بعد از اینکه قانون بازارهای دیجیتال DMA تصویب شد، اتحادیه ی اروپا، اپل را تحت فشار قرار داد تا سایدلود ( بارگیری جانبی) اپلیکیشون های آیفون را امکان پذیر کند. تا کنون کاربران آیفون فقط می توانستند از اپ استور، اپلیکیشن های مورد نظر خود را دانلود کنند، اما از این به بعد می توانند خارج از اپ استور برنامه را دانلود کنند.

وب‌سایت 9to5Mac شواهدی را در کد نسخه ی بتا آی او آس پیدا کرده که نشان می دهد اپل «واقعاً به سمت فعال‌سازی سایدلود در دستگاه‌های مبتنی‌بر iOS حرکت می‌کند.»

کارشناسان 9to5Mac با تجزیه و تحلیل API متوجه شدند که سایر اپلیکیشن ها قادرند افزونه های اختصاصی به فرم Managed App Distribution طراحی کنند. بررسی های بیشتری صورت گرفت که نشان داد این API سیستم ویژه ای دارد که به اپلیکیشن های غیر اختصاصی اپل اجازه نصب اپلیکیشن های دیگر را می دهد. توسعه دهندگان با وجود چنین قابلیتی می توانند فروشگاه اختصاصی بسازند.

API قادر است تشخیص دهد که اپلیکیشن ها با مدل خاص از آیفون های اپل یا نسخه‌ای ویژه از سیستم عامل آی او اس سازگاری دارند یا نه. این همان کاری است که اپ استور اپل هم‌اکنون انجام می‌دهد.

طبق گفته 9to5Mac، احتمالا این ویژگی اپل تنها در برخی از کشورهای خاص محدود شود؛ چندماه پیش شایعاتی در این باره به گوش رسید که اپل قرار است قابلیت “ساید لود” را در اروپا فعال کند.

گفتنی است اپل با این قانون اروپا مخالف است و تمام تلاشش را می کند تا جلوی اضافه شدن iOS را بگیرد و می خواهد نسبت به آن اعتراض کند.  با این وجود طبق قوانین اروپا اپل اجازه دارد تا مارس 2024 قابلیت سایدلود را به آیفون اضافه کند.