بسیاری از ما گمان می‌کنیم کسب درآمد دلاری از یوتیوب آسان است. اگر خلاقیت داشته باشید و مداومت به خرج دهید، همین گونه خواهد بود؛ با این حال درآمدزایی از این پلتفرم، نیازمند رعایت کردن یک‌سری از نکات است. در این مقاله به بررسی کامل شرایط درآمدزایی از یوتیوب، نحوه ساخت اکانت، شیوه پرداخت‌ها و دسترسی به درآمد واریزی می‌پردازیم. همچنین نکات مهمی مورد بررسی قرار می‌گیرد که باید آنها را برای موفق شدن در این حوزه در نظر داشته باشید. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

فهرست عناوین:

راهنمای کامل کسب درآمد دلاری از یوتیوب

برای اینکه از پلتفرم یوتیوب درآمدزایی کنید، باید ابتدا پروگرم همکاری با یوتیوب را که با نام YouTube Partner Program شناخته می‌شود، بپذیرید. در واقع تنها کانال‌هایی می‌توانند از یوتیوب کسب درآمد کنند که از خط‌مشی این مجموعه پیروی کنند. به طور کلی یوتیوب از طریق یک سری از فعالیت‌ها به شما دستمزد دلاری می‌دهد. در ادامه این فعالیت‌ها را کرده‌ایم:

درآمد از طریق تبلیغات‌

یکی از متداول‌ترین روش‌های کسب درآمد از یوتیوب تبلیغات است. در واقع سابسکرایبر‌ها یا دنبال‌کنندگان چنل یوتیوب شما با خرید از محصولاتی که در ویدئوهایتان تبلیغ می‌کنید بخشی از هزینه آن را نیز به حساب شما واریز می‌کنند. علاوه بر این پخش تبلیغات ویدئویی در فواصل مختلف ویدئو شما روش دیگری برای کسب درآمد است.

درآمد از طریق یوتیوب پریمیوم

بخشی از هزینه اشتراک پریمیوم را شما بسته به استفاده سابسکرایبرهایتان دریافت می‌کنید. به میزان تماشای محتوای ارائه شده درآمد شما افزایش خواهد یافت.

عضویت در کانال

سابسکرایبر‌های شما می‌توانند در ازای دسترسی به خدمات ویژه مثلاً تماشای ویدئوهای اختصاصی به صورت ماهانه هزینه‌ای را پرداخت کنند.

سوپر چت و سوپر استیکرها

گاهی اوقات طرفداران شما برای اینکه بتوانند از پیام‌ها یا تصاویر متحرک در جریان چت زنده استفاده کنند باید پول پرداخت کنند.

هدیه هواداران

گاهی اوقات سابسکرایبر‌ها در ازای تماشای یک ویدئوی سرگرم‌کننده یا دریافت یک پیام از طرف شما در قسمت نظرات یا پاسخ‌گویی هنگام پخش زنده، می‌توانند هدیه‌ای را به صورت آنلاین پرداخت کنند.

ساخت اکانت یوتیوب

برای ایجاد یک حساب کاربری در یوتیوب باید به سایت این مجموعه، یعنی آدرس اینترنتی YouTube.com بروید.. در این صفحه باید روی دکمه ورود به سیستم یا Sign In  که در قسمت سمت راست بالای صفحه وب قرار دارد کلیک کنید. سپس وارد صفحه بعدی می‌شوید.

در مرحله بعد روی لینک Create Account کلیک کنید. در این قسمت باید اطلاعات مورد نیاز را پر کنید. اطلاعات اساسی برای ایجاد یک حساب کاربری یوتیوب شامل نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل فعلی، رمز عبور بیش از ۸ کاراکتر، تاریخ تولد و جنسیت می‌شود.

یک قسمت نیز برای وارد کردن شماره تلفن همراه در نظر گرفته شده است. البته ارائه شماره تلفن برای ایجاد اکانت یوتیوب الزامی نیست؛ با این حال برای رعایت نکات ایمنی بهتر است این قسمت را نیز پر کنید.

با توجه به اینکه کشور ما تحریم است و امکان استفاده از شماره‌های داخلی وجود ندارد می‌توانید از شماره‌های مجازی استفاده کنید. استفاده از شماره تلفن کمک می‌کند که در صورت فراموش کردن رمز عبور یا حمله هکری به سرعت اقدام کنید.

پس از ایجاد یک حساب کاربری می‌توانید به راحتی در کانال‌های مختلف مشترک شوید. همچنین دست شما برای ساخت تعداد نامحدودی از  لیست‌های پخش ویدئویی باز است. می‌توانید در صفحه اختصاصی خود ویدئوهای مختلفی را نیز آپلود کنید.

یوتیوب چگونه به شما پول می‌دهد؟

محاسبه درآمد ارزی شما از یوتیوب، بر مبنای یک‌سری موارد انجام می‌گیرد. در واقع مهم‌ترین عوامل در میزان درآمد شما تعداد بازدیدها و سابسکرایبرها هستند. البته به شرط اینکه ویدئوی شما همه قوانین یوتیوب را رعایت کرده باشد.

در شرایطی که یوتیوب تشخیص دهد ویدئوی شما حاوی محتوای خشونت‌آمیز یا اطلاعات دروغ است، حتی با وجود بازدید میلیونی هیچ درآمدی نخواهید داشت. همچنین باید هنگام کسب درآمد از یوتیوب مالیات آن را به کشور محل اقامت خود بپردازید.

برای مانیتایز کردن پلتفرم یوتیوب خود باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • حداقل ۵۰۰ سابسکرایبر داشته باشید.
  • همچنین باید طی ۹۰ روز گذشته حداقل ۳ ویدئو را به صورت عمومی آپلود کرده باشید.
  • ویدئوهای شما طی یک سال باید حداقل ۳۰۰۰ ساعت تماشا شده باشند، یا اینکه طی ۹۰ روز ۳ میلیون بازدید کوتاه پیدا کنند.

علاوه بر موارد نام برده شده برای هر یک از روش‌های کسب درآمد باید قوانین خاصی را رعایت کنید. این قوانین را در ادامه شرح داده‌ایم.

قواعد کسب درآمد از طریق تبلیغات

اگر می‌خواهید از طریق تبلیغات امکان کسب درآمد دلاری از یوتیوب را پیدا کنید، در قدم اول باید ۱۸ سال داشته باشید یا اینکه قیم قانونی شما بالای ۱۸ سال باشد. همچنین باید مفاد قرارداد مربوطه را بپذیرید. علاوه بر این باید در منطقه‌ای زندگی کنید که پروگرم همکاری با یوتیوب شامل آن شود. محتوای ویدئوهای شما نیز مطابق با محتوای شرکت تبلیغ‌کننده باشد.

کسب درآمد از طریق اعضا

در این مورد نیز باید قوانین مربوط به سن، منطقه زندگی و مقررات تجاری یوتیوب را بپذیرید. اما یک نکته مهم این است که ویدئوهای شما برای کودکان ساخته نشده باشند. همچنین موزیک ویدئوها نیز شامل این مورد نمی‌شوند.

عرضه محصولات

اگر می‌خواهید از طریق یوتیوب تولیدات خاص خود را به فروش برسانید، مانند موارد قبلی باید قوانین مربوط به همکاری با یوتیوب را رعایت کنید. در کنار آن مطالب شما نباید هیچ اخطاریه‌ای مبنی بر نفرت‌پراکنی دریافت کرده باشند. برای تبلیغ محصولات دیگران نیز حداقل باید ۲۰ هزار مشترک داشته باشید و در ایالات متحده ساکن باشید. کانال شما نباید یک کانال موسیقی یا پخش برنامه‌های مربوط به کودکان باشد.

قوانین پرداخت هزینه سوپر چت و سوپر استیکر

علاوه بر رعایت قوانین اولیه، باید در منطقه‌ای زندگی کنید که مخاطبان شما به این موارد در دسترس باشد. همچنین باید مفاد عرضه محصول تجاری را پذیرفته باشید.

مقررات کسب درآمد از طریق طرفداری

در قدم اول، این گزینه باید برای کشور یا منطقه زندگی شما در دسترس باشد. علاوه بر این باید همه مقررات اولیه یوتیوب را پذیرفته باشید. در این مورد نیز نمی‌توانید با راه‌اندازی یک کانال موسیقی درآمد کسب کنید.

قوانین پرداخت هزینه‌های یوتیوب پریمیوم

در کنار پذیرش مفاد قراردادهای یوتیوب، باید محتوایی ایجاد کنید که مشترکین یوتیوب پریمیوم آن را تماشا کنند.

چگونه یک یوتیوبر حرفه‌ای شویم؟

برای اینکه یک یوتیوبر حرفه‌ای شوید و به کسب درآمد ارزی از یوتیوب برسید، می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. اگرچه دنیای یوتیوب به شدت رقابتی است و برای پیشرفت در این فضا لازم است وقت و انرژی زیادی صرف کنید با این حال می‌توانید پس از مدتی درآمد بسیار بالایی را از این فضا کسب کنید.

در ادامه راهکارهای ارائه شده است که با استفاده از آنها می‌توانید یک یوتیوبر حرفه‌ای شوید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

صرف اینکه توانمندی خاصی دارید یا خلاقیت شما در ایجاد محتوای سرگرم‌کننده بالاست دلیل نمی‌شود که به سرعت به یک یوتیوبر موفق تبدیل شوید؛ بلکه لازم است از قبل در خصوص پیشرفت خود برنامه‌ریزی جامعی داشته باشید.

در این مسیر می‌توانید علایق خود را در اولویت قرار دهید و محتوایی تولید کنید که برای خودتان نیز جذاب است. با این حال لازم است از بررسی رقبا از آنها الهام بگیرید.

محتوایی تولید کنید که برای خودتان جذاب است

این کار کمک می‌کند به راحتی وضعیت خود و سایرین را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین در مرحله برنامه‌ریزی باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و تعیین کنید که دقیقاً چگونه می‌توانید به این افراد محتوای ویدئویی را ارائه دهید که آنها را بیشتر جذب کند.

برندسازی کنید

با برندینگ کانال خود می‌توانید فعالیت‌هایتان را گسترش دهید و خود را از سایر چنل‌های رقیب متمایز کنید. همه یوتیوبرهای معروف برند شخصی خود را دارند. برخی از آنها اقدامات بسیار ساده‌ای انجام می‌دهند و برخی دیگر فعالیت‌های عجیب و غریبی دارند. با این حال این شما هستید که تعیین می‌کنید برند شخصی‌تان چگونه باشد.

برنامه زمان‌بندی محتوا تهیه کنید

اینکه کار شما کاملاً منعطف است، نباید باعث شود که به آن به چشم یک کسب و کار حرفه‌ای نگاه نکنید. در واقع حتی خلاقانه‌ترین ایده‌ها بدون برنامه‌ریزی صحیح شکوفا نمی‌شوند؛ بنابراین قبل از شروع کار خود یک برنامه‌ریزی دقیق از زمان‌بندی ارائه محتوای مد نظر خود داشته باشید.

تجهیزات مناسب خریداری کنید

بسیاری از یوتیوبرهای معروف کار خود را تنها با یک دوربین گوشی همراه آغاز کرده‌اند. داشتن ابزارهای ابتدایی برای شروع کار کافی است، اما هرچه پیشرفت می‌کنید باید وسایل حرفه‌ای‌تری نیز خریداری کنید. در نظر داشته باشید که شاید لازم باشد برای خرید یک دوربین حرفه‌ای، سه‌پایه، میکروفون، وسایل نورپردازی، وسایل پس زمینه و دکور مبلغی را کنار بگذارید.

سئوی یوتیوب را مطالعه و رعایت کنید

یوتیوب مبتنی بر یک موتور جستجو است. از این رو کاربران آن برای پیدا کردن موضوع یا سازنده محتوا از کلید واژه‌های خاصی استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید که به کسب درآمد دلاری از یوتیوب برسید همانگونه که در مقاله x گفتیم لازم است تکنیک‌های سئوی آن را به خوبی یاد بگیرید.

این کار کمک می‌کند علاقه‌مندان دسترسی سریع‌تر و ساده‌تری به محتوای شما داشته باشند. همچنین ویدئوهای شما بر مبنای الگوریتم‌های یوتیوب به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود. در یک‌کلام می‌توان گفت بدون سئوی ویدئوهای خود شانسی برای وایرال شدن ندارید.

بدون سئو شانسی برای وایرال شدن ندارید

به منظور بهره‌برداری بهینه از فرصت‌های موجود در پلتفرم یوتیوب، نیازمند به‌روز بودن با الگوریتم‌ها و تغییرات روز به روز آن هستید. به‌طور مثال، بهینه‌سازی عناوین و توضیحات ویدئوهایتان با کلمات کلیدی مرتبط و جذاب، ترتیب مناسب برچسب‌ها، استفاده از تگ‌های مناسب و نوشتن توضیحات دقیق و جذاب، همگی به بهبود قابلیت دسترسی و جذب توجه کاربران کمک می‌کنند.

ادیت ویدئوها را جدی بگیرید

زیبایی‌های بصری نقش مهمی در دیده شدن ویدئوهای مختلف دارند. ممکن است در ابتدای کار مجبور باشید ویدئوهایتان را خودتان ادیت کنید. با این حال پس از مدتی لازم است از یک شخص حرفه‌ای کمک بگیرید.

شجاعت داشته باشید

زمانی که احساس کردید ویدئویی که ساخته‌اید به اندازه کافی راضی‌کننده است، آن را منتشر کنید. پس از آزمون‌وخطا می‌توانید در تولید محتوای ویدئویی خود نکات کاربردی را شناسایی و رعایت کرده و سابسکرایبرهای بیشتری را جذب کانال خود کنید.

تبلیغ کنید

می‌توانید کانال یوتیوب خود را در سایر پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام یا فیس‌بوک تبلیغ کنید. این کار کمک می‌کند افراد بیشتری وارد صفحه شما شوند. همچنین می‌توانید یک وب‌سایت مستقل بسازید. به طور خلاصه هرچه کار خود را بیشتر گسترش دهید، احتمالاً ویدئوهای شما توسط الگوریتم‌های یوتیوب بیشتر ساجست می‌شوند.

فعالیت مداوم

باید به طور مداوم در کانال خود فعالیت داشته باشید، به سوالات کاربران پاسخ دهید و از نظرات آنها تشکر کنید. فعالیت مداوم باعث می‌شود یک کانال شانس بیشتری برای جذب بازدید‌کننده داشته باشد. همچنین به مرور درآمد شما را افزایش خواهد داد.

از تجزیه و تحلیل‌های یوتیوب استفاده کنید

در مسیر کسب درآمد دلاری از یوتیوب، استفاده از تجزیه و تحلیل‌های این پلتفرم به شکل قابل‌توجهی کارآمد است. می‌توانید در این قسمت ببینید دقیقاً چه کسانی ویدئوهای شما را تماشا می‌کنند؟ کجا زندگی می‌کنند؟ و برای افزایش بازدید خود لازم است چه نکاتی را مدنظر قرار دهید؟

ویدئوهای آموزشی تولید کنید

با توجه به گستردگی دامنه حرفه‌ها و توانمندی‌های افراد، پیدا کردن موضوع برای ویدئوهای آموزشی بسیار آسان است. فقط کافی است برای ساخت این ویدئوها کمی خلاقیت داشته باشید، تا بتوانید به راحتی مخاطبانی را از سراسر جهان جذب کانال خود کنید.

ویدئوهای نقد و بررسی بسازید

در حال حاضر منتقدان بسیاری در حوزه‌هایی مانند محصولات آنلاین، آرایش و فشن، سفر، بازی و… به نقد و بررسی می‌پردازند. برای تولید ویدئوهای نقد و بررسی لازم است اطلاعات خود را به طور خاص بالا ببرید و با زبان ساده نکات مهم را بازگو کنید.

تلاش کنید ویدئوهای شما تا حد ممکن خلاصه و کاربردی باشد. ویدئوهای شما باید به گونه‌ای باشند که مخاطب بعد از بازدید از آنها بتواند در خصوص یک محصول یا هر چیزی دیگری دست به انتخاب بزند.

ویدئوهای طنز بسازید

در حال حاضر ویدئوهای طنز یوتیوب مخاطبان بسیاری دارند. برای ساخت ویدئوهای طنز نیاز به خلاقیت زیادی دارید. همچنین لازم است از مسائل روز جامعه به خوبی آگاهی داشته باشید. دایره واژگان گسترده، دقت نظر، نکته‌سنجی، دقیق شدن بر رفتار دیگران و استفاده از ادیت‌های پیشرفته نقش مهمی در وایرال شدن ویدئوهای طنز دارند.

قانون کپی‌رایت در یوتیوب چگونه است؟

یوتیوب نسبت به قوانین کپی‌رایت بسیار سختگیر است. در واقع با رعایت نکردن این قوانین و تکرار اخطارها ممکن است برای همیشه کانال خود را از دست بدهید.

بنابر این قانون، نمی‌توانید محتوای شخص دیگری را بدزدید و آن را مجدد به عنوان ویدئوی شخصی خود آپلود کنید. همچنین نمی‌توانید بخش‌هایی از سایر ویدئوهای یوتیوب را بدون مجوز یا کسب اجازه منتشر کنید.

هر چیزی که خودتان آن را نساخته‌اید شامل قانون کپی‌رایت است. موسیقی، کلیپ‌های فیلم و نمایش، محتوای ویدئویی دیگران و حتی عکس‌هایی که در ویدئوهای خود به کار می‌برید باید مجوز استفاده داشته باشند.

قبل از انتشار ویدئو، مجوز بگیرید.

برای کسب درآمد دلاری از یوتیوب با گوشی می‌توانید از آهنگ‌های بدون حق امتیازی که در لایبرری صوتی یوتیوب موجود هستند استفاده کنید. همچنین سایت‌های آنلاین زیادی وجود دارند که می‌توانید در آنها موزیک‌های بدون کپی‌رایت را پیدا کرده و آنها را به صورت رایگان دانلود کنید.

کسب درآمد از طریق گوگل ادسنس  Google AdSense

برای درآمدزایی از گوگل ادسنس یوتیوب، ابتدا باید هزار مشترک داشته باشید. مشترکین شما باید سرجمع یک سال ویدئوهای شما را حداقل به مدت ۴۰۰۰ ساعت تماشا کنند.

یوتیوبرها با استفاده از گوگل ادسنس به ازای هر بازدید ۱ تا ۳ سنت درآمد کسب می‌کنند. البته با افزایش بازدیدها این میزان افزایش می‌یابد.

بهترین و پول‌سازترین یوتیوبرهای ایرانی در سال ۱۴۰۲

در حال حاضر یوتیوبرهای ایرانی بسیاری در پلتفرم یوتیوب فعالیت می‌کنند و از این طریق درآمد دلاری بسیار بالایی به دست می‌آورند. یوتیوبرهایی که در ادامه نام برده شده‌اند در سال ۱۴۰۲ میانگین 100000 تا 500000 دلار درآمد داشته‌اند.

دامنه فعالیت یوتیوبرهای ایرانی کاملاً گسترده است. برخی از آنها با استریم کردن درآمد کسب می‌کنند و برخی نیز با تولید محتوای طنز، معمایی، آموزشی و غیره به کسب درآمد ارزی از یوتیوب می‌پردازند.

به طور کلی به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید از تبلیغات پخش شده در ویدئوهای یوتیوب، بین ۱ تا ۳ دلار به حساب این افراد واریز می‌شود. در ادامه بهترین و پول‌سازترین یوتیوبرهای ایرانی در سال 1402 را معرفی کرده‌ایم.

  • پوتک
  • میا پلیز
  • آریا کئوکسر
  • کیودیپای
  • فرشاد سایلنت
  • اسکیل وید
  • تاکسیگل
  • امیر فانتوم
  • آی پرشین ۰۲۱
  • آی نیلوفر
  • باگمازل
  • هایزنبرگ
  • دارک ال ۹۲
  • خوتن
  • آروین شو
  • سرنا امینی
  • مدگل

نحوه دریافت و تسویه حساب با یوتیوب از ایران

برای کسب درآمد دلاری از یوتیوب، باید به ویزاکارت یا مسترکارت دسترسی داشته باشید. یا اینکه یک حساب ارزی معتبر داشته باشید. متأسفانه به دلیل تحریم بودن ایران دسترسی مستقیم به درآمد یوتیوب ممکن نیست.

از این رو باید از روش‌های جایگزین استفاده کنید. گاهی اوقات برخی از شرکت‌های واسطه به شما پیشنهاد می‌کنند که با کسر مبلغی از درآمد شما این پول را به حسابتان واریز کنند؛ با این حال توصیه می‌شود این کار را انجام ندهید. زیرا صاحب شماره حساب در واقع صاحب اکانت شما نیز محسوب می‌شود.

نقد کردن درآمد از یوتیوب با استفاده از حساب پی‌پل

می‌توانید با استفاده از حساب دلاری پی پل، درآمد ارزی خود از یوتیوب را به ریال تبدیل کنید. برای این کار ابتدا لازم است یک حساب پی پل بسازید و پس از مرحله احراز هویت، اطلاعات آن را در اکانت یوتیوب خود وارد کنید. پس از اینکه مبلغ درآمد شما به این حساب واریز شد، می‌توانید مبلغ واریزی را با کسب کارمزد پی پال به ریال تبدیل کنید.

جمع‌بندی

برای بسیاری از افراد کسب درآمد دلاری از یوتیوب یک شغل رؤیایی است؛ زیرا در عین حال که می‌توانند هنگام کار کردن یک زمان سرگرم‌کننده را سپری کنند، می‌توانند با کمترین ابزارها و به صورت فریلنسر به درآمد بالایی نیز کسب کنند. با این حال تبدیل شدن به یک یوتیوبر حرفه‌ای به این آسانی‌ها نیست. از این رو در این مقاله به بررسی روش‌های کسب درآمد از این پلتفرم پرداختیم. همچنین توضیح دادیم که هنگام کار با یوتیوب چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم به این نوع درآمدزایی علاقه دارید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.