شرکت‌های هوش مصنوعی مانند OpenAI و Adobe تعهد داده‌اند که در مقابل ادعاهای حقوق مالکیت فکری، از مشتریان خود دفاع خواهند کرد. به بیان ساده تر، OpenAI تعهد داده که در صورت مواجهه با ادعاهای حقوق مالکیت فکری (مانند ادعاهای حق تألیف) مرتبط با استفاده کاربران از خدمات و ابزارهای هوش مصنوعی خود، مشتریان را حمایت کند و هزینه‌های مربوط به دفاع قانونی را بپردازد. لذا بدون نگرانی از حق تالیف می توانید از این هوش مصنوعی استفاده کنید.

سخنرانی سم آلتمن در کنفرانس توسعه دهندگان

مدیر عامل OpenAI، سم آلتمن در کنفرانس توسعه دهندگان یک سخنرانی 45 دقیقه ای داشت، سیر حق تالیف هم یکی از موضوعاتی بود که سم آلتمن در کنفرانس مطرح کرد اما متاسفانه به آن توجهی نشد و خبر ساخت چت بات سفارشی gpt در چت جی پی تی 4  و  اضافه کردن قابلیت های جدید به چت جی پی تی 4 در رقابت با سایر شرکت های هوش مصنوعی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. اما با توجه به اهمیت این موضوع و نگرانی‌هایی که وجود دارد، بهتر است به طور دقیق به آن پرداخته شود.

سم آلتمن مجموعه‌ای از حفاظت‌های قانونی به نام سیر حق تالیف را معرفی کرد. در ادامه معرفی آلتمن توضیح داد که: “ما از مشتریان خود دفاع خواهیم کرد و هزینه‌های پرداخت شده در صورت مواجهه با ادعاهای حق تألیف را پرداخت خواهیم کرد”

جواب قانع کننده سم آلتمن در مورد “سیر حق تالیف”

خبرنگاران سوالی را از آلتمن پرسیدند که چرا OpenAI با قاطعیت میگوید که از حقوق مالکیت فکری مشتریان حمایت قانونی می کند، به ویژه با اینکه اقدامات قضایی مرتبط با حق تألیف از سوی نویسندگان، شرکت‌های موسیقی و کمدینان در سیلیکون‌ولی به عنوان شرکت‌های فناوری از محتواهای وب برای آموزش چت‌بات‌ها و خدمات تولید تصویر استفاده می‌کنند. آلتمن گفت: “ما به روش خود بسیار اطمینان داریم، اما می‌خواهیم این اطمینان را با توسعه‌دهندگان به اشتراک بگذاریم.”

در ادامه یکی از خبرنگاران از او پرسید آیا هزینه ای برای دعوای هر حق تالیف پرداخت می کنید؟ و سم آلتمن خیلی کوتاه پاسخ داد: “بله”

کدام شرکت های هوش مصنوعی از کاربران خود دفاع می کنند؟

با وجود اینکه چت جی پی تی توانسته بود کاربران زیادی را به خود جذب کند اما در بازی حمایت قانونی دیر عمل کرد و توقع می رفت مانند Adobe  و مایکروسافت زودتر به فکر حفاظت از حقوق مالکیت فکری باشد. در ماه ژوئن شرکت ادوبی اعلام کرد که از مشتریان خود در برابر ادعاهای حقوق مالکیت فکری محافظت خواهد کرد و اگر کاربری از موتور تصویری هوش مصنوعی یعنی Firefly استفاده کند و به مشکل بخورد، تحت حمایت ادوبی است.

مایکروسافت هم در سپتامبر، تعهد حق تألیف عرضه Copilot در ویندوز 11، به پرداخت تسویه حساب برای مشتریانی که به دلیل استفاده یا توزیع مواد تولید شده توسط هوش مصنوعی در نرم‌افزارهایی مانند ویندوز، ورد، پاورپوینت و کد-تولید کننده‌اش گیت‌هاب کوپیلوت مورد دعوا قرار گیرند، پیش رفت.

همچنین، در ماه گذشته گوگل هم پستی را منتشر کرد و اعلام کرد از حقوق مالکیت فکری در استفاده از خدمات هوش مصنوعی خود حفاظت می کند.

چه کسانی تحت حفاظت حقوق مالکیت فکری هستند؟

به نظر می‌رسد ابتدا OpenAI این سیاست را تنها برای کاربرانی که از ChatGPT Enterpris استفاده می‌کنند و هزینه می‌پردازند، اعمال کند، کاربرانی که از خدمات رایگان استفاده می‌کنند اگر به مشکل برخورد کردند، این حفاظت ها برای آن‌ها اعمال نخواهد شد.

برای مثال فرض کنید از خدمات رایگان هوش مصنوعی استفاده کردید و یک آثار هنری مشابه با تصویر میکی موس ایجاد کردید، سپس آن را روی تابلو تبلیغاتی قرار دادید؛ در اینصورت اگر با دیزنی به مشکل بر بخورید، OpenAI از شما دفاع نمی کند.