. با تولید کالاهایی مانند تیشرت، هودی، لیوان و سایر لوازم جانبی که نشان تجاری و لوگوی شما روی آن حک شده، می توانید سرمایه گذاری خود را شروع کنید. برای شروع از پلتفرم‌های آنلاینی استفاده کنید که ایجاد و فروش کالاهای سفارشی را تسهیل می ‌کنند. این پلتفرم ها به بازدیدکنندگان‌تان کمک می‌ کنند تا از نظر مالی از شما حمایت کرده و همزمان برندتان را تبلیغ کنید.

برگزاری رویداد های مختلف

میزبانی رویدادها یا همکاری با استریمرهای دیگر یک راه عالی برای گسترش شبکه شما، دستیابی به مخاطبان جدید و کسب درآمد از استریم است. با سازماندهی مسابقات بازی، کارگاه های پخش زنده یا رویدادهای خیریه، می توانید از هزینه های ورودی، حمایت های مالی و کمک های مالی درآمد زیادی کسب کنید.

خلاقیت در محتوا و کاوش در پلتفرم های متعدد

برای افزایش شانس موفقیت کسب درآمد از استریم، تنوع محتوای خود را در چندین پلتفرم در نظر بگیرید. استریم های زنده خود را به کلیپ های کوتاه تر و جذاب تر برای شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و تیک تاک تغییر دهید. با اطمینان از اینکه حضور شما در گوشه‌های مختلف اینترنت احساس می ‌شود، بینندگان جدیدی را جذب کرده و به‌طور بالقوه در را به روی مشارکت با برندها و استریمرهای دیگر باز کنید.

کسب درآمد از استریمر شدن چقدر زمان لازم دارد؟

زمان لازم برای کسب درآمد از استریم بسته به عوامل مختلفی مانند نوع محتوا، تعهد، تلاش‌های بازاریابی، تعامل بیننده و رشد پلتفرم شما می‌ تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از استریمرها ممکن است در عرض چند ماه شروع به کسب درآمد کنند، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. به طور کلی، ایجاد یک برنامه پخش مداوم، تعامل با مخاطبان، استفاده از رسانه های اجتماعی مختلف و کشف فرصت های کسب درآمد اضافی مانند مشارکت، همکاری با برندها، دریافت کمک مالی، دریافت هزینه اشتراک و درآمد تبلیغاتی در کوتاه تر کردن زمان لازم برای کسب درآمد از استریم بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که موفقیت به عنوان یک استریمر نیاز به صبر، پشتکار و بهبود مستمر دارد.

درآمد استریمرها در ایران / درآمد استریمر های ایرانی

چند سالی است که گسترش و توسعه فضا مجازی و شغل های مربوط به آن مانند استریم کردن، به داخل مرزهای ایران هم راه پیدا کرده است. شاید این شغل نوپا در ایران به منتهای درجه استاندارد خود نرسیده باشد، اما هستند استریمر های ایرانی که در کسب درآمد از استریم موفق شده اند. به همین دلیل هم در این بخش به درآمد استریمرها در ایران می پردازیم. البته ناگفته نماند که میزان درآمد حاصل از استریم به فاکتورهای مختلفی برمی گردد.

برخی از مهم ترین فاکتورهایی که روی میزان درآمد استریمر های ایرانی تاثیر دارند، نوع محتوا، میزان تولید محتوا، جذابیت موضوعات مطرح شده در محتوا، قدرت بیان و تکلم استریمر، دانش به روز او در زمینه تخصصی محتوای تولید شده، میزان فعالیت در انواع و اقسام پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی و میزان مشارکت و همکاری با سایر استریمر ها یا برندها است.

فاکتورهای مختلفی روی میزان کسب درآمد استریمرها تاثیرگذار است.

اجازه دهید برای تخمین حدودی میزان درآمد کسب شده از استریم در ایران، درآمد برخی از استریمرهای موفق ایرانی را مثال بزنیم. برای مثال آریا کئوکسر یک بازیکن حرفه ای بازی Fortnite است و با پخش بازی و تولید محتوا در پلتفرم توییچ توانسته ۱۰ هزار فالوور و ۱۴۳ هزار بازدید کننده داشته باشد. او همزمان با تولید محتوای تخصصی خود، در اینستاگرام و یوتیوب هم فعالیت دارد و توانسته کسب درآمد از استریم خود را به ماهانه بیشتر از پنجاه میلیون تومان برساند. نفر بعدی امیر فانتوم، معروف ترین و اولین استریمر رسمی استریمینگ در ایران است. او با بازی DOTA 2 و کسب جوایز بین المللی توانست خود را مشهور کند. بعدها با تولید محتوا در زمینه نقد و بررسی بازی ها و جذب اسپانسر از استریمینگ درآمد زیادی کسب کرد.

کسب درآمد از استریم گیم در سایت آپارات

یکی از پلتفرم های معتبر ایرانی که می توانید با استریمینگ در آن به کسب درآمد برسید، سایت آپارات است. یکی از جذابیت های سایت آپارات اختصاص یک بخش مخصوص به گیم برای علاقه مندان به بازی، گیمرها و استریمر ها است. آپارات گیم راهی برای اشتراک گذاری استریم و محتوا از سوی استریمر ها و کسب درآمد از استریم است. با استفاده از سرویس روبی، حامیان و علاقه مندان به محتوای شما، می توانند از شما حمایت مالی کنند. یکی دیگر از راه های کسب درآمد از استریم گیم در سایت آپارات، فروش حق اشتراک کانال به دنبال کنندگان است. آخرین و سودده ترین راه برای کسب درآمد از استریمینگ در آپارات، پخش تبلیغات در ابتدای ویدیوی اشتراکی است. اگر کاربر شما حداقل 4 ثانیه تبلیغ روی ویدیوی استریم شما را نگاه کند، آپارات شما را در 50 تا 70 درصد از میزان درآمد کسب شده از تبلیغ، مشارکت می دهد.

کسب درآمد از لایو استریم

در سال های اخیر، پخش زنده یا لایو استریم به عنوان یک سرگرمی محبوب و بستری برای به اشتراک گذاری تجربیات در زمان واقعی با مخاطبان در سراسر جهان، ظاهر شده است. آنچه به عنوان راهی برای ارتباط افراد با یکدیگر آغاز شد، اکنون به یک فرصت شغلی پرسود تبدیل شده است. با تلاش و تولید محتوای صحیح، می توان درآمد قابل توجهی از لایو استریم به دست آورد.

در آخر

لایو استریم به معنای پخش زنده و برقراری ارتباط به صورت همزمان با مخاطبان است. این فرایند به شما این امکان را می ‌دهد تا محتوای صوتی و تصویری را در زمان واقعی با دیگران به اشتراک بگذارید. می ‌توانید از ابزارها و پلتفرم‌های مختلف برای لایو استریم استفاده کنید، مانند شبکه‌ های اجتماعی، سایت های استریمینگ و غیره.

کسب درآمد از استریم برای بسیاری از افراد در دنیای دیجیتال مدرن به یک انتخاب شغلی مناسب تبدیل شده است. از طریق جذب مخاطبان و تعامل با بینندگان، فرصت‌های کسب درآمد برای استریمرها به وجود می آید. به معنای دیگر استریمر ها می توانند از طریق دریافت حق اشتراک‌، کمک‌های مالی، دونیت، همکاری‌ با برندها، تبلیغات و بازاریابی تاثیرگذار از محتوای خود درآمد خوبی کسب کنند. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که موفقیت در این زمینه مستلزم پشتکار، محتوای با کیفیت و سازگاری با روندها و الگوریتم ها در حال تغییر پلتفرم های مختلف است. بنابراین با اشتراک گذاری محتوای جذاب در هر زمینه ای می ‌توان یک شغل سودآور به دست آورد.