ویزای طلایی اندونزی یک هفته پس از آغاز این برنامه برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی به بزرگترین اقتصاد منطقه جنوب شرقی آسیا، به سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI اعطا شد.

سیلمی کریم، مدیرکل مهاجرت اندونزی در بیانیه‌ای گفته: “ویزای طلایی به افرادی داده می‌شود که شهرت بین‌المللی دارند و می‌توانند مزایایی برای اندونزی فراهم کنند.”

سیلمی کریم در ادامه گفت: “با این ویزای طلایی، امید این است که آلتمن به توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در اندونزی کمک کند.”

ویزای طلایی به سم آلتمن برای 10 سال اختصاص داده شده است و به عنوان دارنده این ویزا، او از مزایایی در اندونزی بهره‌مند خواهد شد. این مزایا شامل اولویت در بازرسی در فرودگاه‌های مختلف در تمام آرشیپل‌اگو بزرگ کشور، اقامت‌های بلند مدت و سهولت‌های ورود و خروج از کشور می‌شود. به عبارت دیگر، او با داشتن این ویزا به عنوان یک فرد با شهرت بین‌المللی و توانمندی‌های در حوزه هوش مصنوعی، به توسعه ی این صنعت در اندونزی کمک می‌کند و در عین حال از مزایای ویژه‌ای در کشور بهره‌مند می‌شود.

سم آلتمن، همراه با ایلان ماسک، بنیان‌گذار OpenAI و سازنده ChatGPT، در اوایل امسال به اندونزی سفر کرد و در طی یک تور سریع به چندین شهر بزرگ آسیا، از جمله بیجینگ، توکیو، سئول و سنگاپور رفت.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست

ChatGPT یک ربات گفتگوی هوش مصنوعی است که به خاطر توانایی تولید پاسخ‌های شبیه به انسان به درخواست کاربران، موفق به جلب توجه بسیاری از کاربران شده است و فقط دو ماه پس از عرضه به ۱۰۰ میلیون کاربر دست یافت.

آلتمن و رهبران فناوری دیگر در یک نامه عمومی هشدار داده‌اند که هوش مصنوعی به اندازه تهدید جنگ هسته‌ای یک خطر جدی برای انقراض انسانی محسوب می‌شود و تأکید کرده‌اند که کاهش مخاطرات مرتبط با این فناوری باید اولویت جهانی باشد.