چند روز پیش، گوگل بزرگترین و قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی خود، Gemini را معرفی کرد. البته قرار بود که گوگل در زمان معرفی این هوش مصنوعی وقفه بیندازد اما بعدا تصمیمش را تغییر داد.

ضمن معرفی این هوش مصنوعی یک ویدیو نمایشی هم در رسانه‌ها منتشر شد که بسیار شگفت انگیز بود. این ویدیو 6 دقیقه‌ای گفتگوی یک کاربر با هوش مصنوعی جمینای بود که نشان می‌داد جمینای قابلیت تشخیص بصری، تشخیص اشیا فیزیکی و تشخیص تفاوت بین آن‌ها را دارد. برخی از قابلیت‌های این هوش مصنوعی کاربران را تحت تاثیر قرار داد، مثلا جمینای می‌توانست توضیحاتی از نقاشی یک اردک ارائه دهد و تفاوت بین نقاشی اردک را تشخیص دهد.

واکنش گوگل نسبت به جعلی بودن ویدیوی جمینای

گوگل درباره این ویدیوی نمایشی در یوتیوب اعلام کرد: در حین نمایش، تاخیر کمتری وجود داشته و خروجی‌ها به صورت کوتاه‌تری ارائه شده‌اند، احتمالاً این کار به منظور نمایش قابلیت‌های مدل به شکل سریعتر و خلاصه‌تر انجام گرفته است. بعد از یک مدت کوتاه، اخباری منتشر شد که این ویدیو فیک است.

طبق گزارش بلومبرگ، گوگل هم تایید کرد که این ویدیو فیک بوده و اتفاقات ویدیو در لحظه رخ نداده است. برای این ویدیو، گوگل به جای استفاده از پرامپت های صوتی، از تصاویر ثابت استفاده کرده و بعد پرامپت های متنی در جمینای وارد کرد. البته گوگل گفته که پرامپت‌ها و خروجی‌ها واقعی هستند.

نظر کارمندان گوگل در مورد جمینای

بعد از معرفی این چت بات، کارمندان گوگل یکسری انتقاداتی نسبت به این چت بات داشتند و معرفی این هوش مصنوعی را “یک نمایش عجله‌ای و ناکارآمد” تلقی کردند.

هدف گوگل از ارائه چنین مدلی، رقابت با ChatGPT 4 (خرید اکانت chatgpt) بود، چت جی‌پی‌تی4 تا کنون پیشرفته‌ترین و موفق‌ترین مدل چت بات بوده و تا حالا هیچ شرکتی نتوانسته مدلی را ارائه کند که با این هوش مصنوعی بتواند رقابت کند. گوگل ادعا کرده که مدل اولترا جمینای نسبت به چت جی پی تی عملکرد بهتری دارد.