Runway که قبلا با مدل هوش مصنوعی تبدیل تصویر به ویدیو شناخته شده بود، به تازگی اعلام کرده که به پیشرفت بزرگ دیگری دست پیدا کرده است. Runway مدل هوش مصنوعی Gen-2  را عرضه کرد که یکی از بهترین سایت ها برای ساخت ویدیو با هوش مصنوعی است و با قابلیت‌های جذابی که دارد توانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند. اکنون Runway در حال کار بر روی راه اندازی “مدل‌های جهانی عمومی” است که قابلیت درک محیط های گسترده و تعاملات درونی را دارد.

معرفی مدل جدید هوش مصنوعی Runway

Runway در وبسایت خود در مورد این هوش مصنوعی توضیحاتی را منتشر کرده و در شرح این توضیحات آمده که یک نمایش داخلی از محیط را به وجود می آورد و از آن برای تصویر سازی وقایع آینده در آن محیط استفاده می کند. Runway تا کنون تحقیقات در زمینه مدل‌ها جهانی را در محدوده ها و محیط‌های کنترل شده انجام داده بود اما الان در سطح وسیع تری آن را پیاده سازی می کند. هدف از ارائه مدل های جهانی عمومی این است که وضعیت‌ها و تعاملات گسترده را در دنیای واقعی نمایش دهد و یا شبیه سازی کند.

Runway گفته Gen-2 نسخه اولیه و محدودی از مدل جهانی عمومی است و قابلیت تولید ویدیوهای کوتاه و واقع گرایانه را دارد و درکی از فیزیک و حرکت پیدا کرده؛ اما هنوز این مدل از هوش مصنوعی قابلیت های محدودی دارد مثلا نمی تواند حرکات پیچیده دوربین و اشیا را درک کند.

این استارتاپ برای ساخت مدل جهانی عمومی چندین چالش تحقیقاتی باز داشته و در حال بررسی آن‌ها است. چالش هایی که Runway با آن ها روبرو است تولید نقشه های سازگار از محیط و قابلیت مسیریابی و تعامل در آن محیط است. این مدل هوش مصنوعی باید دینامینک جهان و دینامیک ساکنان را درک کند و رفتار انسانی را نیز بررسی کنند.