با رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مشاغل زیادی ایجاد شده‌اند. یکی از مشاغل اینترنتی مهم و سودآور، اینفلوئنسری است. اینفلوئنسرها افراد تأثیرگذاری در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی هستند و دنبال‌کنندگان فراوانی دارند. در نتیجه می‌توانند افراد زیادی را متقاعد به خرید یا استفاده از خدمات برند خاصی بکنند و در ازای این کار هم هزینه‌ای دریافت کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه کسب درآمد از طریق اینفلوئنسری بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

فهرست عناوین:

اینفلوئنسر کیست؟
تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر چیست؟
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
راه‌های کسب درآمد دلاری و میلیونی با اینفلوئنسری
تبلیغات اینفلوئنسری سوشال مدیا
در کجا اینفلوئنسر بشیم بهتر است؟
سخن نهایی

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر (Influencer) فردی است که در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان قابل‌توجهی دارد و می‌تواند بر نظرات، رفتارها و تصمیمات خرید و انتخاب دنبال‌کنندگان خود تأثیر بگذارد. این افراد اغلب محتوایی مرتبط با یک حوزه خاص مانند مد، تناسب اندام، سفر یا سبک زندگی را تولید می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند و در زمینه‌های مربوطه خود متخصص یا صاحب‌نظر هستند.

اینفلوئنسرها از طریق محتوای ثابت و معتبر خود، مخاطبان وفاداری دور خود جمع می‌کنند و با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنند. آنها از پلتفرم‌های خود برای تبلیغ محصولات، خدمات یا برندهایی که به خدمات و محصولات آن‌ها باور دارند، بهره می‌برند و اغلب از طریق مشارکت، حمایت مالی یا همکاری این کار را انجام می‌دهند. از آنجایی که اینفلوئنسرها قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید دنبال‌کنندگان خود را دارند، کسب و کارها و برندها اغلب به دنبال شراکت با آنها هستند تا به طور مؤثر به مخاطبان هدف خود دست یابند.

اینفلوئنسرها را می‌توان در پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک و توییتر یافت. آنها از حضور آنلاین خود برای ایجاد جوامع و تعامل با دنبال‌کنندگان خود از طریق نظرات، پیام‌های مستقیم و جلسات زنده استفاده می‌کنند.

تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر چیست؟

همان طور که در مقاله بلاگر کیست؟ توضیح دادیم، بلاگر فردی است که سعی دارد محتوایی را به صورت تخصصی آموزش دهد یا دنبال کند و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که تفاوت اینفلوئنسر و بلاگر چیست؟ تفاوت اصلی بین اینفلوئنسر و بلاگر در تمرکز اصلی و هدف کلی آنها در یک پلتفرم است.

هدف یک اینفلوئنسر معمولاً استفاده از تخصص و نفوذش در یک حوزه خاص است. او با این روش فالوورهای زیادی جمع می‌کند. آنها اغلب با برندها و مشاغل برای تبلیغ محصولات یا خدمات همکاری می‌کنند. اینفلوئنسرها معمولاً تعداد زیادی فالوور دارند و بر تولید محتوایی تمرکز می‌کنند که با مخاطبان هدفشان همسو است. سپس خدمات و محصولاتی را تبلیغ می‌کنند که به محتوای تولیدی آنها ربط دارد.

از طرف دیگر، یک بلاگر که به عنوان اینستابلاگر یا اینفلوئنسر - بلاگر نیز شناخته می‌شود، در درجه اول بر ایجاد محتوای جذاب و باکیفیت در قالب پست‌های وبلاگ یا داستان‌های شخصی تمرکز می‌کند. در حالی که ممکن است حتی با برندها همکاری داشته باشند، محتوای آنها عمدتاً توسط تجربیات شخصی، نظرات یا داستان‌های زندگی روزمره آنها هدایت می‌شود

در درجه اول ایجاد محتوای جذاب و باکیفیت در قالب پست یا استوری اهمیت دارد.

وبلاگ‌نویسان اغلب بینش، دانش یا تخصص خود را در مورد موضوعات موردعلاقه خود به اشتراک می‌گذارند و جامعه ای وفادار از دنبال‌کنندگان ایجاد می‌کنند که با محتوای آنها ارتباط برقرار می‌کنند و با آن درگیر هستند.

به طور خلاصه، اینفلوئنسرها اغلب بر تبلیغات خاص و همکاری با برند متمرکز هستند، در حالی که بلاگرها بر ایجاد محتوای شخصی‌تر، قابل لمس‌تر و تمرکز بر به اشتراک‌گذاری داستان‌ها یا بینش‌ها تأکید می‌کنند. با این حال، گاهی اوقات یک اینفلوئنسر و یک بلاگر می‌توانند همپوشانی داشته باشد، زیرا بسیاری از کاربران ممکن است به طور هم‌زمان در هر دو حوزه فعالیت کنند. به صورت کلی می‌توان تفاوت‌ها را در موارد زیر عنوان کرد:

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی اینفلوئنسر نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن برندها با افراد با نفوذی که به عنوان اینفلوئنسر شناخته می‌شوند، همکاری می‌کنند تا محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان هدف خود معرفی کنند. از آنجایی که اینفلوئنسرها فالوورهای زیادی دارند، می‌توانند در زمینه خرید به آنها توصیه‌هایی ارائه دهند و توانایی متقاعد کردن دنبال‌کنندگان خود را دارند. همکاری بین برندها و اینفلوئنسرها می‌تواند شامل محتوای حمایت شده، توضیح محصول، تأیید برند یا بازاریابی وابسته باشد. در اینفلوئنسر مارکتینگ از اعتماد و اعتبار اینفلوئنسرها استفاده می‌شود تا دید مثبتی نسبت به برند ایجاد شود.

راه‌های کسب درآمد دلاری و میلیونی با اینفلوئنسری

اینفلوئنسرها می‌توانند از طریق روش‌های مختلف درآمد کسب کنند. حتی درآمد دلاری و میلیونی داشته باشند. مهم‌ترین نکته این است که تلاش مداوم وجود داشته باشد و کیفیت محتوا بسیار بالا باشد تا دنبال‌کنندگان افزایش پیدا کنند و به فرد وفادار بمانند. پس از آن می‌توان کسب درآمد را شروع کرد و آن را افزایش داد. در این بخش راه‌های کسب درآمد دلاری و میلیونی با اینفلوئنسری را می‌آوریم.

1. پست‌های حمایت‌شده

برندها می‌توانند به اینفلوئنسرها پول بدهند تا محتوایی را با محصولات یا خدمات آن‌ها ایجاد کنند و آن‌ها را برای دنبال‌کنندگان خود تبلیغ کنند. این امر می‌تواند به صورت پست‌های اینستاگرام، ویدئوهای یوتیوب، پست‌های وبلاگ و غیره باشد. اینفلوئنسر نام تجاری را ذکر می‌کند، محصول را به نمایش می‌گذارد و یک کد تخفیف منحصر به فرد یا لینک خرید را برای افزایش فروش ارائه می‌دهد. سپس مخاطبان خود را دعوت به خرید و استفاده از فرصت ویژه می‌کند.

2. همکاری‌های برند

اینفلوئنسرها می‌توانند با برندها در کمپین‌های خاص یا معرفی محصول همکاری کنند. حتی ممکن است برندها آنان را به عنوان سفیر خود استخدام کنند، محصولاتی با نسخه محدود تنها برای مخاطبان آن اینفلوئنسر ایجاد کنند یا محتوا را به صورت مشترک ایجاد و تولید کنند. به عنوان مثال می‌توانند رویدادهایی را با هم برگزار کنند یا کمپین‌های تبلیغاتی مشترک داشته باشد.

3. افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ نوعی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است که در آن اینفلوئنسرها محصولات یا خدمات را از طریق لینک‌های ردیابی سفارشی تبلیغ می‌کنند و برای هر فروش پورسانت دریافت می‌کنند. این مدل از همکاری به اینفلوئنسرها اجازه می‌دهد تا با توصیه محصولات به مخاطبان خود درآمد کسب کنند.

از سوی دیگر، همکاری با اینفلوئنسرها به منظور تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات هم انجام می‌شود. این رویکرد به جای اینکه صرفاً مبتنی بر کمیسیون باشد، اغلب شامل مشارکت یا همکاری حمایتی است که در آن اینفلوئنسرها ابتدا هزینه‌ای را دریافت می‌کنند و محصولات را تبلیغ می‌کنند. آنها تضمین می‌کنند که فروش برند بالا خواهد رفت.

4. ایجاد محتوای حمایت شده

همچنین برندها و اینفلوئنسرها می‌توانند با هم همکاری می‌کنند و باهم محتوا تولید کنند. اینفلوئنسرها می‌توانند برای برندها محتوا تولید کنند. این محتوا می‌تواند شامل پست، فیلم، استوری و… شود. خلاقیت و نفوذ اینفلوئنسر می‌تواند به برند کمک کند تا با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کند.

5. بررسی و تأیید محصول

اینفلوئنسرها می‌توانند با بررسی محصولات یا خدمات و ارائه نظرات صادقانه خود در مورد آنها، درآمد کسب کنند. برندها ممکن است برای این بررسی‌ها پول بپردازند یا محصولات یا خدمات رایگان را در ازای نمایش و بازخورد ارائه دهند.

6. شرکت در رویدادها

اینفلوئنسرها را می‌توان برای سخنرانی در کنفرانس‌ها و میزبانی رویدادها دعوت کرد. آنها می‌توانند از حضور خود در مراسم مختلف محتوا تولید کنند و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند.

7. تولید کالا

اینفلوئنسرها می‌توانند پس از رشد کردن برند خود را ایجاد کنند و کالاهایی را تولید کنند. آنها همچنین می‌توانند برای طراحی و عرضه محصولات محدود با برندها همکاری کنند. نام اینفلوئنسر در کنار برند، باعث افزایش فروش می‌شود.

به عنوان مثال، یک برند تولید کفش می‌توان یک خط تولید به نام یک اینفلوئنسر داشته باشد. اگر اینفلوئنسر دستی در طراحی کفش داشته باشد، می‌تواند کفش‌های آن خط تولید را طراحی یا دیزاین طراحان را تأیید کند. در این زمینه می‌توان همکاری برند پوما با ریانا و تولید فنتی پوما یا همکاری برند کوچ با سلنا گومز را مثال زد.

8. دوره‌های آنلاین یا کوچینگ

اینفلوئنسرها می‌توانند تخصص خود را با ارائه دوره‌های آنلاین، خدمات کوچینگ یا کارگاه‌های آموزشی به اشتراک بگذارند. آن‌ها می‌توانند محتوای ممتاز ایجاد کنند یا راهنمایی‌های شخصی‌سازی‌شده را به دنبال‌کنندگان خود ارائه دهند و برای انجام آن کارها هزینه‌ای دریافت کنند.

9. سفرهای حمایت شده یا مشارکت در سفر

اینفلوئنسرهای سفر می‌توانند با گروه‌های گردشگری، هتل‌ها، خطوط هوایی یا آژانس‌های مسافرتی برای تبلیغ مقاصد یا خدمات مسافرتی همکاری کنند. آنها ممکن است برای بازدید از مکان‌های خاص، مستندسازی تجربیاتشان و ایجاد محتوایی که مخاطبانشان را برای سفر تشویق می‌کنند، حمایت مالی شوند یا خدمات رایگان دریافت کنند.

10. نوشتن کتاب یا حضور در رسانه‌ها

اینفلوئنسرهای موفق ممکن است این فرصت را داشته باشند که کتاب بنویسند، در مجلات یا روزنامه‌ها نمایش داده شوند یا در برنامه‌های تلویزیونی و پادکست‌ها حضور پیدا کنند. این فرصت‌ها می‌تواند با مزایای مالی و افزایش مخاطب برای اینفلوئنسرها همراه باشد.

تبلیغات اینفلوئنسری سوشال مدیا

همان طور که توضیح دادیم اینفلوئنسرها می‌توانند از راه تبلیغات درآمد زیادی کسب کنند. به عنوان مثال، تبلیغات اینفلوئنسر در اینستاگرام به یک استراتژی بازاریابی محبوب و مؤثر برای برندها تبدیل شده است تا به مخاطبان هدف خود بهتر دست یابند. اینستاگرام یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است که با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه، به یک پلتفرم ضروری برای اینفلوئنسر مارکتینگ تبدیل شده است.

اثربخشی تبلیغات اینفلوئنسر در اینستاگرام یا پلتفرم‌های دیگر مثل یوتیوب و تیک تاک به اعتماد و اعتباری است که اینفلوئنسرها با فالوورهای خود ایجاد کرده‌اند. از آنجایی که اینفلوئنسرها اغلب مخاطبان وفادار و فعالی دارند، توصیه‌ها و تأییدات آن‌ها واقعی و قابل اعتماد تلقی می‌شوند. این امر می‌تواند منجر به افزایش آگاهی از برند، بهبود شناخت برند و نرخ تبدیل بالاتر شود.

مردم به اینفلوئنسرها اعتماد دارند و به توصیه و تاییدات آن‌ها عمل می‌کنند.

زمانی که برندها با اینفلوئنسرها در اینستاگرام، تیک تاک و… همکاری می‌کنند، معمولاً در مورد شرایط شراکت، از جمله نوع محتوا، تعداد پست‌ها، هزینه، و هرگونه الزامات یا دستورالعمل‌هایی که برند ممکن است داشته باشد، مذاکره می‌کنند. این امر تضمین می‌کند که پست Influencer با تصویر برند و اهداف بازاریابی آنها مطابقت داشته باشد. تبلیغات اینفلوئنسرها اشکال مختلفی دارد.

آن‌ها می‌تواند پست‌های نقد و بررسی بگذارند. خود را در حال استفاده از محصول یا خدمات نشان دهند. خدمات و کالاها را نقد کنند و… . برای اندازه‌گیری موفقیت تبلیغات اینفلوئنسرها، برندها اغلب معیارهایی مانند تعامل (لایک، نظرات، اشتراک‌گذاری)، نرخ کلیک، تبدیل‌ها و… را دنبال می‌کنند.

در کجا اینفلوئنسر بشیم بهتر است؟

هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدام پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای اینفلوئنسر شدن بهتر هستند، وجود ندارد، زیرا موفقیت اینفلوئنسر بودن به عوامل مختلفی مانند جایگاه، مخاطبان هدف، ترجیحات شخصی و نوع محتوایی که ایجاد می‌کنید، بستگی دارد. با این حال، برخی از پلتفرم‌های محبوب برای اینفلوئنسرها اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک و توییتر هستند.

مهم است که در مورد نقاط قوت و ویژگی‌های جمعیتی هر پلتفرم تحقیق  کنید و آنان را به خوبی یاد بگیرید تا بتوانید بهتر مشخص کنید کدام یک با اهداف و سبک محتوای شما مطابقت دارد. ترجیحاً یک رسانه اجتماعی را به عنوان پلتفرم اصلی خود انتخاب کنید. سپس فعالیت خود را در سایر رسانه‌های اجتماعی گسترش دهید.

پیشنهاد می‌کنیم در همان ابتدای کار در همه پلتفرم‌های اکانتی با نام مشابه بسازید تا وقتی رشد کردید، مخاطبان شما بتوانند راحت‌تر صفحات شما در پلتفرم‌های مختلف را پیدا کنند. در بین اینفلوئنسرهای ایرانی، اینستاگرام محبوبیت بیشتری دارد زیرا می‌توان راحت‌تر از آن کسب درآمد کرد و می‌توان بدون داشتن حساب پی پال و با روش‌های مختلفی که نیاز به چنین حساب‌هایی ندارند، درآمد را دریافت کرد.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی کسب درآمد از طریق اینفلوئنسری پرداختیم. اینفلوئنسرها از تأثیرگذارترین شخصیت‌های آنلاین هستند. این افراد می‌توانند از راه‌های مختلف مانند تبلیغات، نقد محصولات، تولید کالا و… درآمدهای زیادی کسب کنند. برای انجام این کار به پشتکار و تلاش مداوم نیاز است. آیا شما هم به انجام این کار علاقه دارید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.